Suomi
Gamereactor
arviot
Mafia III

Mafia III

Arviosyynissä Mafia-sarjan kolmas osa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Vuoden 1968 Yhdysvalloissa rasismi kukoistaa pahempana kuin koskaan. Pelaaja pääsee keskelle tätä vihaa, koska pelin orvon protagonistin, Lincoln Clayn suonissa kiertää mulattiveri. Rasistisiin purkauksiin turtuneelle Lincolnille kokoaikainen vihanpito ja syrjintä ovat vain osa elämää. Ei siis tule yllätyksenä, että mies ei vähästä hätkähdä ja on valmis taistelemaan oikeuksiensa ja ystäviensä puolesta.

Peli käynnistyy Lincolnin palatessa Vietnamin sodasta ja juhlii kotiinpaluutaan perheensä ja ystäviensä parissa. Mafian kanssa ongelmiin joutunut läheinen ystävä vähättelee tilanteensa vakavuutta mutta sortoon kyllästynyt Lincoln on jo päättänyt korjata tilanteen. Ei kestä kauan, että hän uppoutuu syvälle järjestäytyneen rikollisuuden väkivaltaiseen välienselvittelyyn.

Hangar 13 ja 2K Games ovat päättäneet tehdä Mafia III:sta mahdollisimman realistisen, kaikkine väkivaltaisine ja rasistisine yksityiskohtineen, jotka kuuluivat historian tähän vaiheeseen. He todellakin onnistuivat tässä. Kautta aikojen olen pelannut verisiä ja pelottavia pelejä, mutten muista olleeni koskaan ennen näin pahasti fyysisen kuvotuksen partaalla ruudun tapahtumien takia, niin kuin Mafia III:a pelatessa. Peli onnistuu saamaan aikaiseksi niin yltiörealistisen ilmapiirin negatiivisella ja tylyllä tunnelmallaan, että se kosketti minua syvältä, parhaalla mahdollisella tavalla tosin. En pelkästään tuntenut vetoa tarinaan, vaan olin osa sitä. Ja juuri tämä on pelin oleellinen vahvuus.

Mafia III:n tyly asenne on havaittavissa myös sen hahmoissa. Luonnollisesti kenelläkään ei ole puhtaat jauhot pussissa mutta kiitos syvällisesti kirjoitettujen taustatarinoiden kaiken lian alta löytyy loppujen lopuksi samaistuttavia ihmishahmoja. Todella upean ääninäyttelyn ja yksityiskohtaisen sekä elävän kasvoanimoinnin ansiosta hahmot heräävät henkiin uskottavassa tarinassa.

Tämä on mainos:

Saadakseen tarinansa hyvälle alulle, Hangar 13 ottaa todellakin oman aikansa sen kertomiseen. Tuntuukin, että jo pelkkää alkuintroa venytetään loputtomiin. Tarina on toki kirjoitettu upealla tavalla mutta jotenkin vääjäämättä tulee tunne, että pelaaja on jätetty sen ulkopuolelle. Pelaaja laitetaan ajamaan paikasta A paikkaan B, jotta voidaan näyttää välidemo. Sen jälkeen pelaaja pistetään liikuttamaan tavaraa X, jotta hän saa nähdä toisen välidemon. Niille pelaajille, jotka haluavat vain alkaa varastelemaan autoja ja tappamaan toisia pahiksia, odotus toimintaan pääsyyn saattaa olla kovin pitkä.

Mafia IIIMafia IIIMafia III
HQ

Kun tarina vihdoin on saatu kunnolla käyntiin, pelikenttänä toimiva New Bordeauxin kaupunki avautuu varsin isokokoisena. Kaupunki jakautuu useaan eri alueeseen, joihin kuuluvat muun muassa pakollinen hippialue, elegantti rikkaiden seutu, slummi ja niin edelleen. Jokainen alue eroaa toisistaan poliisien asenteiden ja kadulla koettavan tunnelman lisäksi myös tietysti ulkonäöllisesti.

Tämä on mainos:

Vaikka jokainen kaupunginosa on mukava kokea ja autoilla on hauska ajella, en oikein koe tarvetta tehdä lähempää tuttavuutta itse kaupunkiin. Päädyn helposti vain seuraamaan opastinnuolia, jotka vievät minusta tehtävästä toiseen. Pelin keräilytavarat eivät auta minua innostumaan kaupungista, sillä ne ovat kivuliaan väärin hyödynnetty. Isona mafiosona tuntuu luonnottomalle murtautua pieneen kioskiin varastamaan Playboy-lehteä tai älppäriä, vaikka ne kuinka kuuluisivat aikakauteen. Koska kerättävillä tavaroilla ei ole minkäänlaista vaikutusta itse tarinaan, ne päätyvät olemaan vain turhaa täytettä peliin.

