Suomi
Gamereactor
ennakot
Homefront: The Revolution

Homefront: The Revolution

Potentiaalinen pelisarja ampui ohi, kun THQ keikahti nurin. Nyt Homefront kohdistaa tähtäimiään uudelleen Crytekin ja Deep Silverin siivin. GR tutustui pelin esi-E3-demoon.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

THQ:n konkurssi tarjosi kilpaileville pelitaloille harvinaisen mahdollisuuden tarttua tunnettuihin pelisarjoihin ja muotoilla näistä jotain omaa. Useimmat konkurssipesästä ostetut pelit olivat toki jo turvallisesti kehityksen loppusuoralla, kuten Company of Heroes 2 ja Metro: Last Light, mutta kolme sarjaa sattui lomailemaan aktiivisen työstön välillä. Näistä Darksiders on jo osoittanut pieniä heräämisen merkkejä. Red Faction siinä kuosissa kuin se tunnetaan saattaa kadota menneiden konsolisukupolvien reliikkinä. Ja sitten on Homefront.

Homefront oli THQ:n yritys vastata Activisionin Call of Dutylle ja EA:n Battlefieldille. Se puskettiin kauppoihin 2011 kovan rummutuksen saattelemana ja maalasi dystopisen lähitulevaisuudenkuvan, jossa Pohjois-Korea on lähtenyt valloitusretkelle ja kaapannut Pohjois-Amerikan hallintaansa. Sissiteemassa olisi varmastikin ollut ainesta, mutta kampanjan tynkämäisyys ja pelimekaniikkojen tuttuus veivät Homefrontin alelaariin jo ennen kuin THQ:n talousvaikeudet kärjistyivät koko yhtiön kaatumiseen joulukuussa 2012.

Homefront: The Revolution
Sissielämää. Crytekin mukaan peli ei ole suoraviivaista räiskintää.

THQ:n konkurssihuutokaupassa Homefrontista kiinnostui kehittäjä Crytek UK (entinen Free Radical), joka on siitä lähtien rakentanut sarjaan toista osaa. Nyt Crytek on yhdessä julkaisija Deep Silverin kanssa valmis esittelemään visionsa maailmalle.

Tämä on mainos:

Taustatarina on ennallaan. Homefront: The Revolutionissa eletään siis edelleen Korean vallan alla, mutta aikalinjalla on hypätty neljä vuotta eteenpäin. Samalla tapahtumapaikka on vaihtunut Coloradosta Philadelphiaan ja näkökulma sotilasveteraanista paikalliseen "perus-Pekkoon". Ruohonjuuritason ihmiset ovat hiljalleen muodostamassa vastarintaliikettä valloittajiaan vastaan.

Kyse on edelleen ensimmäisen persoonan seikkailusta, jossa selviytymiseen käytetään pääasiassa tuliaseita. Mutta todellinen ero aiempaan syntyy tavassa, jolla Crytek UK on muotoillut pelimaailman: uusi Homefront ei ole putkiräiskintä.

Homefront: The RevolutionHomefront: The Revolution
Vastarintaliike saa pelin edetessä uusia jäseniä, valtaa tukikohtia ja rakentaa improvisoituja aseita.

Peli on tekeillä yksinomaan uuden sukupolven konsoleille ja PC:lle. Kentät ovat suhteellisen laajoja hiekkalaatikoita, joita voi tutkia yksin tai yhdessä kolmen kaverin kanssa. Ruudulla näkyvä kartta antaa vihiä ympäristöstä ja mahdollisista pakoreiteistä ja piilopaikoista. Seikkailu ei automaattisesti tarkoita tulitaistelua. Kaduilla kuljeksii myös siviilejä, ja aseen pitäminen piilossa mahdollistaa KPA-tukikohtien pälyilyn, turvakameroiden tagaamisen ja vartioreittien hahmottamisen huomiota herättämättä. Aseellinen yhteenotto on vasta huipennus pitkäjänteisemmälle pelaamiselle.

Tämä on mainos:

Ympäristön skannaukseen käytetään virtuaalista älypuhelinta, joka mahdollistaa kohteiden merkitsemisen kartalle näkyviin. Varastoihin voi murtautua, ja tätä kautta päästään käsiksi kotitalousvälineisiin ja aseenosiin, joista voi kyhäillä uusia aseita tai päivityksiä vanhoihin. Parhaat välineet ovat vartioitujen turvaporttien takana. Vartijoiden ohi hiippailu on välttämätöntä, koska nämä voivat kutsua panssarivaunut ja helikopterit paikalle äkätessään pelaajan tekevän laittomuuksia.

Demottu E3-maistiainen ei ollut pitkä, mutta pääsimme näkemään, miten eräs sissi-isku voisi toimia. Hahmomme väkersi ensin leluautosta pommin, joka sitten varjojen turvin kauko-ohjattiin KPA-asemalle vasta saapuneen autosaattueen alle. Räjähdys oli merkki, joka sai kolme (tässä tapauksessa simuloitua) kaveriamme hyökkäämään piiloistaan korealaisasemaa vastaan. Kaivoimme samassa kiväärin esiin ja liityimme taistelun pyörteisiin.

Peli nojaa näyttävyydestään tunnettuun CryEngine-moottoriin, ja visuaalinen tyyli toi päällimmäisenä mieleen Ubisoftin The Divisionin. Aivan demon päätteeksi sateen kastelemat kadut vaihtuivat vielä koruttomampaan joutomaahan matkustaessamme maanalaiseen tunnelin läpi yhdelle Red Zonelle, pahimmin tuhoutuneelle alueelle, jotka täplittävät Philadelphian kaupunkia.

Homefront: The RevolutionHomefront: The Revolution
Yksinpelin ohella mukana on co-op-moninpeli, jossa voi kavereiden kanssa muodostaa oman vallankumoussolun.

Kehittäjien mukaan peli reagoi jatkuvasti pelaajan toimiin. Vihollistekoäly on suunniteltu vastaamaan orgaanisesti sitä vastaan tehtyihin iskuihin. Jokaisen onnistuneen tehtävän myötä kaupunki muuttuu, kun vastarintaliike kasvaa ja vahvistuu. Oletettavasti tämä tuo mukanaan uusia skriptattuja kohtauksia kaduilla sekä pääsyä parempiin varusteisiin ja uusiin alueisiin. Idea ei ole uniikki - ovathan hiekkalaatikkopelit harrastaneet vastaavaa vuosia - mutta se ei tarkoita, että Homefront olisi yhtään sen huonompi.

Julkaisu on aikataulutettu vuodelle 2015 (PS4, Xbox One, PC), joten pelin tiedot tarkentuvat varmasti vielä E3:n, Gamescomin ja myöhempien tapahtumien myötä. Tämän ensimaistiaisen perusteella Homefront näyttää lupaavalta, mutta on liian aikaista arvioida, kestääkö vaikutelma pitkäjänteisempää kulutusta. Onnistuakseen läpimurrossa jatko-osa ei voi olla pelkkää evoluutiota edeltäjästään, vaan sen täytyy edustaa selvää harppausta sarjassaan.

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Homefront: The RevolutionScore

Homefront: The Revolution

ARVIO. Kirjoittaja Matti Isotalo

Homefront: The Revolution on hyvä esimerkki pelistä, joka hajoaa kappaleiksi, mikäli perusasiat eivät ole kunnossa. Ameriikan takaisinvalloitus oli poikkeuksellisen tökkivä kokemus.



Ladataan seuraavaa sisältöä