Suomi
Gamereactor
arviot
Horizon Forbidden West

Horizon Forbidden West

Eeppisen robosauruspelin vielä eeppisempi jatko-osa

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Horizon Forbidden West on kaikkea, mitä AAA-budjetin avoimen maailman jatko-osapeliltä voisi odottaa. Sen maailma on ihmeellinen mikroilmasto, joka tarjoaa puitteet niin lumisilla huipuilla kiipeilyyn, aavikolla metsästämiseen kuin trooppisten aaltojen alla sukeltamiseen. Se on myös täynnä uusia ominaisuuksia ja melkein liikaa tekemistä.

Horizon Forbidden WestHorizon Forbidden WestHorizon Forbidden WestHorizon Forbidden West

Forbidden West jatkaa suoraan siitä, mihin Zero Dawn jäi. Jos ensimmäinen osa on pelaamatta, suosittelen erittäin vahvasti aloittamaan sillä. Peli on itsessään erinomainen ja sen voi pelata kohtalaisen nopeasti läpi vaikkapa PC:llä. Kielletty Länsi ei nimittäin juurikaan paneudu esikoisensa tapahtumiin ja käytännössä olettaa pelaajan tuntevan sekä tapahtumat, hahmot että perustaistelusysteemin. Nora-heimon krooninen ylisuorittaja Aloy tapaa matkallaan tuttuja naamoja sen verran tiuhaan, että näitä tuntemattomille nämä kohtaamiset valuvat pitkälti hukkaan. Maailmanrakennuksen isoimmat elementit käydään kyllä läpi, mutta huomattavasti vähemmän dramaattisesti kuin Zero Dawnissa.

Horizon-pelien tarina on sen verran täynnä mielenkiintoisia mysteerejä, että sen paljastaminen olisi karhunpalvelus. Aloy jatkaa maailmanparannusmatkaansa tällä kehtaa kohti länttä, ja sen kuuleman mukaan villejä heimoja. Koneiden tuottama uhka ei edelleenkään ole ohi, mutta kuolleen maailman raunioista saattaa löytyä keino sen pysäyttämiseksi. Maailmanrakennus ja dialogi ovat edelleen huippuluokkaa, ja peli pursuaa yksityiskohtia vanhan maailman kohtalosta ja nykyisten heimojen tavasta käsitellä menneitä tapahtumia ja henkilöitä. Jos jokin termi tuntuu liian modernilta, sille on järkevä syy. Jos heimon identiteetti on erikoinen, se pohjautuu johonkin heidän kokemaansa.

Tämä on mainos:
Horizon Forbidden WestHorizon Forbidden WestHorizon Forbidden WestHorizon Forbidden West

Forbidden Westin leimaavin ominaisuus on kenties se silkka tekemisen määrä, joka pelistä on. Samalla on huomautettava, että tämä ei koostu (pelkästään) keräilytehtävistä tai tuhanteen kertaan toistuvista elementeistä, vaan jokaisella on jokin tarinallinen peruste. Monet sivutehtävät muistuttavatkin tässä mielessä erinomaista The Witcher 3:sta, joka massiivisuudestaan huolimatta onnistui luomaan useita ikimuistoisia tapahtumia sen sivutehtävistä. Aloy taistelee näiden tehtävien aikana myös aiempaa useammin toisen henkilön tai henkilöiden kanssa. Tämä tuleekin usein tarpeeseen, sillä lännen massiivinen robokatras on entistä aggressiivisempi ja myllyttää yksin hoopoilevan metsästäjän helposti. Vanhojen tuttavuuksien lisäksi eläintarhaa on laajennettu mielenkiintoisiin suuntiin, ja monet isoimmista otuksista pistävät todella kovaa vastaan. Taistelu niitä vastaan vaatii edelleen niiden tutkimista etukäteen, kärsivällisyyttä ja valmiutta taistella epäreilusti. Kun otuksen heikot kohdat, alttius tietylle elementille kuten tulelle tai hapolle sekä partiointialue on selvitetty, sarja ansoja ja sata vihaista nuolta kiven takaa kaatavat kovemmankin mörön. Tasaisella vihulaiset ovat usein niskan päällä, joten niille ei kannata antaa sellaista mahdollisuutta.

Varsin taktinen taistelu vaatii pelaajalta vähänkään korkeammilla vaikeustasoilla paljon enemmän kuin hyökkäysnappien hakkaamista. Pelkällä jousella ja keihäällä näitä vastaan ei toki tarvitse pärjätä, vaikka se lieneekin monelle Aloylle se mieluisin vaihtoehto. Zero Dawnista tuttujen ansalankojen ja pommilinkojen lisäksi arsenaali karttuu pelin aikana niin räjähtävillä heittokeihäillä kuin tarvittaessa sarjatulta ampuvilla varsijousilla. Kaikilla aseilla on omat vahvuutensa ja näitä voi lisätä monilla erilaisilla tavoilla kykypuusta työverstaan kautta tapahtuvaan paranteluun. Jokaisella on omat erikoisliikkeensä, jotka antavat lisää kantavuutta, tehoa, osuma-alaa ja niin edelleen. Robottieläinten ruhoista revittyjen palasten avulla sekä panssarien että aseiden suorituskyky kasvaa. Mukaan on mahtunut hieman kosmeettistakin ehostusta, ja Aloy voi valita haarniskansa värin ja kasvomaalauksen hieman pidemmälle edettyään. Erilaisia järjestelmiä on valtavasti ja niiden kaikkien täysimääräinen hyödyntäminen on varsin haastavaa. Kaikkea ei onneksi tarvitse sisäistää, kiitos Forbidden Westin erinomaisen asetusvalikon. Vaikeustasojen lisäksi pelissä on valtava määrä erilaisia lisäsäätöjä automaattisesta parantamisesta pelin hidastamiseen asevalikkoa selatessa ja niin edelleen. Kokemuksen saakin räätälöityä erinomaisesti itselleen sopivaksi.

