Kid Icarus: Uprising on peli faneille, mutta se tulee myös voittamaan puolelleen monia uusia pelaajia. Se on kuin kokoelma lainauksia parhaista NES-klassikoista, mikä paistaa lävitse pelimekaniikoissa, mutta erityisesti tarinassa Pitistä ja tämän kumppanista Palutenasta. Kyseessä ei kuitenkaan ole vain uudelleenlämmittely, vaan Uprising on täysin uusi ja sangen laaja peli - vieläpä hiton hyvä sellainen.
Ytimessään Kid Icarus: Uprising on raideräiskintä, jossa ammutaan vihollisia ja lennetään niin että höyhenet pöllyävät. Tämän lisäksi jokaisessa tehtävässä tulee vastaan laskeutumispaikka, josta jatketaan jalan ja peli muuttuu kolmannen persoonan räiskinnäksi.
Kentät ovat täynnä salaisia huoneita, joista osaan on asiaa vasta kun käytössä on oikea vaikeustaso. Tasot säätyvät automaattisesti taustalla (asteikolla yhdestä yhdeksään), mutta pelaaja voi uhrata keräämiään sydämiä puskeakseen vaikeusastetta manuaalisesti vielä korkeammalle ja ansaitakseen entistä enemmän sydämiä. Tämä vaikuttaa myös siihen, pääseekö pelaaja alueille, joilta löytyvät uudet ja harvinaiset aseet.
Aseiden haalinta onkin mahtava motivaattori pelissä. Niiden tarkkaa määrää on vaikea sanoa, mutta löydettävissä on ainakin kaksi tusinaa ja näistä Fire Blast Blade ja Staff of Knowledge lähtevät mukaan jo alussa. Aseet jakautuvat eri luokkiin, kuten jousiin, nuijiin, miekkoihin, tykkeihin, sauvoihin ja kynsiin. Näistä yhdet sopivat luonnollisesti paremmin lähitaisteluun, toiset etäämmältä räpsimiseen. Kaikista löytyy myös erityisominaisuuksia kuten täysi suoja, vakaus, myrkyllisyys ja niin edelleen. Pelisysteemi on erittäin hyvin tasapainotettu ja antaa pelaajalle paljon vapautta päättää, miten haluaa pelin kokea.
Mutta ei siinä kaikki. Aseita voi nimittäin yhdistellä luodakseen kokonaan uusia vempeleitä. Yhdistäminen tapahtuu sinänsä yksinkertaisen ruudukon mukaisesti, mutta tämä on itse asiassa todella syvä minipeli, koska jokaisen yhdistetyn uuden aseen voi yhdistää taas uusien luomusten aikaansaamiseksi. Uusia värikkäitä härpäkkeitä tekee mieli nähdä lisää ja lisää. Takomiseen voi tappaa tunteja jo ennen kuin edes pääsee pelikentälle asti. Tietenkin tarjolla on myös asekauppa niille, jotka ovat keräilleet sydämiä talteen. Hinnat ovat kuitenkin sellaisia, että pelaaja joutuu pähkäilemään, kannattaisiko säästää tovi vai tuhlata heti alemman tason aseisiin.
Koska tässäkään ei selvästi ole vielä tarpeeksi, on myös erityisvoimien valikoimiseksi oma minipelinsä, eräänlainen 6x6 ruudun mini-Tetris, johon sovitellaan erilaisia voimia yhtäaikaista käyttöä varten. Tarjolla on tosin neljä integroitavaa esiasetusta, joten aina ei ole tarvis lähteä vääntämään alusta asti. Ja hyvä niin, sillä pelissä on perustoiminnan lisäksi niin paljon tehtävää, että se meinaa jo hengästyttää.
Ne jotka pääsevät ydinpeliin asti palkitaan sujuvilla grafiikoilla, jotka toimivat moitteetta myös 3D-tilassa. Kenttäsuunnittelu on upeaa, todella monipuolista ja aina yllättävää. Maan kamaralla Pit saa tukea monenlaisilta tahoilta, kuten esimerkiksi ajettavalta mechiltä, sekä kohtaa suurikokoisia, joskus varsin haastaviakin pomovastustajia. Kameratyö on tosin ajoittain hieman ärsyttävää, mutta tämä ei vähennä grafiikan näyttävyyttä. Loisteessa piisaa ja se kertoo tiimistä, jolle mikään idea ei ole ollut liian absurdi. Samalla hypnoottiset Nintendo-saundit virtaavat kaiuttimista, eikä niissä epäillä käyttää esimerkiksi huilumaista okariinaa. Myös englanninkielinen ääninäyttely toimii kuljettaen tarinaa sujuvasti eteenpäin.
Toiminnan luonteesta johtuen konsolin kannattelu pelatessa voi olla hivenen vaivalloista, koska Pitiä ohjataan toisella kädellä ja aseita nakutellaan styluksella. Siksipä mukana tulee erityinen teline, joka tukee konsolia pöydällä. Teline vapauttaa molemmat kädet täysipainoisesti ohjaamiseen lievittäen kramppiotteita. Lisäksi Nintendo on ajatellut myös vasenkätisiä tukemalla Circle Pad Prota.
Todella tiiviin soolokampanjan jatkoksi löytyy täysiverinen moninpeli. Tarjolla on erilaisia pelimuotoja, ja toiminta onnistuu kuuden pelaajan kesken niin paikallisesti kuin myös verkon välitykselläkin. Mikäli aulaa ei saada täyteen, osaa peli täyttää tyhjät paikat boteilla. Aseiden merkitys näkyy hienosti myös verkkokarkeloissa, sillä pelaajat pääsevät käyttämään koko yksinpelissä keräämäänsä arsenaalia ja voivat ansaita palkintoina lisää aseita. Tämän lisäksi pelaajat voivat käydä kauppaa aseistaan Street Passin välityksellä.
Hienot aseet eivät kuitenkaan ole ainoa tämän mainion seikkailun salaisuus. Joidenkin asioiden avautumista joutuu odottelemaan jopa toiseen tai kolmanteen pelikertaan saakka, kun on tarpeeksi hyvä astumaan vihoviimeisiin huoneisiin enkelipojan kanssa. Kid Icarus: Uprising antaa 3DS:lle siivet, ja se on Nintendon kevään ehdoton hittipeli.