Halon moninpelin kulmakivi on ollut tarkka ohjaus ja pelattavuus aina Halo: Combat Evolved -pelistä lähtien. Olin varmasti yksi ensimmäisistä ruotsalaisista, jotka pelin pariin aikanaan pääsivät. Tästä on seurannut suhde, joka jatkuu edelleen. Ajan kanssa taistelut ovat kooltaan kasvaneet, ominaisuuksia on tullut lisää ja aluksi ehkä verkkainen Halon pelitahti on noussut intensiivisyydessään.
Mutta kun Bungie Halon luovutti 343 Industriesille, eivät asiat ole enää olleet aivan entisellään. Halo 4 kärsi ongelmista niin tarinan kuin moninpelinkin osalta, ja monen mielestä innoitusta oli haettu jo liikaakin Call of Dutylta. Halo 5: Guardians oli tarinaltaan jokseenkin puutteellinen, mutta moninpeli oli mitä mahtavin. Toisaalta vauhtia oli jo liikaakin, ja Halon perinteistä oli etäännytty.
Halo Infiniten tarinan arvio saapuu luettavaksi lähempänä julkaisua, mutta nyt on aika puhua siitä moninpeliosuudesta. Aikoja sitten 343 Industries ilmoitti, että Halo Infinite aloittaisi Halo-sarjan pehmeällä tavalla alusta. Pelaava kansa oletti sen tarkoittavan tarinaa, mutta luulen kyse olleen myös moninpelistä. Halo Infiniten moninpeli on lähimpänä Halo 3:a sitten Halo 3:n.
Käytännössä eroon on hankkiuduttu sellaisista aseista, joilla ei suuren suurta merkitystä ollut. Peliareenoita on tuunattu sellaiseksi, että ne sopivat kuhunkin pelimuotoon ja ennen kaikkea pelin tempo on hidastunut. Näin saadaan aikaan se tunnettu Halon tuntuma, kun on saanut muutaman onnistuneen osuman vastustajalta, mutta on silti edelleen hengissä valmiina jatkamaan taistelua. Spartan-soturi kestää paljon osumaa, ja varsin usein lopputulos ratkeaa lähietäisyydellä.
Tällä hetkellä pelattavissa ovat 4v4 ja Big Team Battle kokoonpanolla 12v12. Free for All puuttuu edelleen, mikä tietenkin korjataan ajan kanssa. Molemmat pelilistat koostuvat tällä hetkellä satunnaisista pelimuodoista, joten esimerkiksi pelkän Team Slayerin pelaaminen ei toistaiseksi onnistu. Tämäkin varmasti korjataan ajan kanssa, mutta toistaiseksi rajoitus on harmillinen.
343 Industries on onneksi panostanut niihin osa-alueisiin, jotka toimivat oikein hyvin. Mukana on siis lipun ryöstämistä, Oddballia, Strongholdia, Total Controlia ja tietenkin Slayer. Uutena on mukana Stockpile, jossa on määrä kuljettaa jonkinlainen paristo omaan tukikohtaansa. Näitä vain on lukuisia, ja on oltava nopea pitäen huolen siitä, ettei vastustaja saa mitään. On niin ikään mahdollista varastaa vastustajan paristot, mikäli he ovat joitakin paikoilleen saaneet. Pelaaminen onkin hauskaa rohkaisten tiimityöskentelyyn ja runsaaseen tulittamiseen.
Taisteluiden tempo on hieman verkkaisempi kuin Halo 5: Guardiansissa, eikä edes juokseminen tunnu yhtä nopealta. Tarinassa niin tärkeä tarttumiskoukku on käytännössä tuhottu moninpelissä tekemällä siitä kentältä poimittava erillinen esine. Näin taistelut tuntuvat Halolta, niin kuin pitääkin. Matsit muuttuvat pikaisesti intensiivisiksi hyvin suunnitelluissa kentissä, ja ne ovat riittävän pieniä, jolloin toimintaa löytää nopeasti.
Se ensimmäinen Halo Infiniten tapahtuma Fracture: Tenrai on jo käynnissä. Ideana on avata käyttöön samuraista innoittunut haarniska paloittain matseissa, joiden aseet määräytyvät satunnaisesti. Moinen on mitä mainioin tapa opetella pelin aseet ja niiden käyttö. Mukana on silti myös oikein passeli harjoittelutila, jossa voi asettaa kaiken mieleisekseen harjoitellen tekoälyn ohjaamia botteja vastaan. Kun aseen maasta poimii, saa tietää välineen nimen, tulitustavan ja tehokkaan käyttöetäisyyden. Moinen on erittäin hieno juttu.
