Suomi
Gamereactor
arviot
Hearthstone: Heroes of Warcraft

Hearthstone: Rise of Shadows DLC

Lohikäärmeen vuosi käynnistyi Hearthstonessa uuden lisärin voimin. On aika vilkaista, minkälainen käsi Blizzardin korttipelin faneille on jaettu tällä kertaa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Hearthstone on yksi viime vuosikymmenen suosituimpia digitaalisia keräilykorttipelejä. Pari viime vuotta peli on kuitenkin ollut monien fanien mielestä hitaassa mutta vääjäämättömässä syöksykierteessä. Uusia pelimuotoja ei ole näkynyt, tasapainotukset ovat olleet hitaita ja lisärit ovat noudattaneet jäykän ennalta-arvattavaa kaavaa. Nyt vuorossa on jo pelin 11. täysimittainen laajennus, ja ainakin joidenkin ongelmakohtien korjaamisen eteen on Blizzard tehnyt työtä.

Rise of Shadowsin lähtökohdat ovat silti kovin tutut. Ilmestyessään huhtikuun 9. päivä se lisäsi peliin 135 uutta korttia, pari uutta avainsanaa ja mekaniikkaa, pelilaudan sekä tukun korjauksia ja tasapainotuksia. Jälkimmäiset liittyvät tosin pääosin uuden pelivuoden alkuun. Year of the Dragonin myötä vanhat lisurit Journey to Un'Goro, Knights of the Frozen Throne ja Kobolds & Catacombs siirtyvät pois Standard-formaatista Wildin puolelle. Samalla pitkään ikävyyksiä aiheuttaneet Classic-kortit Naturalize, Doomguard ja Divine Favor, mukaan lukien The Witchwoodin Baku the Mooneater ja Genn Greymane pudotettiin Hall of Fameen. Jälkimmäiset olivat vaikutusvaltaisia kortteja metassa. Olikin todella hienoa, että Blizzard teki poikkeuksen ja poisti ne Standardista vuoden ennakkoon.

Loharin vuoteen Blizzard on lähtenyt hakemaan yhtenäisempää otetta myös tarinallisesti. Kaikki tulevan vuoden lisärit liittyvät yhteen ja tuovat siinä samassa takaisin pelissä viiden vuoden ajan esiintyneet konnat. Nämä ovat nimittäin päättäneet lyöttäytyä yhteen ja perustaa liittouman nimeltään League of E.V.I.L., ja hyökkäävät yhdessä maagien leijuvaan Dalaranin kaupunkiin ryöstöretkelle.

Isoimmat uutuudet pelin sisällä ovat avainsana Twinspell, uusi minion-tyyppi nimeltä Lackey sekä pahisten omat Scheme-erikoiskortit. Jälkimmäiset ovat mielenkiintoisia, sillä niiden voimakkuus riippuu siitä, kuinka pitkään ne ovat olleet pelaajan kädessä. Esimerkiksi Hagatha's scheme on viisi manaa maksava AOE-taika, joka aloittaa yhdestä ja vahinkopotentiaali kasvaa joka vuoron jälkeen yhdellä. Niinpä se voi pitkään kädessä roikkuneena tehdä vaikka parikymmentä vahinkoa kaikkiin pelilaudalla oleviin ukkeleihin.

Tämä on mainos:
Hearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of Warcraft

Twinspell on puolestaan arvoa lisäävä avainsana. Pelaamalla sellaisen saa käteen uuden kopion kortista, jonka voi käyttää milloin tahansa uudelleen. Lackeyt ovat puolestaan yhden manan 1/1-tokeneita, joilla on kaikilla oma pieni erikoiskykynsä. Ne ovat omiaan lisäämään dekkiin uusia mahdollisuuksia ja niillä on erityisesti synergiaetuja pahisten omien korttien kanssa. Mukava uutuus ovat lisäksi Callback-kortit. Ne tuovat peliin vanhojen lisäreiden avainsanoja, joiden puutetta onkin monesti kummasteltu. Blizzard voisi jatkossa printata näitä kortteja enemmänkin, sillä jotkin hyvätkin ominaisuudet vanhoista lisäreistä jäivät alikäyttöisiksi.

Yksinpelaajat ovat myös saamassa uutta sisältöä. Blizzard on julkistanut, että tarinaan liittyen se on nimeltään The Great Dalaran Heist ja sen on määrä ilmestyä pian keväällä. Harmittavasti tarkkaa julkaisuaikaa ei ole vielä selvillä, eikä se odottelusta huolimatta ehtinyt mukaan tähän arvioon. PvE-sisältö tulee kuitenkin olemaan osittain maksullista tai hankittavissa pelinsisäisellä kullalla.

Ilmankin yksinpelisisällön kokemista on Rise of Shadows silti ollut positiivinen kokemus. Uudet kortit eivät ole missään vaiheessa räjäyttäneet tajuntaa, mutta pelaaminen on silti tuntunut sopivan tuoreelta. Tästä iso kiitos kuuluu tietysti korttien rotaatiolle, mutta myös Blizzardin toimille. Meta on ollut ensimmäiset viikot mukavan vaihteleva. Uusia arkkityyppejä ilmaantui nopeasti ja erityisesti pommeihin perustuva Warrior, varkauksiin nojaava tempo-Rogue sekä minioneja manaava Mage ovat olleet mainioita tuoreita arkkityyppejä. Uusia on ponnahtanut esiin vähän väliä, sillä tilaa metassa on vielä selvästi. Eli se lisärin ykkösdekki on vielä siis etsinnässä - ja hyvä niin. Lopuksi on myös nostettava hattua Arena-pelityypin muutoksista. Siinä korttivalikoima muuttuu aina parin kuukauden välein, ja mukana on kerrallaan vain kourallinen vanhoja lisäreitä. Keväällä areenassa pelataan Basic, Classic, Naxxramas, Old Gods, Gadgetzan, Witchwood, ja Rise of Shadows -pakettien korteilla. Moodi on muutoksen ansiosta tuntunut täysin uudelta, joten uudistus on parin viikon perusteella ollut erinomainen.

Tämä on mainos:

Pitkästä aikaa Hearthstonen tulevaisuus näyttää taas positiiviselta. Blizzardin täytyy nyt vain jatkaa muutosten ja uusien ideoiden kehittelyä. Year of the Dragon on askel oikeaan suuntaan, ja saa siksi hyvät pisteet.

Hearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of Warcraft
HQ
HQ
HQ
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Rohkeita muutoksia, hauska taustarina konnien parissa, runsaasti mielenkiintoisia ja hyvin tasapainotettuja kortteja, Year of the Dragon
-
Ei vieläkään uusia pelimuotoja, yksinpelimoodia joutuu odottamaan yhä pitempään, perusteet lisärissä edelleen vanhan kaavan mukaiset
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä