Nyt on asiallista! Hearthstone on tuntunut viime aikoina harmillisen ummehtuneelta. Edelliset lisärit olivat jopa pelin historian mittakaavassa liian värikkäitä ja jopa lapsellisia. Vakavampaa otetta on odotettu, joten scifi-teemainen uusi The Great Dark Beyond tuntuu heti idealtaankin paljon kiinnostavammalta. Mutta miten avaruuden ihmeet toimivat käytännössä?
Myös uutta pitäisi olla riittämiin. Peruskaava on toki sama, joten peliin saapui 5. marraskuuta lisärin voimin 145 uutta korttia ja uusi avainsana, mutta tällä kertaa saadaan peliin myös kokonaan uusi minion-tyyppi. Draenait ovat tuttu kaikille World of Warcraftin pelaajille, ja ovatpa ne toki aiemmin myös korteissa esiintyneet hahmoina. Nyt tiedossa on heimosynergiaa 36 draenain myötä, jonka lisäksi tietty monet vanhat tutut hahmokortit saavat kyseisen tagin takautuvasti. Kurjaa on vain se, ettei siisti uusi "heimo" pääse oikeuksiinsa lisärissä kivasta synergiaeduista huolimatta.
Kun kerran ulkoavaruudessa seikkaillaan, niin pitää sitä päästä liikkumaan. Uusi avainsana on Starship. Tämä minion-tyyppi on jättää jälkeensä aina aluksen osan, jotka voi sitten myöhemmin laukaista viidellä manalla uudelleen peliin. Niinpä osia voi kasata päällekkäin sopivaa hetkeä varten. Viiden manan hinta on silti aika korkea, joten dekki on syytä miettiä tarkkaan, eikä sijoitus välttämättä ole riittävä etuun nähden. Alkuun vain muutama Starship-kortteja käyttävä dekki tuntui toimivan.
Parasta lisärissä omaan makuun ovat palaavat teemat. Spellburst-avainsanalle on tukea jokaiselle hahmoluokalle, kun taas esimerkiksi Paladinit saavat takaisin Libram-kortit uusilla jekuilla. Mage saa lisää pontta Elemental-pakkoihin, kun taas Draenai-kotimaailman tuhonneet Burning Crusade -demonit rellestävät jälleen kuvioissa. Ensimmäistä kertaa nähdään myös korttina arkkipahis Kil'jaeden kortilla, joka pitää huolta, ettei dekki koskaan lopu kesken demoneista.
The Great Dark Beyond on teemalta ja visuaaliselta ilmeeltä erittäin onnistunut. Kortit, efektit ja äänet ovat mainioita, mutta harmillisesti tarinaa se ei saa tuotua peliin juuri ollenkaan. Eivät aiemmatkaan lisärit ole siinä olleet esimerkillisiä, mutta nyt asetelma tuntuu paperinohuelta näyttämöltä. Se on harmi, sillä tieteisteemasta saisi irti paljon enemmän.
Uudet kortit onneksi korvaavat paljon. Lisärin kanssa on selkeästi yritetty tehdä paljon; ehkä jopa liiankin paljon. Ideoita on lukuisia, kuten esimerkiksi omaan pakkaan sekoitettavat asteroidikortit, jotka iskevät vihollisiin pientä vahinkoa ja parvena pistävät vastustajan helposti polvilleen. Julkaisuviikolla on ollut paljon kokeiltavaa, mutta meta on ollut todella tyly. Elemental Mage ja aggrodekit pistivät stopin monelle yritykselle, eikä pelaaminen ole ollut kovinkaan palkitsevaa. Onneksi myös vähän mielenkiintoisempiakin dekkejä on ilmaantunut kilpailulliseen metaan. Tasapainotuksia on silti varmasti tulossa, ja olen melko varma, että suurin osa niistä on tulossa parannusten suuntaan. Kannattaa siis pitää korteista vielä kiinni.