Halo Infiniten valikot on suunniteltu loistavasti. Itse valitsin toisenlaiset asetukset kuin sen perinteisen siniset vastaan punaiset. Huomasin nimittäin, että ajoittain tuli vastaan tilanteita, joissa oli vaikeaa erottaa punaisia vastustajia. Onneksi erilaisia vaihtoehtoja on paljon, kuten punaisempi punainen, mutta myös ananaksen keltainen. Ja näin vastustajat hohtavat majakan lailla kentällä.
Se isoin juttu Halo Infiniten moninpelissä on se, että kyseessä on free-to-play. Näin ollen moninpelin voi ladata ilmaiseksi PC:lle ja Xboxille ihan silkkana sellaisenaan. Näin pelaajien lukumäärä on heti kättelyssä valtava, mutta toisaalta se tietää myös erillisiä kausia, kausipasseja ja mikromaksuja. Onneksi etua muihin verrattuna ei saa kuvetta kaivamalla, joskin tuntuu epätavalliselta nähdä erillinen kauppa sidottuna näin tiukasti Haloon mukaan. Kaiken kaikkiaan free-to-play on kuitenkin hyvä ratkaisu, ja tehnee Halolle hyvää pitkässä juoksussa.
Huono juttu on kuitenkin kokemuspisteiden kartuttamisen järjestelmä. Sitä on jo nyt vahvasti kritisoitu, ja muutoksia on luvattu. Silti edelleen pelissä edistyminen ei ole sidottu siihen, miten hyvin itse asiassa pelaa vaan siihen, miten paljon suorittaa päivittäin ja viikoittain vaihtuvia haasteita. Esimerkiksi tehtävänä saattaa olla päästää päiviltä viisi vastustajaa Mangler-aseella, ja tämä on itsessään vielä ihan OK haaste. Seurauksena saattaa kuitenkin olla se, että omat tiimikaverit juoksevat ristiin rastiin kenttää lähietäisyyden Mangler-aseen kanssa, vaikka itse peliareena voi olla kooltaan iso ja avoin. Näin otteluita voidaan hävitä haasteiden metsästämisen vuoksi. Toinen vastaava tilanne syntyy, kun esimerkiksi Killing Spree -saavutusta yrittävä tarkka-ampuja ei lainkaan valtaa pelimuodon Total Control voittamiseen tarvittavia alueita. Nyt jo linjoille on saatu muutos, joka palkitsee kokemuspisteillä ottelun loppuun pelaamisen. Silti muutoksia tarvitaan vielä runsaasti.
Toinen puute koskee lähitaistelua. Mekaniikka toimii paremmin kuin monessa muussa pelissä, mutta huonommin kuin aiemmissa Halo-peleissä. Nyt on mahdollista kulkea vastustajan läpi, joten kasvoiskua tavoitellut vastustaja saattaa saada merkinnän niskaan tehdystä osumasta... mikä puolestaan tietää välitöntä kuolemaa.
Edellä mainittu Mangler on yksi uusista aseista. Kyseessä on eräänlainen Bruten käsikanuuna, jossa on totisesti tehoa. Mukana on lukuisia uusia aseita, kun taas toisia on tuunattu uusiksi ja jotkut puuttuvat joukosta kokonaan (kuten klassinen haulikko).
Halo Infiniten aseet kuulostavat kaikki mahtavilta. Tussahtelevien Call of Duty: Vanguardin ja Battlefield 2042 -aseiden jälkeen on mukavaa, että Halossa taas ampuminen todellakin kuulostaa siltä kuin voisi toivoakin. Myös ulkoisesti aseet näyttävät aina yksityiskohtaisilta, ja ruudunpäivitys on sujuvaa erilaisine tehosteineen. Niin ikään verkkopelaaminen toimii moitteetta, joten Halo Infiniten ilmainen moninpelibeta toimii jo nyt paremmin kuin muutama muu täysihintaisena julkaistu suuren budjetin verkkoräiskintä.
Lyhyesti sanottuna Halo Infinite on moninpeliosuudeltaan nautinto pelata, ja ajan kanssa se muuttunee aina vain paremmaksi. Tässä on se, minkä parissa vietän merkittävän osan vuodesta 2022. Mukana on riittävästi uudistuksia tekemään pelaamisen tuoreeksi veteraaneille, mutta myös uudet tulokkaat pääsevät mukaan menoon.