Suomi
Gamereactor
ennakot
Hyrule Warriors

Hyrule Warriors

Tecmo Koein armeijasilppuri pääsee viimeinkin asiayhteyteen, jonka ymmärrämme.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Dynasty Warriors odotti vain oikeaa asiayhteyttä menestyäkseen laajemman yleisön (lue: länsimaisten pelaajien) parissa. Monisukupolvinen pelisarja on nielaissut jo useita formaatteja pitkän matkansa varrella kertoen uudestaan ja uudestaan Kiinan Kolmen kuningaskunnan tarinan pitkällisenä saippuaoopperana. Siinä missä tarina ajoi toimintaa, jämähti pelimekaniikka kuitenkin sijoilleen pelaajien kaataessa armeijoita nappuloita hakkaamalla.

Tokihan peruspeliä on hieman säädetty kuluneen 17 vuoden aikana, mutta pääkohdat ovat pysyneet enimmäkseen samoina. Jokainen kampanja koostuu joukosta toisiinsa yhdistettyjä ja risteäviä alueita, joihin sitten jaetaan aikaa ja huomiota liittolaisten tarpeiden ja vihollisten uhan mukaan. Pelasta ystäväsi, pelasta kuningaskunta, nouse legendaksi ja niin edelleen.

Sarja on saavuttanut jonkinmoista suosiota myös lännessä, ja Tecmo Koei on viisaasti laajentanut yleisöään lyömällä peruskehyksen päälle erilaisia teemoja. Samalla kaavalla on jo julkaistu Gundamia avaruusrobotteineen, piraattimeno One Piecen tunnelmissa sekä nyrkkirysyä Fist of North Starissa.

Hyrule Warriors
Tämä on mainos:

Nämäkin ovat silti kulttikamaa verrattuna The Legend of Zelda -sarjan maineeseen. Tämän kontekstin ymmärtää suurempikin yleisö. Hyrule Castlen puolustaminen, prinsessa Zeldan pelastaminen, Master-miekan heiluttelu, kilvet, esineet ja taikamittarit; kaikki nämä ovat tuttua settiä vuosien varrelta.

Zeldan mukaan tuominen sai minutkin kokeilemaan yhden kentän demoa, joka oli pelattavana Nintendon E3-alueella. Nuohosin sen lävitse parikin kertaa saadakseni paremman kosketuksen taisteluun, mekaniikkaan sekä eri taistelijoihin, Linkiin ja Zeldaan (joka osaa pitää huolen itsestään).

Kolmannen persoonan kamera on tuttu molemmista sarjoista, mutta terävämpi ohjaus on Warriorsista. Link osaa edelleen pyörähtää ja torjua kilvellä, mutta muutaman sekunnin juoksun päätteeksi tämä lähtee tykittelemään Sonicista muistuttavalla tavalla. Vauhti on kuitenkin tarpeen Hyrulen laajojen aavojen taittamiseksi.

Hyrule Warriors
Tämä on mainos:

Hyrule Warriorsion aavoilla voi samoilla verrattain vapaasti ja fokus on tietenkin Moblin-joukkojen rankassa raivaamisessa. Minikartassa vilkkuu silti tehtäviä, jotka ajavat pelin tarinaa eteenpäin. Kahden vuosikymmenen ehdollistaminen iskee kuin salama selkärankaa pitkin, kun ruudulla välkähtää, että Zelda on vaarassa. Tulee silti muistaa SNES/NES-aikojen viisaus siitä, ettei joka ikistä vihollista tarvitse nitistää, vain ne jotka ovat tehtävälle keskeisiä.

Ja niitä vihollisiahan riittää. Maisema aaltoilee Moblineista, Hyrulen sotilaista ja Goron-taistelijoista, joka antaa hyvän fiiliksen toisistaan mittaa ottavista armeijoista. Ne on kuitenkin tarkoitettu taustaelementeiksi, joiden tarkempi katseleminen muistuttaa sinkkuiltaa, jossa tekoälyhahmot tuijottelevat kaukaisuuteen ja lipuvat toistensa ohitse. Ainakin nämä viholliset tarjoavat hyvän kohteen kombojen harjoittelemiselle. Spessumittari kiipeää jokaisella onnistuneella iskulla, mutta kovat pamaukset kannattaa säästää pomojen turmioksi.

Kokemus Hyrule Warriorsin parista jätti minut sangen onnelliseksi. Konseptissa ei ole mitään vallankumouksellista, mutta sen tuore konteksti tarjoaa uusille pelaajille pääsyn Dynasty Warriorsin maailmaan sekä tilaisuuden pureutua taistelupainotteiseen Zelda-kokemukseen, jota on aiemmin nähty lähinnä osana Super Smash Bros. -sarjaa. Vaikka grafiikka ei ollutkaan yhtä skarppia kuin Wii U:n HD-julkaisuissa, en anna pelille tuomiotani ennen sen varsinaista julkaisua. Tiedän kuitenkin, että tätä Dynasty Warriors -peliä tulee haluamaan arvioida vaihteeksi useampikin kaveri.

Hyrule WarriorsHyrule Warriors
HQ
HQ
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä