Suomi
Gamereactor
ennakot
Life is Strange: Double Exposure

Life is Strange: Double Exposure, Max on aikuistunut, ja niin ovat pelaajien kohtaamat ongelmatkin

Kaksi ensimmäistä jaksoa on pelattu, ja Deck Nine vaikuttaa kunnioittaneen Don't Nodin pelin päähenkilöä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Tarinavetoisten seikkailupelien lajityyppi koki uuden nousun äkisti, kun Dontnod (ja nykyisin Don't Nod) julkaisi yliluonnollisen tarinansa Life is Strange. Teini-ikäisten Max Caufieldin ja Chloe Pricen seikkailut ja epäonnistumiset Arcadia Bayn kaupungissa pitivät otteessaan jakso jakson jälkeen. Kyseessä on yksi lajityyppinsä paras peli. Samalla kaavalla seurasi perässä jatko-osa (uusilla henkilöhahmoilla ja kyvyillä), joka oli esiosa keskittyen Chloeen ja tämän ystävään Racheliin. Sitten saatiin sivuaskeltarina eli spinoff uudella päähenkilöllä Alex Chen, ja hänen värikkäällä tunnemaailmallaan.

Lukuun ottamatta toista peliä ja sen esittelevää seikkailua The Awesome Adventures of Captain Spirit, on loput pelit julkaissut lisenssin omistava Square Enix, ja joka siirsi kehityksen studiolle Deck Nine, joka nyt jatkaa sarjaa. Tällä kertaa kokonaan oman tarinan luomisen sijasta he ovat saaneet vastuun alkuperäisen päähenkilön hoitamisesta. Life is Strange: Double Exposure laittaa taas keskiöön monimutkaisen ja nyt aikuistuneen Max Caufieldin, joka kohtaa lähiympäristössään uuden mysteerin, ja on hänellä uusia "supervoimiakin".

Ennakkotestissäni pääsin pelaamaan ainoastaan kaksi ensimmäistä jaksoa, jotka siis julkaistaan 29. lokakuuta, mutta se on jo enemmän kuin riittävästi kokea se kaikki, mikä ulos saadaan muutaman viikon kuluttua. Sillä vaikka vuosia on kulunut, ja henkilöhahmot kuin tarinatkin vaihtuvat, Life is Strange: Double Exposure toimii aivan samalla tavalla kuin aina ennenkin.

Tämä on mainos:

Tietenkään pelaaja ei ole palannut pelisarjan pariin odottaen muutoksia ohjaukseen tai toimintamekaniikkaan tai muuhun sellaiseen. Ei, pelaaja palaa Double Exposuren pariin jatkaakseen tarinaa, johon ei ollut tarkoitus Maxin kanssa palata, ja nähdäkseen itsensä Maxissa, sillä myös pelaaja on muuttunut. Ja pelin pariin on tultava pohjatyön tehneenä, sillä Double Exposure ottaa huomioon siinä ensimmäisessä Life is Strangessa tehdyt valinnat, ja kehittää juontaan (ja Maxin tunteita) riippuen siitä (juonipaljastus), valitsiko hän Chloen vai Arcadia Bayn pelin lopuksi.

Minun tapauksessani, ja tehdäkseni selkoa siitä, miten pelaamiseni on toistaiseksi kehittynyt, valitsin pelastaa Chloen muun kaupungin sijasta. Mutta asiat eivät ole menneet seuraavina vuosina Maxin toivomalla tavalla. Jonkin aikaa kaikki oli hyvin, ja Chloe ja Max elivät yhdessä (erittäin yhdessä) muutaman vuoden seilaillen ees ja taas Pohjois-Amerikkaa. Max jatkoi erottamattoman kameransa kanssa, ja näin valokuvaamisesta tuli hänen intohimonsa ja ammattinsa löytäen samalla paikkansa maailmassa, mutta Chloe... no, Chloe on aina ollut vapaamielinen, jota mikään tai kukaan ei pidä pitkään samassa paikassa. Ja nyt kaksikko elää erillisiä elämiään.

Max työskentelee Vermontissa Caledon Collegessa paikalla olevana taiteilijana, jossa hän nauttii avokätisestä apurahasta opettaakseen valokuvausta opiskelijoille, ja jatkaa samalla oman valokuvataiteensa tekemistä. Hän viettää vapaa-aikaansa erottamattomien uusien ystäviensä Safin ja Mosesin kanssa. Ja kaikki sujuikin hyvin, ja hiljalleen Max alkoi pohtia, voisiko Caledon olla hänen kotinsa... kunnes eräänä yönä Safi murhataan.

Epätoivossaan Max alkaa saada kummallisia näkyjä Safista (ja muistakin Caledon Campusin asukkaista) aivan toisessa todellisuudessa, joista yhdessä hänen paras ystävänsä on edelleen elossa, mutta myös vaarassa. Ja sitten ne uudet voimat heräävät. Enää hän ei voi muuttaa aikaa, mutta hän voi aukaista ovia vaihtoehtoiseen todellisuuteen. Maxin on tutkittava molemmat maailmat (elämän maailma ja kuoleman maailma), oltava tekemisissä eri henkilöhahmojen eri versioiden kanssa selvittääkseen mysteerin Safin murhan taustalla, tuomitakseen syyllisen, ja pelastaakseen sen toisen Safin ennen kuin sama tapahtuu uudelleen.

Tämä on mainos:

Tarinassa on paljon sisäistettävää, ja sen lisäksi Maxin on pidettävä apurahastaan kiinni campuksella, ja rakennettava romanttista suhdetta. Tämän tapahtuu, ainakin minulle, mutta niin kuin muussakin tässä pelisarjassa, pienimmätkin toimet saattavat tuottaa katastrofaalisen seurauksen tulevaisuudessa, eikä koskaan oikein tiedä, onko tehnyt sen parhaan päätöksen ennen kuin seikkailu on ohitse.

Toistaiseksi tarinankerronta Life is Strange: Double Exposuressa vaikuttaa olevan samalla tasolla vaikuttavuutensa suhteen kuin odotinkin suoralta jatko-osalta, mutta mukana on aste-eroja pitämässä pelin hyvässä kuosissa, ja saattaa jopa kohottaa sen True Colorsin tasolle, joka siis oli se viimeisin julkaistu peli. Jokainen kohtaus on paljon aiempaa nautinnollisempi, koska ruumiinkieli ja kasvojen ilmeet ovat paljon paremmat, ja minusta on viisasta olla toistamatta samoja voimia Maxille tälläkin kerralla. On myös sanottava, että ainakin toistaiseksi näyttää siltä, että tulossa on hieman pidempi peli verrattuna aikaisempiin, sillä kahden ensimmäisen jakson mitta vaikutti noin kaksinkertaiselta kuin mitä muistan mitan olleen aiemmissa Life is Strangeissa. Ja uudet henkilöhahmot, Maxin voimat, juoni ja pelin teemat tulevat kaikki esille hyvällä tavalla.

"Ulottuvuuden" vaihtaminen erityisesti luo uuden kerroksen pulmailuun, kun tutkitaan kahta tarinaa yhdessä, ja pelaaja voi muokata kumpaakin todellisuutta siirtämällä esineitä toisesta toiseen. Olen nähnyt tästä toistaiseksi vain yhden esimerkin, mutta voisin kuvitella (ja toivon) heidän kehittävän tätä mekaniikkaa edelleen, sillä se näyttää erittäin mielenkiintoiselta.

Uskon nykyisen pelaajakunnan arvostavan uudenlaista dialogia, jolla Deck Nine haluaa ottaa osaa keskusteluun inklusiivisuudesta ja sukupuolien tasa-arvosta. Double Exposuressa Max on avoimesti homoseksuaali, kuten monet häntä lähellä olevat muutkin henkilöhahmot, ja ongelmat, kuten kiusaaminen, patriarkaatti, transihmisten syrjintä ja rasismi ovat nähtävissä, joskin ne on esitetty hyvin hienostuneesti ja luonnollisella tavalla.

Kaiken kaikkiaan näyttää siltä, että Life is Strangen faneilla on muutaman viikon kuluttua edessään hyvä peli. Sellainen peli, joka jatkaa vuonna 2015 alkanutta tarinaa, ja joka tekee oikeutta niin alkuperäiselle kehitysstudiolle kuin nykyisille tekijöille Deck Ninella.

Life is Strange: Double Exposure

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä