Halo Infiniten pelattavuutta on lopultakin näytetty maailmalle. Pelin moottorina hyrrää Slipspace Engine, keskushahmona on tuttu ylipursimies Master Chief ja tapahtumapaikkana on rikkinäinen rinkulamaailma. Kaikesta muusta onkin sitten kuultu vain huhuiluja ja turhia toiveita.
Microsoftin markkinointiosasto on onnistunut luomaan kasvavaa hypeä laskemalla maailmalle pieniä tiedonmurusia säännöllisin väliajoin. Moinen tietenkin tarkoittaa myös sitä, että pelaavan kansan odotukset kasvavat koko ajan. Onkin epätodennäköistä, että Halo Infinite pystyisi vastaamaan kaikkiin odotuksiin. Mutta ei nyt mietitä sitä. Tekijät itse ovat kutsuneet peliään sarjan henkiseksi uudelleenaloitukseksi. Tarkoituksena on paitsi jatkaa Master Chiefin tarinaa, myös aloittaa jotain uutta.
Pelattavuudessa nähty tapahtumapaikka oli rikkinäinen rinkulaplaneetta, jonka on ottanut hallintaansa brute-pomo Escharum ja hänen joukkionsa nimeltä Banished. Tähän poppooseen tutustuttiin jo pelissä Halo Wars 2. Kyseessä on yksi joukkio Covenantin rippeistä, ja kokee tulleensa petetyksi. Johtajina toimivat raivokkaat brutet aiempien heikkojen prophetien sijasta.
Pelattavuuden näyttämisen jälkeen 343 Industries piti Halo Inifnitesta mittavamman esityksen, jonka sanottiin olevan suunnilleen tarinan puolivälistä. Pelin pitäisi olla tuplasti sen kokoinen kuin Halo 4 ja Halo 5: Guardians yhteensä. Halo Infinite tulee siis olemaan kaikkein suurin Halo-peli tähän asti ainakin jollain mittarilla mitattuna.
Pelattavuuden jakso alkaa, kun Master Chief ja nimeämättä jäävä lentäjä tekevät pakkolaskun rinkulamaailman pinnalle. 343 Industriesin mukaan lentäjän on tarkoitus toimia Master Chiefin vastavoimana. Toisin sanoen hän on huolissaan omasta henkiinjäämisestään, eikä ole valmis riskeeraamaan kaikkea ollakseen sankari. Studion mukaan lentäjällä tulee olemaan merkittävä rooli tarinassa. Oletan, että lentäjä toimii jonkinlaisena Cortanan korvaajana. Tarina sijoittuu melko kaukaiseen aikaan Guardiansin jälkeen, ja yksi haaste on kertoa tarinassa se, mitä tapahtui edellisen ja uuden pelin välisenä aikana.
Heti Master Chiefin astuessa ulos aluksesta käy ilmi, miten 343 Industries on halunnut toistaa Halo: Combat Evolvedin tunnelman. Master Chief näyttää ulkoisesti tutulta, käytetyt värit ovat lämpimät ja rinkulamaailma tuntuu jälleen mystiseltä kutsuen tutkimaan itseään. Kehittäjien mukaan luotu vaikutelma on tietoinen, ja että peli on oma kokonaisuutensa. Toisin sanoen tarinalla on alku ja loppu, eikä kokonaisuuden ymmärtämiseksi ole pakko hankkia lisälaajennuksia.
Nähdyn demon alkupuolella Master Chief ottaa käyttöönsä Warthogin, joka vaikuttaa vaappuvan ja pomppivan vähemmän kuin aiemmissa peleissä. Lisäksi Master Chiefillä on uusia työkaluja käytössään. Näitä ovat paitsi Drop Wall myös ennen kaikkea uusi tarttumakoukku. Tätä voi käyttää niin maastossa liikkumiseen kuin vihollisiinkin. Tekijöiden mukaan innoitusta on haettu pelistä Halo 3. Lisäksi pelissä vaikuttaa olevan uusia aseita ja uusia kranaatteja, eikä fanien vanhoja suosikkeja ole niitäkään unohdettu.
Halo Infinitessa tuntuisi olevan paljon sellaista pelaamista, mikä tuo mieleen ne Bungien aikaiset wanhan hywän ajan Halo-pelit. Ja vaikka paljon nähdystä oli hyvää, ei silti kaikki ollut mahtavaa ja upeaa. Valitettavasti Halo Infinite ei tehnyt teknisesti kummoistakaan vaikutusta. Valaistustehosteet näyttivät vaatimattomilta ja ray tracing lisätään mukaan jossain vaiheessa julkaisun jälkeen. Tämä on varmaankin yksi koronaviruksen aiheuttamista viivästyksistä. Lisäksi hahmomallinnus on kaikkea muuta kuin vaikuttava. Lähikuvassa nähty brute-pomo Escharum ei millään tasolla tee vaikutusta verrattuna siihen, mitä esimerkiksi Naughty Dog ja Microsoftin oma The Coalition ovat saaneet aikaan. Ja tämä siitä huolimatta, että Halo Infiniten demo pyöri PC:llä Xbox Series X -konsolia vastaavilla tehoilla.
Pelisuunnittelun osalta merkit ovat silti hyvät. Suurikokoinen rinkulamaailma päivän ja yön vaihteluineen on paikka, jota voi tutkia omaan tahtiinsa. Suunnistuksessa auttaa suurikokoinen kartta, ja maailma elää ja hengittää toisin kuin aiemmissa Halo-peleissä on totuttu näkemään. Esimerkiksi jotkut maailman elikoista eivät käyttäydy vihollisten lailla. Metroidvanian malliin kaikkea ei pääse näkemään ja kokemaan heti, vaan vanhoille jäljille on palattava sitten, kun on löytänyt uusiin paikkoihin päästävät varusteet.
Halo-pelit tunnetaan musiikistaan, ja säveltäjinä ovat kunnostautuneet paitsi Martin O'Donnell myös Michael Salvatori. 343 Industriesilla ei tule olemaan helppoa löytää heille korvaajia, mutta Halo Ininitessa yksi pääsäveltäjistä on Gareth Coker. Hänen aiempia töitään ovat Ori and the Will of the Wisps ja kyseisen pelin edeltäjä. Kaikesta päätellen musiikki tulee siis olemaan sekin hyvin hallussa.
Lyhyesti sanottuna Halo Infiniten esittely ei lunastanut sille asetettuja odotuksia, ja ennen kaikkea vaatimaton grafiikka kiskoi kokonaiskokemusta alaspäin. Kyseessä on uusi konsoli, ja uusi askel Halolle sarjana, ja siksi odotin enemmän. Suurin osa Microsoftin Xbox Games Showcase -lähetyksessä nähdystä materiaalista tarjosi parempaa grafiikkaa kuin Halo Infinite. Kuitenkin pelattavuuden osalta Halo Infinite vaikuttaa olevan odotettua laatua suurikokoisen avoimen maailman kera. Sitä paitsi moninpeliä ei ole vielä nähnyt kukaan.