En pidä itseäni God of War -sarjan suurimpana fanina. Tästä huolimatta pidin pelin kehittäneen Santa Monica Studion E3-demoa koko tapahtuman vaikuttavimpana. Se nousi samalla eniten odottamieni PS4-titteleiden joukkoon, jahka se saapuu jossain vaiheessa.
Suhtautumisestani johtuen Playstationin konferenssin aloittanut orkesterisäestys ei nostanut kylmän väreitä edes silloin, kun Kratos ilmestyy pimeästä nälkäänsä valittaen. Sen sijaan houkuttelevan oloinen peli, sujuvat siirtymät iskevään taisteluun sekä uskomattoman näyttävät ympäristöt kaappasivat mielenkiintoni.
Days Gonen tavoin (joka oli siis Sonyn julkistamaton "A-peli" God of Warin ollessa se "B") pääsimme todistamaan kymmenminuuttista demoa suljettujen ovien takana. Santa Monica Studion kehittäjät esittelivät ympäristöä tarkemmin samalla, kun testasimme muutamia erilaisia taistelutapoja. Studio kertoi samalla tarkemmin pyrkimyksistään sarjan uudistamisessa.
Pelin tarina linkittyy yhteen sarjan aivan ensimmäisen osan kanssa tavalla, jota emme vielä tarkalleen tiedä. Kratoksen harhareissu ja hänen lapsensa äidin kuolema ovat samalla tavalla mysteereitä. Herra itse haluaisi jättää menneisyyden taaksensa, joten hän ei pelin kehittäjien tavoin taustoistaan juuri puhele.
Norjalaishenkinen ympäristö näyttää todella onnistuneelta valinnalta uusine hirviöineen, jumalineen ja skandinaavisine mytologioineen. Samalla pelin kauniiden näkymien ja brutaalin taistelun välille on luotu vahvaa kontrastia. Uusi tyyli vaikuttaa aiempaa elegantimmalta ja aikuismaisemmalta.
Muun modernisoinnin ohella kamerakulma on siirtynyt Kratoksen olkapään taakse. Sen takia pelissä on intiimimpi ja välittömämpi tuntuma, joka näkyy esimerkiksi osumia ottaessa ja antaessa. Korkeamman vinkkelin fanien ei tarvitse huolestua, näkökulmasta huolimatta uudet työkalut ja ominaisuudet takaavat sarjan ystäville entistä komeampaa spektaakkelia.
Demon ainoana aseena toiminut kirves toimii sekä lähitaistelussa että heittoaseena. Sen avulla voi aloittaa tuhoisia iskuyhdistelmiä, viimeistellä vastustajan tai kiinnittää pahis aloilleen heittämällä kirves seinään. Yhden pyristellessä kirveestä irti, Kratos voi jatkaa nyrkeillään toisen pehmittämistä ja kutsua lopulta kirveen bumerangina takaisin käteensä. Yksityisnäytöksessä näimme myös muutaman sellaisen hypystä tehtävän iskun, jonka näkemisestä innokkaimmat fanit olisivat maksaneet rahaa.
Napinpainallusreaktiohärdellit ovat hienovaraisempia aiempaan verrattuna eivätkä täytä ruutua ilmestyessään. Vaikuttavimmat hetket on nivottu saumattomammin osaksi toimintaa, kiitos ajantasaisten hidastusten ja onnistuneiden kamerakulmavaihtojen. Toimintapelimäiset elementit ovat suurimmalta osin paremmin piilotettuja, mutta Spartan Rage -mittarit ja vastaavat ovat edelleen läsnä vain L3+R3 -painalluksen takana.
Kaiken tämän enemmän tai vähemmän tutun sisällön lisäksi Santa Monica Studio on kehittänyt peliin pari tuoreempaa tervetullutta ominaisuutta. Studio painottaa, että vaikka kyseessä ei ole avoimen maailman peli, kohteisiin on tarjolla useita vaihtoehtoisia reittejä. Tämä taas linkitetään yhteen "Knowledge"-järjestelmän kanssa, joka palkitsee pelaajan tämän avatessa uusia reittejä ja salaisuuksia. Tarinan olisi tarkoitus avautua vähitellen näiden reittien ja ympäristöjen kautta.
Toisekseen meillä on nyt lapsi. Viisas raha veikkaa hänen olevan pelattava hahmo jossain vaiheessa peliä Last of Usin tapaan muutenkin kuin lyhyen, mutta vinkeän treenisession lisäksi. Kehittäjät ovat paljastaneet, että Kratosin poika tienaa kokemusta ja uusia kykyjä isänsä rinnalla tarinan edetessä. Hän on myös aktiivinen osa taistelua. "Poika-nappia" painamalla hänet voi käskyttää hyökkäämään oikealla hetkellä hirviön kimppuun jousellaan.
Näkemämme oli vasta esimakua tulevasta ja kehittäjät eivät vielä tässä vaiheessa halua paljastaa kaikkia korttejaan. Demon lyhyydestä huolimatta lähdimme Sonyn yksityistilaisuudesta vaikuttuneina. Uusi God of War näyttää olevan pätevä, kaunis, suoraviivainen ja helposti lähestyttävä peli, joka ei ole hylkäämässä pelisarjan ydintä. Jos "poika-osuutta" ei sotketa myöhemmin pelissä ja hahmonkehityksestä onnistutaan tekemään sopivan koukuttava kiinnostavan juonen tueksi, saatamme päästä todistamaan vanhan jumalan uutta inkarnaatiota.