Tiedämme jo entuudestaan, että Halo 5:n kampanjassa kietoutuu keskenään kaksi tarinaa. Spartalainen Locke ja Master Chief johdattavat kumpikin neljän hengen partioita läpi pelin juonen. E3:ssa valokeilaan nostettiin Locke hyvinkin elokuvamaisissa puitteissa. Gamescomissa suljettujen ovien takana toimittajat saivat kuitenkin nähdä selvästi klassisemman Halo-kokemuksen.
Demossa Master Chief ja kolme Spartalaista kumppania ovat hyökkäämässä syvälle asteroidivyöhykkeellä sijaitsevalle tutkimusasemalle hankkiakseen sieltä salaista informaatiota. Kyseessä on pelin toinen tehtävä, jonka nimi on yksinkertaisesti Blue Team. Se tuntuu turboahdetulta opetustasolta ja on samalla pieni kunnioittava nyökkäys Halo 2:n suuntaan.
Iskujoukko täräyttää Covenantin valtaamalle avaruusasemalle näyttävästi suuren ikkunan läpi. Siinä missä pelaajan joukkue pysyy asemalla suihkumoottorien avulla, imeytyvät puolustavat avaruusoliot avaruuden tyhjiöön. Pian hälytysjärjestelmä kytkeytyy päälle ja sulkee ikkunan. Aloitus tuntuu miellyttävän räjähtävältä ja se heittää suoraan keskelle tapahtumia. Pimeässä avaruusaluksessa täytyy ensin löytää karttahuone ja kytkeä virta takaisin päälle. Matkalla tapetaan hiljaisesti perusjamppoja, mutta pian vastaan asettuu eliittivastustajia. Huoneissa näyttää olevan tarpeeksi lääniä erilaisten hyökkäysten kokeilemiseen ja kaikille pelaajille löytyy jotain ammuttavaa.
Yksinpelissä John-117 jakaa ohjeita tehokkaasti ryhmälleen. Hän voi osoittaa kohteet sekä pyytää käyttämään tiettyä asetta. Käskytyksen jälkeen Blue Teamin jäsenet toimivat kuten pitääkin. Eliten kilpi on pian pois päältä ja Master Chief voi keskittyä tappavan laukauksen tarjoilemiseen. Pelaajan ei siis enää tarvitse olla koko ajan vaihtelemassa aseiden välillä. Korkeuseroilla näyttää myös olevan aikaisempaa suurempi merkitys. Master Chief lennähtää yhdessä vaiheessa ylemmälle tasolle, josta voi keskittyä napsimaan suojien takana kyyristelevät viholliset pois pelistä. Samaan aikaan ryhmä antaa tulitukea alhaalta. Tarkka-ammunnan jälkeen on aika tiputtautua alas ja napata käteen makea raketinheitin.
Suurimmat muutokset sarjan aikaisempiin osiin verrattuna koskevat Spartalaisten kykyjä. Jokainen vaatii toimiakseen jonkinlaisen valmistelun, joten samaa liikettä ei voi takoa jatkuvasti. Esimerkiksi Spartan Chargen lataaminen vaatii parin sekunnin mittaisen juoksupyrähdyksen, kun taas ilmasta hyökätessä täytyy ensin leijua jonkin aikaa paikallaan. Tällöin voi vain toivoa, ettei vastustajissa ole kovin hyviä ampujia. Spartan Dashin avulla voi tehdä nopeita ja lyhyitä pyrähdyksiä, mutta sen latautumiseen vaaditaan siihenkin muutama hetki. Mukana on runsaasti erilaisia liikkeitä, joita pelaajat voivat ketjuttaa toisiinsa. Tämän myötä taisteluissa pystyy liikkumaan todella vauhdilla ja hyökkäyksiä voi tehdä useista eri suunnista.
Esitteillä oleva kenttä on vain pieni siivu koko juonesta, mutta etenkin sen lopetus pistää kovat piippuun. Se antaa häivähdyksen siitä, miksi Master Chief lähtee ryhmineen retkelle galaksin halki. UNSC:n sankarin katoamisen jälkeen kataklysmisiin mittasuhteisiin paisuneita katastrofeja sattuu ympäri galaksia, mutta mikä on niiden takana? Aiheuttaako Master Chief ne jotenkin toimillaan vai onko taustalla jokin suurempi voima? Vastauksia on kuitenkin luvassa vasta lokakuussa, joten odotusta on jäljellä vielä parin kuukauden verran.
343 Industries kertoi lehdistötilaisuudessa myös hieman moninpelistä, jossa nähdään julkaisupäivänä noin 20 karttaa. Lisäksi ensimmäisen kahdeksan kuukauden aikana tarjolla on vielä 15 ilmaista karttaa kaikille. Kampanjan luvataan olevan noin neljä kertaa niin laaja kuin Halo 4:ssä, joten tavoitteena on selvästi kaikkien aikojen suurimman Halo-tarinan kertominen. Miten tässä eeppisessä tavoitteessa lopulta onnistutaan, se nähdään lokakuun 27. päivä.