Niille jotka eivät ole seuranneet tiukasti Guild Wars 2:n kehitystä kerrottakoon, että peli pyrkii oleellisesti rikkomaan monia MMO-pelityypin pinttyneitä traditioita. Monet hahmoluokkien väliset tyypilliset erot ovat poissa, ja kaikki hahmot voivat esimerkiksi tarvittaessa osallistua niin hyökkäykseen kuin liittolaisten tukemiseenkin. Parantamiseen omistettu hahmoluokka loistaa erityisesti poissaolollaan, ja kaikilla hahmoilla on kyky hoitaa haavojaan. Pelistä on ennen kaikkea yritetty luoda vähemmän staattinen ja mahdollisimman luonnollisen tuntuinen, jossa teoilla tai niiden puutteella olisi selviä seurauksia. Guild Wars 2:ssa tehtäviä ei jaa hahmo, jolla on iso keltainen kolmio pään päällä leijumassa, vaan tehtävät tarttuvat mukaan dynaamisesti matkan varrelta.
Verkkoroolipelien veteraanit tunnistavat välittömästi Guardianin päälinjat. Taustatarina piirtää kuvan hengellisestä soturista, jonka voimat ja kyvyt kumpuavat uskosta ja tahdosta ylläpitää oikeutta ja rauhaa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kyseessä oli heikko tai passiivinen hahmotyyppi. Guardian jakaa sen sijaan tulenrapinat raskaalla aseistuksella - kahden käden miekoilla, hilpareilla, sauvoilla ja sotanuijilla.
Guardian on mitä MMO-kielessä voisi kutsua tukihahmoluokaksi. Toisaalta myös eroja löytyy. Kuten on tiedossa, Guild Wars 2:ssa ei ole parantamiseen omistettua parantajaa. Kaikki hahmoluokat tai ammatit, kuten pelintekijät niitä kutsuvat, voivat parantaa ja herättää henkiin kaatuneita liittolaisia. Guardian omaa kuitenkin paljon muunlaisia kykyjä, joilla hän voi auttaa ryhmäänsä eteenpäin.
"Ammattimme kattavat kaikki perusstereotyypit mitä MMO-roolipeleiltä voi odottaa " - kertoo Guild Wars 2:n suunnittelijoihin kuuluva Jon Peters. "Kaikki ammatit voivat tukea, ohjata ja tehdä vahinkoa, mutta guardian on erityisesti omiaan niille pelaajille, jotka nauttivat kavereiden auttamisesta. Tapa, jolla hän puolustaa aluetta tai henkilöä, perustuu voimakkaasti muiden auttamiseen. Soturi puolustaisi kirjaimellisesti astumalla vihollisen ja liittolaisen väliin, kun taas guardian ottaa epäsuoran lähestymistavan manaamalla esiin hyödyllisiä taikoja ja olentoja. Luulen, että pelaajat jotka ovat tottuneet pelaamaan parantajilla muissa peleissä, tulevat erityisesti pitämään guardianista." - jatkaa Peters.
Vaikka guardian kantaa raskaita haarniskoja ja voimakkaita aseita, on hän eräänlainen yhdistelmä lähitaistelijaa ja taikuuden käyttäjää. Hän voi manata esiin Spirit Weapon -nimisiä henkiolentoja taistelemaan rinnalleen sekä iskeä vastustajia maihin kaukohyökkäyksillä. Hän voi esimerkiksi lähettää lentoon massiivisen Hammer of Wisdomin eli Viisauden vasaran ja sillä tainnuttaa vihollisensa kertaiskulla.
Guardian voi myös boostata ryhmänsä jäseniä erilaisilla maahan taikomillaan symboleilla. Nämä aluevaikutteiset taiat voivat sekä suoraan vahingoittaa vihollisia, mutta myös ehostaa liittolaisten taistelukykyjä. Eräs erikoiskyky on Ward - taikavalli, joka fyysisesti estää vihollisia etenemästä. "Vertaan sitä mielelläni kohtaukseen Taru sormusten herrasta -elokuvasta, jossa Gandalf estää Balgrogia ylittämästä Khazad-dumin siltaa sauvansa ja taikojensa avulla huutaen "You shall not pass!". Niin se pääpiirteittäin toimii myös pelissä." - selittää Peters.
Tällä hetkellä Guld Wars 2:n kehitystä guardianillä on käytössään kaksi erilaista Ward-taikaa. Ensimmäinen estää vihollisia ylittämästä kun taas toinen luo lävitse pääsemättömän kehän. Kehää voi käyttää taktisesti suojaamaan esimerkiksi huonossa kunnossa olevaa toveria tai sitten aggressiivisesti vangitsemaan siihen hyökätessä vastustajia.
Kaikista guardianin kyvyistä eniten minua kiinnostivat Virtues-nimellä kulkevat taiat, joita oli kolme erilaista. Justice lisäsi tulielementin joka viidenteen hyökkäykseen, Courage tuotti 30 sekunnin välein iskuja suojaavan Aegis-taian ja Resolve puolestaan regeneroi elinvoimaa. Erikoista edellä mainituissa kyvyissä on se, että pelaaja voi käyttää niitä vapaasti myös hyödyntämään kanssapelaajiaan. Näin kokonainen ryhmä voi saada ajoittainen käyttöön tulihyökkäyksiä, taikasuojia sekä parantavia taikoja. Cool down -aika puolestaan vaihtelee 30 sekunnista pariin minuuttiin, jonka jälkeen guardian voi käyttää taitoja uudestaan.
"Kesti aika tovin saada guardianin pelimekaniikka hiottua" - kertoo Peters. Yritimme ainakin kuutta tai seitsemää erilaista yhdistelmää ennen päätymistä nykyiseen. Mikä tosissaan erottaa Virtue-kyvyn muista, on se että sen voi uhrata myös tovereiden iloksi. Tavoitteenamme oli luoda ammattiluokka, joka iskisi pelaajiin jotka pitävät muiden auttamisesta. Guardianin kyvyt ovat lisäksi varsin voimakkaita. Otetaan esimerkiksi vaikka Resolve joka palauttaa elinvoimaa: Jos vihollinen ei pysty lyömään tarpeeksi kovaa, ei se oikeastaan voi tehdä mitään vahingoittaakseen sinua. Ja kyky on entistä tehokkaampi jos sen käyttää liittolaisiaan kohtaan. Yleinen auttamisen ja tukemisen fiilis oli mitä halusimme saada guardianissa aikaan."
En tiedä teistä, mutta itse palan halusta päästä pelaamaan guardianilla kun Guild Wars 2 ilmestyy tänä vuonna kauppoihin.
[Käännös: Arttu Rajala]