Midway'n kumppanuuden irtisanomisen jälkeen Netherrealm Studios on julkaissut sellaisia onnistuneita pelejä kuin Mortal Kombat 9, Injustice: Gods Among Us, Mortal Kombat X ja nyt Injustice 2. Kaikki edellä mainitut ovat laadukkaita taistelupelejä, jotka ovat aina parantaneet edeltäjästään. Injustice 2 jatkaa tätä linjaa: se parantaa lähes kaikilla osa-alueilla edeltäjiinsä verrattuna. Kyseessä on loistava tappelupeli, joka toimisi hienosti myös ilman tunnettua lisenssiä.
Injustice 2 perustuu DC Comicsin sarjoihin, joten mukana on sellaisia hahmoja kuin Teräsmies, Batman, Jokeri, Wonder Woman, Aquaman ja monia muita sarjakuvista ja elokuvista tunnettuja heppuja. Tarinallisesti peli on suoraa jatkoa Injustice: Gods Among Usille. Jatko-osassa on samanlainen monipuolinen polveileva tarina kuin mitä ensimmäistä peliä pelanneet muistavat.
Tarinan alussa Teräsmies on vangittu, ja hänen kannattajansa ovat joko muuttaneet mieltään, kuolleet tai pysyttelevät piilossa. Harmillisesti Brainiac päättää valloittaa maan, joka tietenkin muuttaa kokonaistilannetta merkittävästi. Näistä lähtökohdista tarina etenee pääasiassa viihdyttävien välivideoiden voimin kaikkiaan viiden tunnin ajan.
Juonen ohella yksinpelaajalle on tarjolla muutakin. Multiverset vastaavat Mortal Kombat X:n Living Towers -haasteita. Jokaisessa multiversessa on omat pahiksensa ja haasteensa. Yhdessä esimerkiksi oli pakko pelata Darkseidina Justice Leaguen jäseniä vastaan. Yleensä tosin voi itse valita hahmonsa näihin haasteisiin. Esimerkiksi Jokerin hallitsemassa multiversessä saa bonusta pelatessaan Harley Quinnillä.
Näissä multiverseissä on useampia aste-eroja ja vaikeustasoja. Joka päivä pitäisi olla tarjolla uutta tekemistä. Osa on käynnissä viikkojen ajan, kun taas toisia voi suorittaa vain muutaman tunnin. Killoille on omat erityiset multiversensa. Osassa on jopa pomovastuksia, joita killan jäsenten täytyy vuorotellen piestä pahiksen kaatamiseksi.
Multiverse on onnistunut pelimuoto. Silkan haasteiden tekemisen ohella hahmokohtainen kehitys on myös asia, joka motivoi pelaamaan. Injustice 2:ssa on uusi roinasysteemi, jossa tavaroiden avulla voi parantaa tai erikoistua haluamallaan tavalla. Jokaisella sankarilla ja pahiksella on kaikkiaan kuusi varustetyyppiä, ja tavarat vaihtelevat laadullisesti. Roina muuttaa tilastojen ohella myös hahmojen ulkonäköä. Esimerkiksi hepun suoraviivaisia hyökkäyksiä voi vahvistaa, tai sitten keskittyä erikoishyökkäyksiin.
Jokaiselle hahmolle on lukuisa joukko roinaa kerättävänä. Injustice 2:ssa on myös ominaisuuksia, joita ei yleensä mielletä tappelupeleihin kuuluvaksi. On esimerkiksi mahdollista pukea uusi varuste, ja kuitenkin säilyttää sen coolimman näköisen vanhan tavaran ulkonäkö. Roinaa voi myös kehittää paremmin oman hahmon kasvaneen kokemustason mukaiseksi.
Osan tavaroista saa käyttöön ihan vain pelin sisäisiä tavoitteita saavuttamalla. tavallisin tapa on kuitenkin avata roinaa Mother Boxeista. Näitä laatikoita tulee eri tasoisina, jotka ovat pronssi, hopea, kulta, platina ja timantti. Laatikoita saa haasteita tekemällä, tai pelin sisäistä valuuttaa tiskiin latomalla. Roinaa voi odotetusti ostaa myös oikealla rahalla. Pelaajalle tällainen ratkaisu ei ole paras mahdollinen, mutta ainakin kolikkoa kilahtaa Netherrealmin ja Warnerin kirstuun enemmän.
Kaikesta huolimatta tavaran kerääminen osoittautui vetoavaksi ajanvietteeksi. Voimakas haarniska on oiva tapa osoittaa korkealle tasolle ehtineen pelaajan kokemustasoa. Muokatut tavarat näkyvät myös verkkopelissä muille osanottajille.
Injustice 2:n moninpeli noudattaa tuttua kaavaa turnauksineen, kavereiden kanssa kähyämisineen ja ranked-taistoineen. Matseihin voi viedä joko matkan varrella kehitetyn haarniskahepun, tai pysytellä yksinomaan perusasetuksilla tappelevissa sankareissa. E-urheilu on myös huomioitu, ja useita tapahtumia on jo ilmoitettu saapuvaksi. Tärkeintä on silti se, että verkkokahinat toimivat varsin mallikelpoisesti. Yhteysongelmia ei ollut, toiminta oli sulavaa ja kaikki näytti upealta.
Taisteluissa Mortal Kombat -juuret ovat selkeät, mutta täysin samanlainen ei Injustice 2 ole. Hyökkäyksiä on neljää erilaista: kevyt, raskas, vahva ja erikoinen. Tämä erikoishyökkäys on toki riippuvainen pelattavasta hahmosta, ja se tehdään painamalla ympyrää PS4:llä ja B-nappia Xbox Onella. Nämä erikoishyökkäykset tekevät tarvittavan eron Injustice 2:n Mortal Kombat -menneisyyteen.
Edeltäjäänsä Injustice: Gods Among Us verrattuna pelaaminen on merkittävästi sujuvampaa. Kuka tahansa voi aloittaa Injustice 2:n parissa, oppia muutaman erikoisliikkeen ja saada näin onnistumisen elämyksiä. Todelliseen mestaritason hallintaan eri liikkeiden ketjuttamisineen vaaditaan kuitenkin paljon enemmän työtä. Energiapalkki jakautuu neljään eri osaan. Sen täytyttyä voi käynnistää voimakkaan ultra-hyökkäyksen, mutta muitakin käyttömahdollisuuksia on.
Erikoisliikettä tehdessä palkin osa vahvistaa kyseistä hyökkäystä sekä tuhotehon että keston osalta. Esimerkiksi Teräsmiehen kuumakatse vahvistettuna auttaa rikkomaan torjuvan vastustajan puolustuksen. Energiapalkillaan voi myös paeta hyökkäysyhdistelmien alta, mikä tulee olemaan erittäin olennainen keino edistyneempien pelaajien keskinäisissä taisteluissa.
Jokainen tappelija voi kerran ottelun aikana käyttää niin sanotun clashin. Molemmat taistelijat laittavat likoon tietyn määrän palkistaan sen mukaan, paljonko on käytössä. Enemmän likoon laittanut voittaa. Toiminnon käynnistäjän voittaessa saa tavallista enemmän energiaa takaisin, ja puolustavan osapuolen voittaessa saa enemmän voimaa seuraaviin hyökkäyksiin. Takaisin saadun energian ja kasvaneen tuhovoiman määrä riippuu kyseisten taistelijoiden eroista. Toisin sanoen energiapalkkeihin on piilotettuna kokonaan oma taktinen maailmansa, joka on paljon enemmän kuin vain ultra-hyökkäyksien tekemistä.
Injustice 2 on loistava tappelupeli; jopa parempi kuin Mortal Kombat X, ja merkittävästi parempi kuin edeltäjänsä Injustice: Gods Among Us. DC Comicsin hahmoista ja taistelupeleistä pitäville kyseessä on pakkohankinta.