Gamereactorin aiemman arvion voi lukea täältä.
Playstationin yksinoikeuspeli Ghost of Tsushima (Sucker Punch, 2020) on niittänyt mainetta ja kunniaa jo vuoden päivät, niin kuin samurai Jin mongolipahiksia pelissä. Hype ei ole aiheetonta, sillä peli tarjoilee näyttävän graafisen ilmeen lisäksi laadukasta seikkailua ja kiehtovaa tarinaa. Ei siis mikään ihme, että Sony iskee lisää vettä myllyyn julkaisemalla Director's Cut -version, joka ehostaa ja kasvattaa peliä lähes jokaisella osa-alueella. On siis aika palata Tsushimalle.
Mongolit ovat hyökänneet Tsushiman saarelle. Aluetta puolustamassa olleet samurait on kukistettu ja maa on vihollisen armoilla. Samuraiden teurastuksesta kuin ihmeen kaupalla selvinnyt Jin Sakai ei hyväksy tappiota ja aloittaa verisen kostoretken mongoleja vastaan elossa olevan setänsä ja koko saaren pelastamiseksi.
Ghost of Tsushima huokuu feodaaliajan Japanin tunnelmointia ja aikakauden tyypillisen elämäntyylin romantisointia. Tarinan keskiössä olevaa pelastustehtävää ja kostoretkeä maustetaan vahvasti seesteisellä fiilistelyllä ja samuraikulttuurin yksityiskohdilla, kuten kunnialla, arvokkuudella ja arvostuksella. Juuri nämä asiat syventävät pelikokemusta ja tekevät matkasta ikimuistoisen.
Peruspeli kattaa kolme saarta, jossa pelaaja pääsee vapaasti tekemään matkaansa. Director's Cut lisää seikkailuun täysin uuden saaren, Ikin, joka vie tarinaa entistä synkempään suuntaan yhä näyttävämmässä ympäristössä. Trooppisia piirteitä sisältävä saari pakottaa Jinin kohtaamaan menneisyytensä demonit ja taistelemaan tiensä läpi mieltä horjuttavan pimeyden kukistaakseen Ikin saarta piinaavan ja Tsushimaa uhkaavan pahuuden.
Tarinan seurannan ohella toiminta on pelissä isossa osassa. Kolmannen persoonan perspektiivistä pelattavan Ghost of Tsushiman pelilliset mekaniikat ovat monipuoliset, mutta siitäkin huolimatta nautinnollisen huolitellut ja toimivat. Mongoleja vastaan käydään miekoin, jousin ja erilaisin heittoasein. Kevyen ja raskaan lyönnin yhdistäminen väistö- ja suojautumiskomentoon luo yllättävän monipuolisen ja autenttisen oloisen taistelujärjestelmän varsinkin, kun erilaisia taistelutyylejä voi vapaasti vaihdella vastaantulevan vihollisen mukaisesti. Vaikkei taistelutyylien vaihto ole kovin hankalaa, keskeyttää se aina toiminnan, jonka takia se jää itseltäni usein tekemättä. Peli voisi automaattisesti vaihtaa tyyliä vastassa olevan vihollistyypin mukaan, sitä mukaa kuin uusia tyylejä saa auki. Näin taistelusta tulisi entistä sujuvampaa ja keskeytymätöntä. Erityisen palkitsevaa toiminnasta tekee erillinen haasteosuus, jossa oikein ajoitetuin lyönnein saa vihollisjoukosta kaadettua useamman hyökkääjän kertalyönnillä.
Ghost of Tsushima Director's Cut ei suoranaisesti lisää uusia liikkeitä Jinin taistelutaitoihin, mutta rikastuttaa pelissä olevaa kamppailua muilla tavoin. Nyt Jinin uskollinen ratsu kehittyy suuremmaksi avuksi kamppailussa. Jin voi ratsastaessaan käskeä heppansa rynnäkköön, jolloin tielle osuvat viholliset lentävät ilman halki kuin irtolehdet tuulessa. Tätä taitoa voi kehittää kokemuspisteillä Jinin lukuisten taitojen tapaan tehokkaammaksi ja vähemmän keskittymistä kuluttavaksi. Ikin saarelta on löydettävissä myös panssarit hevoselle. Näyttävän ja ennen kaikkea kätevän suojauksen avulla hevosen rynnistys voimistuu entisestään, eikä Jin enää tipahda ratsunsa kyydistä niin helposti vihollisten hyökätessä kimppuun.
Director's Cutissa myös viholliset saavat uutta avustusta riveihinsä. Ikin saarta piinaava, Kotkana tunnettu johtaja hallitsee pimeitä voimia, jotka saavat kohteensa menettämään järkensä. Myyttisiä taikoja hoilaavat shamaanit taas tunnistaa äänestä jo kauempaa, mutta eivät juuri aiheuta ongelmia lähitaistelussa. Heidän lähelleen pääseminen on kuitenkin ongelma itsessään, sillä heidän laulunsa saa muut taistelijat transsimaiseen tilaan tehden näistä entistä vahvempia ja hurjempia vastuksia. Leirien vartijoilla on ympäristöä tarkkailevia kotkia apunaan, jotka pelaajan havaitessaan tekevät välittömästi hälytyksen omistajilleen. Vastaan tulee myös piraatteja ja muita pomotaistoja.
Paljon ihastusta ja miljoonia silityksiä saaneita Tsushiman kettuja ei Ikin saarella näy. Tämän sijaan saari on pullollaan suloisia kissoja. Näitä pehmeitä miisuja pääsee paijaamaan, kunhan niille käy lurittelemassa muutamat sulosävelet huilulla tietyillä alttareilla erillisissä pikkupeleissä. Paikasta riippuen silittelemään pääsee myös apinoita ja kauriita. Tämä on oiva tapa pysähtyä hetkeksi ja fiilistellä pelin rauhoittavaa tunnelmaa. Sympaattinen pysähtyminen vetää hyvin vertoja alkuperäissaaren hauskalle kettujen taputtelutouhulle.
Tarinallisten ja pelimekaanisten uudistusten lisäksi Ghost of Tsushima Director's Cut valjastaa Playstation 5:n tehot ilmeensä ehostamiseen. Jo entuudestaan upean näköinen peli onkin nyt suorastaan huikea visuaalinen ilmestys tuntuen oikealta nykykonsolin tuotteelta. Yksityiskohtaiset hahmot ja eläväinen maailma piirtyvät 4K-resoluutiossa 60:n kuvan päivitysvauhtia tehden pelistä kuin aikamatkan autenttisiin feodaaliajan Japanin tunnelmiin. Jos nyt jotain jäin kaipaamaan niin bambupuiden kaatumista miekaniskuista. Nyt myös hahmo juoksee joidenkin muiden tavaroiden ja bambupuiden läpi ongelmitta. Ruudulle pusketaan kuitenkin jatkuvalla syötöllä kaiken maailman efektiä sateista usviin ja taipuvasta ruohosta pölyyn, minkä ansiosta tätä elävämpää pelimaailmaa en ole vielä kohdannut. Valot käyttäytyvät luonnollisesti ja vuorokaudenajan vaihtelut luovat toinen toistaan kauniimpia hetkiä, joihin uppoutua. Peli onnistuu täydellisesti yhdistämään japanilaisen kulttuurin arvostuksen luontoa kohtaan ja luonnon harmonisen olemuksen yhdistämisen todella zenmäiseen fiilistelyyn. Playstation 5 pyörittää tätä kauneutta edes puhisematta ja vähät välittää lataustauoista, jotka lähinnä ennättävät toimia ainoastaan vinkkien antamisina peliin.
Pelin äänimaailmakin on todella runsas tehden maailmasta entistä eläväisemmän. Miekkataistelusta lähtee hyvä kalske ja osumat viiltävät syvältä. Director's Cut hyödyntää oivasti myös Playstation 5:n ohjainta yhdistellen hahmolle oleellisia ääniä sen kaiuttimesta kuultavaksi. Osa näistä äänistä tosin saa ohjaimen kaiuttimen särisemään nihkeästi ja jää hieman epäselväksi, onko se äänisuunnittelun vai kaiuttimen vika. Tunteikas japaninkielinen puhe on nyt saanut toimivan huulisynkan, ja on sen myötä ehdoton valinta suomitekstien ohella tunteikkaaksi dialogiksi. Perinteinen japanilainen laatumusiikki onnistuu hienosti vangitsemaan hahmon tunnetilat ja kohdatut tilanteet luoden voimakkaan tunnelatauksen peliin.
Ghost of Tsushima Director's Cut on erittäin vahva lisä jo entuudestaan laadukkaaseen peliin. Usean tunnin mielenkiintoisen tarinallisen lisäyksen ja kymmenien tuntien edestä sivutehtäviä ja haasteita tarjoava Director's Cut tuo myös muun muassa uusia vihollisia, hevospäivityksiä ja täyden Playstation 5 -tuen pelaajille. Tässä on palaaville pelaajille mainiosti lisäsisältöä ja syytä hommata päivitys. Heille, joille peli on entuudestaan kokematta (itse heihin lukeutuen), on Ghost of Tsushima Director's Cut yksinkertaisesti pakko-ostos. Kyseessä on sen verran hieno tarina, monipuolista toimintaa, huoliteltu ja yksityiskohtainen maailma ja todella korkealuokkainen audiovisuaalinen toteutus. Tämä versio tarjoilee pelin kaikessa komeudessaan, ja se yksinkertaisesti pitää kokea. Vahva paalupaikka vuoden peli -kisassa, vaikka kyseessä onkin niin sanotusti vanha peli.