Horizon Forbidden WestHorizon Forbidden WestHorizon Forbidden WestHorizon Forbidden West
Tämä on mainos:

Kuten tämän budjetin pelistä odottaakin, Forbidden West on täynnä postikorttimaisemia sumuisilta vuorenhuipuilta punaisen aamuauringon värjäämiin erämaihin ja metsiin asti. Useammin kuin kerran oli vain pakko pysähtyä ja ihastella peliä hetki sen valokuvaustilassa. Viholliset ovat edelleen näyttäviä, kiehtovia ja pelottavia. Zero Dawnin pelanneille efekti ei ole aivan sama, koska pelin uniikki primitiivisen ja huipputeknisen yhdistelmä on ehtinyt tulla tutuksi. Eri heimojen pääkaupungit ovat mielikuvituksellisia ja usein jonkin massiivisen vanhan maailman rakennelman kuten observatorion tai aurinkovoimalan päälle kyhättyjä. Äänimaailma on sekin taiten tehty ja vihollisten teknopärinät, huudahdukset ja koneiston liike kuulostavat pusikossa piileskellessä vaikuttavalta. Jokaisen otuksen voikin tunnistaa jo se pelkästä ääntelystä.

Horizon Forbidden Westin kaksi suurinta ongelmaa ovat hyvin erilaisia ja toisessa äärimmäisen subjektiivinen. Ensimmäinen ja selkein oli ennen niin sanottua "Day 1" -päivitystä ilmenneet bugit ja kaatuilu. Peli jämähti eri tavoilla paikoilleen useammin kuin kerran, ja eri otusten ruumiinosat saattoivat olla näkymättömissä tietyltä etäisyydeltä. Käyttöliittymä merkkasi osan tehtävästatuksista väärin ja väitti jonkin olevan vielä kesken sen suorittamisen jälkeenkin. Päivitys korjasi tästä valtaosan, muttei aivan kaikkea. Onkin otaksuttavaa, että peli saa vielä muutaman laastarin hyvin lähiaikoina. Mistään katastrofaalisesta tilanteesta ei ole kyse, mutta edes PS5:n nopean SSD:n kanssa pelitilanteen lataaminen kaatumisen jälkeen ei ole kivaa.

Horizon Forbidden WestHorizon Forbidden WestHorizon Forbidden WestHorizon Forbidden West

Toinen, paljon henkilökohtaisempi, ongelma on pelin laajuus. Tekemistä on yksinkertaisesti todella paljon. Kaikkea ei suinkaan tarvitse pelata läpi, jotta pääjuonen saa päätökseensä, mutta kartan ikoneita tuijottaessa tekemättömän määrä saattaa alkaa ahdistamaan. Pelin kokonaisvaltaista arviointia se ei ainakaan helpottanut. Suurin osa puuhastelusta on kuitenkin sen verran laadukasta, että pienemmälläkin sivutehtävällä on ääninäyttelyä, hahmoja ja jokin pieni jekku takataskussaan. Näiden kautta motivaatio niiden suorittamiseen säilyy paremmin kuin satunnainen tekstinpätkä ja kehotus käydä lahtaamassa 21 robottilintua. Pelin voi todennäköisesti juosta läpi 30-40 tunnissa, mutta se houkuttelee jatkuvasti sivupoluille, joilta pelaaja saattaa palata takaisin raiteille vasta pari tuntia myöhemmin. Tärkeimpien sivutehtävien, haahuilun ja nautiskelun kanssa tuntimäärät ovat helposti kaksin- tai kolminkertaiset.

Horizon Forbidden West on tehty lähes puhtaasti Zero Dawninsa läpäisseille. Kaikkea on enemmän ja se rakentuu esikoisen luomien palikoiden päälle. Erilaisia ominaisuuksia ja järjestelmiä on enemmän kuin yhdessä arviossa on järkeä esitellä, ja niiden kanssa kuluu leppoisasti kymmeniä tunteja toistensa jälkeen. Aloyn ja kumppaneiden tarinat jaksavat kiinnostaa edelleen, ja sopiva annos mystiikkaa ja epätietoisuutta saavat puskemaan kohti seuraavaa kiintopistettä horisontissa. Kielletty länsi on kaunis, houkutteleva sekä valtavan laaja, ja sitä on sääli joutua tutkimaan minkäänlaisen aikarajan kanssa.

HQ
Horizon Forbidden WestHorizon Forbidden WestHorizon Forbidden West
10 Gamereactor Suomi
10 / 10
+
Edelleen otteessaan pitävä tarina, valtavasti tekemistä ja löydettävää, monipuoliset taktiset taistelut
-
Ensisijaisesti Zero Dawnin pelanneille, bugit ja kaatuilu, liikaakin sisältöä?
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä