Suomi
Gamereactor
arviot
Hearthstone: Heroes of Warcraft

Hearthstone: The Witchwood

Jos metsään haluat mennä nyt, niin takuulla yllätyt... harmittavan vaisun vaikutuksen tekevään Hearthstone-lisäriin.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Blizzardin digikorttipelissä käynnistyi huhtikuun puolessa välissä uusi Standard-pelimuodon vuosi, kun Year of the Mammoth kääntyi Year of the Ravenin puolelle. Käytännössä tämä tarkoitti kolmen vanhan lisärin pudottamista pois Standardista, kolmen yksittäisen Classic-sarjan kortin siirtämistä Hall of Fameen sekä tietysti uutta lisäriä.

Rotaatio oli totta kai virkistävä juttu. Monia turhan tutuiksi käynyttä huippukorttia siirtyi Wild-moodiin, joten ura oli auki uusille mahdollisuuksille, kun Whispers of the Old Gods ja Mean Streets of Gadgetzan -laajennukset sekä One Night in Karazhan -seikkailu jäivät taakse. Erityisesen tuntuvia muutoksia olivat vanhojen jumalien sekä monien vihaamien Jade-korttien katoaminen Standardista.

Witchwoodin sisältö on aika lailla tuttu. Mukana tuli 135 uutta korttia, uusi pelilauta ja Druid-hahmo sekä yksipelattavaa sisältöä Monster Hunt -nimisen seikkailun muodossa. Jälkimmäinen muistuttaa Kobolds & Catacombsin Dungeon Run -pelimuotoa, mutta tällä kertaa tarjolla on vain neljä sankaria, joiden perustuvat löyhästi tuttuihin, mutta omaavat ennaltanäkemättömiä kykyjä ja kortteja.

Harmittavasti Blizzard mokasi mielestäni Witchwoodin julkaisussa. Vaikka julkaisu toimi teknisesti mallikkaasti ja melkein kaikki maailman pelaajat saivat uudet kortit käyttöön samanaikaisesti, niin yksinpelimuoto ilmestyi kahden viikon viikon viiveellä. Tämä oli ainakin omalta kohdaltani iso kolaus, sillä odotin tarinallisempaa pelattavaa ja sen tarjoamaa tunnelmaa vähintään yhtä paljon kuin uusia kortteja. Blizzardin ajatus saattoi olla antaa yksinkertaisesti aikaa uusiin kortteihin tutustumiseen, mutta kyynisempi henkilö voisi syyttää firmaa vain ahneudesta. Monster Hunt on nimittäin ilmainen, joten julkaisussa ei pitkälle pötkitä ilman pitkällistä kullan säästämistä tai rahapussin nyörien avaamista.

Tämä on mainos:

Witchwood tarjoilee tietysti myös muutaman ison uuden pelimekaniikan ja idean pakan rakentamiseen. Päällimmäisenä on Rush, joka on käytännössä paranneltu versio vanhasta Charge-avainsanasta, joka on varmaan ollut yksi ongelmallisimmista ominaisuuksista Hearthstonen historiassa. Rush-kyvyn omaavat minionit voivat hyökätä heti pelaamisen jälkeen, mutta eivät voi sillä vuorolla tähdätä vastustajan sankaria. Näin avainsanan potentiaali on nimenomaan interaktiossa ja kontrollin pitämisessä, eikä puhtaassa agressiossa. Lisää mielenkiintoa tyrkkäävät messiin World of Warcraftistä tutun Gilneas-alueen Worgen-rodun edustajat, jotka vaihtavat kädessä vuoron lopussa hyökkäys ja elinvoiman lisäten entistä enemmän taktisia vaihtoehtoja.

Hearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of Warcraft

Noitametsän Legendary-minionit ovat kuitenkin ne, jotka pistävät eniten pökköä Hearthstonen metapelin pesään. Kaksi säväyttävintä ovat todennäköisesti Baku the Mooneater ja Genn Greymane, joiden myötä nähdään uudenlaiset Odd ja Even -dekkityypit. Jos laittaa dekkiinsä ainoastaan parittoman manan hintaisia kortteja, niin Baku tekee Hero Powerin paremmaksi samaan tapaan kuin Justicar Trueheart The Grand Tournament -lisärissä aikanaan. Genn on tietysti toisin päin eli edellytttää pelkkiä parillisen manan kortteja, jolloin Hero Power on koko matsin ajan yhden manan hintainen.

Odd/Even vaikutti olevan ennakkoon todella hieno lisäys Hearthstoneen. Kun lisäri saatiin viimein pelattavaksi, niin kävi nopeasti selväksi, ettei uutuus ole pelkästään positiivinen. Suurimman hyödyn saivat aggressiiviset midrange Paladin-dekit, jotka eivät ole kovinkaan hauskoja pelata vastaan, ellei ole tarjolla valtavasti AoE (Area of Effect) -taikoja. Ikävä kyllä tämä antaa erityisesti Cubelockille entistä enemmän valtaa, sillä kyseinen dekki ei rotaatiossa menettänyt paljoa. Rush ja Warlockin valta-asema puolestaan tarjosi Quest Roguelle uuden nousun metassa. Kokonaisuudessa meta ei ole ollut julkaisun alussa tai kahtena ensimmäisenä viikkona kovinkaan tyydyttävää pelaamista. Vaikka Witchwoodissa on todella paljon siistiä uutta, niin tunnelma on ollut ankeampi kuin milloinkaan viime vuosina.

Tämä on mainos:

Monster Hunt sentään pelasti paljon ilmestyessään 26. huhtikuuta. Pelimuoto on jonkin verran helpompi kuin Dungeon Run, mutta toisaalta sen sankarit ovat mukavan freesejä. Toki Time-Tinkererin ensikertaa pelaaminen lienee yksi suosikkihetkistäni koskaan Hearthstonessa. Hahmon Hero Power -erikoiskyky on tavallaan matkustaa ajassa taaksepäin ja aloittaa kuluva vuoro uudestaan alusta. Nollaus tekee sattumanvaraisia efektejä tekevistä korteista valtavan viihdyttäviä ja taktisia vaihtoehtoja on valtavasti. Fantastista hupia kerta kaikkiaan!

Witchwoodista on kaikki seikat huomioon ottaen vaikea vetää johtopäätöksiä. Julkaisupäivien kurjat matsit Shamanin epäinteraktiivisen (ja animaatioiden suhteen rikkonaisen) Shudderwock-legen ja aggressiivisten Paladinien kanssa varjostavat ikävästi, ja tulevaisuus näyttää harmaalta Roguen Questin ja Warlockin lukuisten huippukorttien kanssa. Lisäksi uusista korteista jäi pahasti puuttumaan korvaaja Dirty Ratille. Nyt vastustajan komboihin on vaikea keksiä vastauksia, joten interaktiivisuus otteluissa kärsii selvästi.

Monster Huntin hauskuus on kestoltaan hyvin rajallinen, joten Witchwoodin arvosana jää tällä kertaa reilusti aikaisemmista HS:n lisäreistä. Kurja juttu.

Hearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of Warcraft
HQ
HQ
HQ
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Uusia dekin rakennusmahdollisuuksia, Monster Hunt, julkaisu toimi teknisesti
-
Odd/Even käyvät nopeasti rajoittaviksi ja pitkässä juoksussa tylsiksi, Shudderwock, Quest Rogue, ei korvaajaa Dirty Ratille
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä