Lost Odysseyn päähenkilö on tuhatvuotinen kuolematon Kaim Argonar. Tarina kertoo monotonisen Kaimin ja muiden kuolemattomien pyrkimyksistä muistinsa palauttamiseksi. Kuolemattomien seurueessa kulkee myös kuolevaisia henkilöitä. Magian teollinen valjastaminen kiristää pelimaailman valtioiden suhteita ja sodan uhka kasvaa.
Pelin massiivinen skaala ja lähes 50 tunnin kesto jakautuvat neljälle dvd-levylle. Juoni selviää peligrafiikalla toteutettujen animaatioiden kautta. Kuvakerronta on toimivaa, mutta ilmaisu ja ohjaus on paikoitellen keskinkertaista. Tyylitaju pettää täysin, kun animaatioissa käytetään jaetun ruudun tekniikkaa ja kuva kuvassa -tyylittelyä. Studiotasoisella tietokonegrafiikalla toteutetut lyhyemmät jaksot ovat upeaa katseltavaa.
Valtavat tuotantoarvot omaava Lost Odyssey on toteutettu tehokkaalla Unreal 3-tekniikalla. Ajoittainen grafiikan hidastelu ja repeily eivät liiemmin häiritse, koska pelaajan huomio kiinnittyy huimiin fantasiamaisemiin. Lost Odyssey sisältää todella maagisia näkymiä ja tapahtumapaikkoja, kuten genrelle perinteiset lumivuoret, viemärit, taikametsät, kummitustalo ja niin edelleen. Alueet ovat roolipelaajille periaatteessa tuttuja, ne ovat harvoin näyttäneet näin houkuttelevilta, vaihtelevilta ja yksityiskohtaisilta. Arkkitehtoniset ratkaisut ovat kauttaaltaan mielikuvituksellisia. Erityisesti Gohtzan teknologiakaupunki slummeineen on erinomaisesti hahmotettu maagisen energian avulla pyörivä kaupunki. Kuvan zoomaustoiminto on hyvä lisä ympäristön katseluun.
Tuotteliaan Nobuo Uematsun säveltämä musiikki on onnistunutta ja sisältää monia mieleenpainuvia kappaleita. Uematsu luo musiikillaan puhdasta seikkailun henkeä ja antaa vahvaa luonnetta tilanteisiin, hahmoihin ja alueisiin. Myös ympäröivä äänimaailma on toteutettu hyvin. Englanninkielinen ääninäyttely ajaa asiansa muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta. Tarjolla on myös mahdollisuus alkuperäiseen japaninkieliseen ääniraitaan.
Pelin vuoropohjainen taistelusysteemi on tuttu genreen perehtyneille. Lost Odyssey ei tuo taisteluun evoluutiota, vaan tarjoaa hiotun ja syvällisen taistelumekaniikan. Taistelut käynnistyvät ympäristöistä sattumanvaraisesti ja niihin pystyy tuomaan viisi hahmoa. Pitkien lataustaukojen jälkeen vuorot jaetaan hahmojen kykyjen ja suoritettavien tekojen aikavaatimusten mukaan. Tästä kumpuaa strateginen ulottuvuus, koska pelaajan on pohdittava mitä kukin hahmo tekee. Hahmojen sijainti taistelukentällä on tärkeää, koska takarivin hahmot saavat lisäpuolustusta eturivin hahmojen kestopisteistä. Taistelut ovat usein pitkiä ja vaativat strategista harkintaa. Välillä pomoviholliset tarjoavat kovan haasteen. Esimerkiksi neljän arthosauruksen hyökkäyksen torjuminen on hermoja raastavaa puuhaa. Kuollessaan pelaaja palaa kuolemaa edeltävään kohtaan eikä pelattuja jaksoja toisteta.
Valikot ovat täynnä mikromanagerointia ja nopea hahmonkehitys vaatii tarkkaavaisuutta. Kuolemattomat hahmot oppivat taitonsa kuolevaisilta, mikä kannustaa aktiiviseen hahmojen vaihteluun. Taisteluiden kulku, pelimekaniikka ja hahmonkehitys ovat onnistuneita ja kiinnostavat kymmenien tuntien pelaamisen jälkeenkin. Seikkailuosuuksissa pelattavuus on genrelle tyypillisen yksinkertaista. Pelaaja juoksee vauhdikkaasti ympäristöissä, availee arkkuja, juttelee ihmisille ja tonkii heidän kaappejaan. Aarteenmetsästyksen, patsaiden kunnioittamisen ja soittorasioiden soittamisen kaltaiset sivujuonet tuovat vaihtelua. Läpäistyille alueille voi palata sivutehtävien perässä, kun peli myöhemmässä vaiheessa avaa maailmansa.
Final Fantasy-sarjan luoneen Hironobu Sakaguchin suunnittelema Lost Odyssey käsittelee vakavia teemoja hallitulla otteella. Pelin kieli ja dialogi ovat persoonallisen rikasta ja sujuvaa. Tilanteet ovat usein koomisia ja pelin ilmaisullinen voima tulee tekstistä, ei puisevasta hahmoanimaatiosta tai heikosta kasvojen ilmeiden mallinnuksesta. Pelin pääteemat rakkaus, ikuinen henkinen yhteys, vanhemmuus, itsensä löytäminen ja teknologian kehityksen vaikutus ovat syvällisiä ja niitä käsitellään hienosti. Lost Odysseyn käännös englanniksi on loistava. Teksti on yllättävän symbolista ja siitä on havaittavissa liitoskohtia länsimaisen nyky-yhteiskunnan normeihin. Peli sivuaa näitä poliittisia arvoja kriittisesti. Pelin esittämät kysymykset, kuten henkisen kärsimyksen suhde verrattuna fyysisen vammaan, kannustavat pelaajaa ajattelemaan. Lost Odyssey saa irti paljon ironiaa tuhatvuotisista hahmoistaan ja heidän perhesuhteistaan. Huumorintaju on kohdallaan, kun ulkoisesti 20-vuotiaan näköinen hahmo tapaa kuusikymppisen poikansa. Lost Odysseyn hahmot eivät peitä tunteitaan, vaan itkevät useaan otteeseen. Hahmot kasvavat pelin aikana henkisesti ja paljastavat itsestään mielenkiintoisia ulottuvuuksia.
Lost Odysseyn suurta emotionaalista voimaa nostavat kirjailija Kiyoshi Shigematsun kauniit novellit, jotka toimivat pelissä hahmojen unina ja menetettyinä muistoina. Tällainen draamallinen lähestymistapa on peleissä harvinainen. Ratkaisu toimii erinomaisesti ja antaa pääjuonelle mielenkiintoista vastakaikua. Tarinoita on yli kolmekymmentä ja ne sisältävät kymmeniä sivuja verkkaisesti ruudulle ilmestyvää tekstiä. Peli vaatii aikaa ja rauhallisuutta, koska hahmojen elämänkaaret ja persoonallisuudet ovat riippuvaisia näistä koskettavista, hyväsydämisistä ja tyylikkäästi toteutetuista tarinoista.
Lost Odyssey ammentaa ammattitaitoisesti japanilaisen roolipeligenren perinteistä. Veteraanipelaajia Lost Odysseyn vanhakantaisuus miellyttänee, mutta samalla peli kääntää selkänsä innovaatioita etsiville.