Suomi
Gamereactor
arviot
Greedfall

Greedfall

Uudisasukkaana vieraassa ja vihamielisessä maailmassa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Greedfallin vanhassa maailmassa voisi mennä paremminkin. Ihmisiä lakoaa mystiseen Malichor-sairauteen, ja samaan aikaan uskonnollinen Thélème ja tieteitä painottava Bridge Alliance käyvät loputonta sotaa keskenään. Heidän välissään on pieni kauppiaitten liittoutumaton valtio Congregation of Merchants, joka toimii neutraalina alueena, jonne kaikki ovat tervetulleita. Päähenkilö lähtee pian serkkunsa kanssa kohti Tír Fradín saarta, Serkusta kun on tarkoitus leipoa kauppiaiden uuteen maailmaan perustaman kaupungin uusi kuvernaattori, ja lisäksi saarelta saattaa löytyä parannus Malichoriin. Bridge Alliance ja Thélème ovat myös rakentaneet saarelle omat kaupunkinsa. Kukaan ei tunnu vain ottavan huomioon sitä, että saarella on myös alkuperäiskansa, joka ei ole kovin haltioissaan uusien valloittajien saapumisesta saarelle.

Lähtöasetelmakin sen jo kertoo, että peli ammentaa ideoitaan oikeasta historiasta, etenkin konkistadorien saapumisesta Amerikkaan. Alkuasukkaiden sortaminen on esillä ajoittain hyvinkin räikeästi, ja aika pian käy selväksi, ketkä ovat hyviä ja ketkä pahoja. Uudisasukkaissa on niitä julmimpia henkilöitä, jotka polttavat ihmisiä roviolla ja jopa käyvät kauppaa alkuasukkaiden ruumiilla. Alkuperäisväestö puolestaan nojaa harmoniseen yhteiseloon luonnon kanssa, ja osa pyrkii solmimaan suhteita uudisasukkaisiin, kun taas osa käy sissisotaa heitä vastaan. Pelaaja sentään voi turvautua diplomatiaan pelkän alistamisen ja taistelemisen sijaan.

Peli on toimintaroolipeli, jossa seikkaillaan isossa ja lähes avoimessa maailmassa. Täysin saumattomaan suureen maailmaan ei heitetä, sillä alueelta toiselle mennään latausruutujen kautta. Tosin kukin näistä on sitten aika massiivinen kooltaan, joten voidaan puhua lähes avoimesta maailmasta. Tír Fradín saarta on kuitenkin mukava tutkia, sillä sitä kautta oppii sen historiasta ja samalla pelimaailma saa syvyyttä. Jokaisen nurkan nuohoamiseen täytyy kuitenkin varata runsaasti aikaa, enkä itse edes yrittänyt kartoittaa kaikkia kaukaisimpia metsien sopukoita.

GreedfallGreedfallGreedfallGreedfall
Tämä on mainos:

Samoillessa törmää Teer Fradeen asukkaisiin, joilla tuntuu olevan valtavasti ongelmia. Näiden selvittäminen on luonnollista sälyttää saarelle vasta astuneelle uuden seikkailijan harteille, jolla on aina mukanaan kaksi apuria. Ilahduttavasti suurin osa tehtävistä on miellyttävän pitkiä, ja aika usein tarjolla on jopa useita erilaisia tapoja niiden selvittämiseksi. Haluatko esimerkiksi hivuttautua merimiesten tukikohtaan? No voit vaikkapa etsiä itsellesi sopivan vaateparren ja esiintyä yhtenä merikarhuna, tai vaihtoehtona vaikkapa sekoittaa viinistä ja unilääkkeistä aika tujun juomasekoituksen, joka lähettää heidät pikavuorolla Tajunkankaalle. Välillä joudutaan myös tiukkoihin neuvotteluihin, ja omista kyvyistä riippuen vastapuolta voi yrittää ylipuhua, lahjoa rahalla, tai vain vetää rehellisesti turpaan. Nyrkeillä ne vaikeimmatkin asiat ratkotaan, tosin itsestäni oli hauskempaa yrittää löytää vaihtoehtoisia lähestymistapoja eri tilanteisiin.

Koska Greedfall on roolipeli, on mukana myös hahmonkehitystä ja suhteiden solmimista. Kehittyminen tapahtuu keräämällä kokemuspisteitä tehtäviä suorittamalla ja vihollisia kukistamalla. Kun näitä on tarpeeksi plakkarissa, noustaan välittömästi seuraavalle tasolle.

Sankarilla on kolme erilaista asiaa, jotka kehittyvät tasojen karttumisen myötä: kyvyt, ominaisuudet, ja erikoistaidot. Näihin jaetaan vaihtelevalla tahdilla kehityspisteitä, joten kyvyt nousevat kaikista nopeimmin, ominaisuudet vähän hitaammin ja erikoistaidot kaikista hitaimmin. Kyvyt liittyvät taisteluun ja niiden avulla valitaan esimerkiksi se, millaisia aseita voi käyttää. Ominaisuudet kuvastavat hahmon fyysisiä ja henkisiä ominaisuuksia, ja ne määräävät vaikkapa kestopisteiden määrän tai sen kuinka paljon loitsut tekevät vahinkoa. Erikoistaitoihin kuuluu sitten joukko erikoisempia taitoja, kuten vaikkapa varusteiden korjaaminen, intuitio ja lukkojen tiirikoiminen. Kehityspisteitä ei jaeta ylenpalttisesti, joten kannattaa valita, millaista hahmoa pelaa. Järjestelmän avulla voi luoda mielenkiintoisia yhdistelmiä. Itse panostin lihaksikkaan velhon kehittämiseen, joka voi heitellä loitsuja täydessä sotisovassa.

Roolipeleihin kuuluvat myös ihmissuhteet. Niitä voi parantaa sekä oman ryhmän muiden jäsenten että myös kokonaisten ihmisryhmien välillä. Omaan seurueeseen tulee ajan myötä väkeä vähän joka puolelta, ja toteuttamalla heidän antamiaan pyyntöjä voi viedä suhteen aina vain paremmalle tasolle. Toisaalta taas tekemällä tehtäviä vaikkapa Bridge Allianceen kuuluville henkilöille voi parantaa statustaan heidän silmissään. Palkkioksi suhteiden parantamisesta voi saada esimerkiksi ainutlaatuisia aseita.

Tämä on mainos:
GreedfallGreedfallGreedfallGreedfall

Jossain vaiheessa on pakko turvautua sanansäilän sijaan oikeaan vasaraan, pistooliin tai taikoihin, kun vastaan tallustaa kaikkea yksittäisistä hirviöistä aina rosvojoukkioihin tai aggressiivisin eläinlaumoihin asti. Erilaisia hyökkäyksiä on aina kaksi kappaletta, ja varsinaiset iskut riippuvat sitten aseesta. Läiskimällä ja mäiskimällä kasvatetaan myös mittaria, jonka täytyttyä voi tehdä tuhoisamman erikoisiskun.

Oman ryhmän jäseniä ei voi käskyttää, mutta pääosin he tekevät kuitenkin järkeviä toimintoja. Itse pysäytin maagillani suurimman osan vihollisista, jotta pystyin keskittymään kavereideni kanssa aina yhteen vastustajaan. Mikäli meno käy liian hektiseksi, voi toiminnan keskeyttää kokonaan. Silloin on hyvä hengähtää, tutkailla vihollisten ominaisuuksia, ja vaikkapa valita sille taistelun aikana latautuneelle erikoisiskulle oikea kohde.

Taisteleminen on kokonaisuutena hauskaa, tosin siinä voisi olla vielä enemmän syvyyttä. Etenkin maagilla pelaaville tarjolla on käytännössä vain kaksi perusloitsua, joita sitten heitellään maailman tappiin asti. Lähitaisteluun turvautuvat voivat sentään vaihtaa asetta, mutta maagille on luvassa vain pari uutta taikaa.

Pelin ulkoasu ja äänimaailma ovat pääosin kunnossa, tosin molemmissa laatu heittelee ajoittain hieman liikaa. Erityisesti hahmojen kasvojen yksityiskohtien määrässä on välillä suuria eroja ja lisäksi puhuminen näyttää aika karmealta. Löpinöistä löytyy myös hyviä ja huonoja suorituksia, ja ainakin omaan korvaani särähti aika usein Teer Fradeen alkuperäisasukkaiden väkinäinen aksentti.

Kokonaisuutena Greedfall on mainio tuttavuus, jonka toteutus tuo mieleen esimerkiksi sellaisia pelejä kuin The Witcher 3 ja Assassin's Creed. Ensimmäisestä muistuttaa valtavan laaja maailma, jossa riittää tekemistä myös tehtävien ulkopuolella, ja jälkimmäinen tuli mieleeni pelin ulkoasusta ja tunnelmasta etenkin yksityiskohtaisiksi mallinnetuista kaupungeista. Kyllä tätä kannattaa kokeilla, mikäli edellä mainitut pelit tai toimintaroolipelit noin yleensä kiinnostavat. Sen myötä pimeneville syysilloille löytyy mielekästä tekemistä kymmeniksi tunneiksi.

GreedfallGreedfallGreedfallGreedfall
HQ
HQ
HQ
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Tehtävät ovat monipuolisia, ongelmia voi ratkoa useilla eri tavoilla, tekemistä piisaa
-
Ulkoasun ja ääninäyttelyn laatu heittelee hieman liikaa, taistelussa saisi olla enemmän syvyyttä
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

GreedfallScore

Greedfall

ARVIO. Kirjoittaja Leevi Rantala

Uudisasukkaana vieraassa ja vihamielisessä maailmassa.

GR Livessä tänään Greedfall

GR Livessä tänään Greedfall

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Spiders Studion kohtuullisen hyvä roolipeli Greedfall on ulkona, ja Gamereactorin arvion pääsee lukemaan täällä. Nyt tätä teosta pelataan parin tunnin ajan GR Livessä....



Ladataan seuraavaa sisältöä