Suomi
Gamereactor
ennakot
Halo Wars 2

Halo Wars 2:n demotunnelmat

Tutulta tuntuu, ja se on hyvä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Talvisen helmikuun aamuna 2009 julkaistu Halo Wars oli aikanaan mahtava peli, joskaan ei ehkä mahtava strategianaksujen lajityypissä sinänsä. Onnistuneeksi Halo Warsin teki se, että peli oli alusta asti suunniteltu toimivaksi nimenomaan konsoliohjaimella hiiren ja näppäimistön sijaan. Pelimekaniikka olikin varsin yksinkertaista ja tehtäväsuunnittelu suoraviivaista, mutta homma toimi. Ja se oli tärkeintä.

E3-viikolla ladattavana ollut Halo Wars 2:n demo osoittaa jo alkuhetkillään, ettei omena ole kauaksi puusta pudonnut. Jatko-osa on enemmänkin tasoa vuosipäivitys kuin sarjaa reilulla kädellä uudistava peli. Tämä ei kuitenkaan haittaa kahdesta syystä. Ensinnäkin alkuperäinen Halo Wars on jo yli kuusi vuotta vanha, joten liiallisesta lypsämisestä Assassin's Creedin ja Call of Dutyn malliin ei voida puhua. Toisekseen alkuperäisen Halo Warsin pelimekaniikka ja tehtäväsuunnittelu olivat jo sellaisella tasolla, joka konsoliohjaimella on mahdollista saavuttaa.

Mikäli oman Xboxin kieliasetukset ovat mallia suomi, pyöräyttää demo heti kärkeen opastusvideon sujuvalla espanjalla. Tunteikasta Etelä-Euroopan puheenpartta osaamattomien täytyy siis muuttaa demon ajaksi konsolin maa-asetukset englanniksi. Tämä antaa vinkkiä siitä, että varsinainen Halo Wars 2 on varmaankin tekstitetty suomeksi.

HQ
Tämä on mainos:

Demossa on ainoastaan moninpeli melkoisen isokokoisella kentällä, ja ottelut käydään kaksi vastaan kaksi -periaatteella. Pelimuodoksi on valittu Domination, joka toimii täsmälleen samalla tavalla kuin Call of Dutyn Domination. Kartalla on joukko alueita, jotka täytyy vallata ja pitää hallussa. Tällöin vastustajan käytössä olevat "tiketit" eli käytännössä numeroarvolla koristeltu palkki alkaa lyhentyä. Kun tikettien määrä putoaa nollaan, peli päättyy.

Moninpeliin keskittyvä demo paljastaa sen, että lopullinen Halo Wars 2 kattaa myös kilpailulliset verkkokarkelot. Toivottavasti myös tarinatila on mahdollista pelata alusta loppuun kaverin kanssa. Mikään ei ollut alkuperäisessä pelissä parempaa kuin jäädä itse tukikohtaa vahvistamaan, jolloin kaveri kykeni keskittymään täysillä ympäristön tutkimiseen ja sotimiseen.

Demo on ilmeisesti valittu tarkoituksella sellaiseksi, että se asettaa peräti neljä pelaajaa samaan aikaan varsin isokokoiselle kentälle. Samalla Domination havainnollistaa, ettei voittaakseen tarvitse tuhota vastustajaa. Avainkohteiden hallussa pitäminen pakottaa näin lähestymään pelikenttää toisella tavalla. Vahvimmat panssari- ja ilmavoimat tuottanut joukkue ei välttämättä korjaa voittoa itselleen. Ottelut kestävät yleensä vartista puoleen tuntiin, mutta kahden kokeneen joukkueen sattuessa vastakkain voi matsi kestää kauemminkin.

Kuten jo mainitsin, pelaaminen tuntuu veteraanista siltä kuin kotiin tulisi. Nappien paikat löytyvät nopeasti, ja pelaamisen hidas tempo antaa aikaa miettiä omia siirtoja. Kokemuksen karttuessa keskeiseksi asiaksi muodostuu myös tulevien tilanteiden ennakointi omien joukkojen määrässä ja laadussa. Harmillisesti taisteluista ei ole kannattavaa paeta, koska tällöin vastustaja yleensä vain ampuu selkään. Toisin sanoen on parempi antaa joukon tuhoutua niille sijoilleen, kuin käskeä pakenemaan tilanteesta. Tarinatilassa viholliset eivät varmaankaan ole yhtä aggressiivisia kuin moninpelin ihmisvastustajat.

Tämä on mainos:

Yksiköiden valinta ja käskyttäminen hoidetaan muutamalla napin painalluksella, ja joukkojen tekoäly toimii hyvin. Ainoa huono puoli on palautteen puute. Ajoittain käsky ei syystä tai toisesta menekään niin sanotusti jakeluun, jolloin yksikkö jää aloilleen. Tämä saattaa olla tiukassa paikassa kohtalokasta. Jokin ruudulla näkyvä välähdys tai vastaava olisi hyvä lisä osoittamaan pelaajalle, että komennettu yksikkö on todellakin aloittanut tehtävän suorittamisen. Kentällä olevien yksiköiden määrä on hyvin rajattu, joten massiivista tuhannen tankin maahyökkäystä ei pysty organisoimaan.

Omaa tukikohtaa ei voi rakentaa mihin tahansa vaan ainoastaan ennalta määrätyille paikoille. Lisäksi omaan "beissiin" ei voi rakentaa loputtomasti tavaraa, sillä tilan määrä on rajattu. Yksinkertaisuus istuu konsoliohjaukseen täydellisesti, koska tukikohta pysyy kaiken aikaa siististi paketissa yhdessä ja samassa paikassa. Tämä tietysti asettaa omat haasteensa puolustuksen suhteen, mutta toisaalta eipä se vastustajankaan tukikohta sen kummempi ole.

Matsin edetessä alkuvalikossa otettu komentaja eli Commander kartuttaa kokemuspisteitä. Näiden pojojen avulla pystyy avaamaan ottelun edetessä uusia kykyjä oman joukon avustamiseksi. Itse huomasin erityisen käyttökelpoisiksi vahinkoa kärsineiden joukkojen parantamisen, ja ennen kaikkea rajatun alueen miinoittamisen. Mikään ei ole parempaa kuin kylvää miinanauha maahan vihollisen ja itsellä hallussa olevan pisteen väliin. Oletettavasti lopullinen julkaisu sisältää jonkin sellaisen avattavan konstin, jolla vihollisen miinoitteet on mahdollista raivata, tai ainakin havaita ennen niihin ajamista.

Ulkoasun ja äänimaailman suhteen Halo Wars 2 on pätevä. Hieman muovimainen grafiikka on aina kuulunut Halon olemukseen, samoin konemaiselta radiokeskustelulta kuulostava dialogi. Tarinasta ei demon perusteella saanut minkäänlaista käsitystä, mutta epäilemättä ihmiset sotivat pahoja avaruusolioita vastaan tavalla ja toisella.

Nähdäkseni Halo Wars 2 pystyy kyykkäämään vain kahdella tavalla. Julkaisupäivänä tökkivät verkkoyhteydet olisivat myrkkyä, koska Halo on aina parhaimmillaan yhden tai useamman kaverin kanssa pelattuna. Toinen sudenkuoppa olisi tehtäväsuunnittelussa liiallinen kikkailu PC-pelaajien suuntaan Xbox Onea suosivien kustannuksella. Demon perusteella näyttää kuitenkin siltä, että Halo Wars 2 on suunniteltu ennen kaikkea konsoliohjausta silmällä pitäen. Helmikuu 2017 ei voi tulla tarpeeksi nopeasti.

Halo Wars 2Halo Wars 2
HQ
Halo Wars 2Halo Wars 2Halo Wars 2
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Halo Wars ei ole saamassa jatkoa

Halo Wars ei ole saamassa jatkoa

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Mesiä

Halo Wars 2:n ilmestymisestä on vierähtänyt jo vuosia, ja viimeisimmästä päivityksestäkin on mennyt puoli vuotta. Nyt tekijät kertoivat, ettei teoksen parissa enää...

0
Halo saa uusitun ulkoasun?

Halo saa uusitun ulkoasun?

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Halo 4 ja Halo 5 -pelien taiteellinen tyyli ei täysin säväyttänyt pelaavaa kansaa, sillä ihmiset olivat tottuneet aiempien osien värikkääseen tyyliin, jota myös Halo Wars...



Ladataan seuraavaa sisältöä