Kaupungin avautuessa pelaajalle, avautuu myös mahdollisuus aloittaa oman rikollisimperiumin rakentaminen. Pala palalta pelaajan pitää vahvistaa pahamaista mainettaan ympäri kaupunkia. Tämä onnistuu kukistamalla muita isoja pomoja ottamalla haltuun heidän alueitaan, muun muassa vapauttamalla prostituoituja, varastamalla rahaa, tuhoamalla huumeita ja niin edelleen. Kun tuhoa on tehty tarpeeksi, vihollispomon voi pakottaa tekemään töitä vuoksesi tai päättää hänen päivänsä. Eri alueiden valtauksissa ei juuri eroa ole ja ne muutamat valtaukset jotka jäävät mieleen, johtuvat pelkästään valtauksen jälkeen tulevista välidemoista.

Tehtävien samankaltaisuus ei ole niiden suurin ongelma. Tehtävistä puuttuvat eeppiset taistelut. Lincolnin ohjaaminen on raskasta ja kömpelöä, varsinkin hänen suojautuessaan. Suojautumista joutuukin harrastamaan paljon taisteluissa. Onnistunut liikkuminen suojasta toiseen on kuitenkin satunnaisempaa kuin tarkoitettua ja epäonnistuminen palkitaan yleensä kuolettavilla osumisilla.

Tappelussa vihollisen pystyy pysäyttämään yllätyshyökkäyksellä joko kuolettavasti tai pelkästään kolkaten. Vaihtoehdolla ei tunnu olevan merkitystä itse tarinan kannalta, ja kerran tyylin voi valita valikosta, tuntuu se enemmänkin vain optiolta verisen ja kiltimmän pelin väliltä. Erillinen brutaalilopetus saa tosin ympärillä olevat muut viholliset hetkellisesti perääntymään, joka vähän nostaa liikkeen käytön tarpeellisuutta strategisessa mielessä.

Taisteluihin saa monipuolisuutta pelin edetessä. Mitä enemmän alueita on vallannut, sitä paremmat välit pelaajalla on alaisiinsa. Tämä näkyy parempina etuina kuten paikalle kutsuttuina autoina, aseiden myyjien parempana tarjontana ja niin edelleen. Aseet, kuten äänenvaimentimella varustettu pistooli, Molotovin koktaili ja kranaatit antavat mukavasti vaihtoehtoja päättää nujakat omaksi edukseen.

Hangar 13 luoman uskottavan ajankuvan kruunaa pelin upea soundtrack. Vaikka en välttämättä ole kiinnostunut tutkimaan kaupungin joka nurkkaa, huomasin istuvani autossa useasti pitempään kuin oli tarvetta, ainoastaan kuullakseni hyvän biisin loppuun. Kaikki aikakauden tähdet Johny Cashista Elvikseen tuntuvat juuri oikeille valinnoille nostattamaan pelin tunnelman kattoon.

Pelin hyvää tunnelmaa rikkoo ainoastaan pienet vastaan tulevat virheet. Esimerkiksi epälooginen päivänvalo, joka vaihtuu silmänräpäyksessä kirkkaasta keskipäivästä synkkään kuunloisteeseen, tuntuu oudolle. Tai järkyttävän huono grafiikka turhassa taustapeilissä autolla ajaessa häiritsee lähes yhtä paljon, kuin esimerkiksi vilkkuvat katuvalot loistamisen sijaan ohiajaessa. Virheet ovat pieniä ja harva niihin varmaan edes kiinnittää huomiota näin vahvan tunnelman keskellä.

Mafia III pystyy muuttamaan suloisesta ja pehmeästä pelaajasta, kuten minä, mitä karskeimman ja rajuimman pahiksen. Uskomaton tarina ja jännittävät hahmot kaivoivat sisäisen gangsterini esiin toden teolla. En pelkästään nähnyt tarinaa ruudulla vaan olin osa sitä. Ja juuri siinä kytee pelin valloittava voima. Tappelut ovat ok ja pelattavuus on mukiinmenevää mutta tunnelma on upeaa. Mafia III antaa pelaajalleen todellakin omaperäisen pelillisen kokemuksen. Kokemuksen, josta löytyy omat ongelmansa mutta niistäkin huolimatta, se todella on suuri seikkailu.

Mafia IIIMafia III
HQ
Mafia IIIMafia IIIMafia IIIMafia III
HQ
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Fantastinen tarina, hämmästyttävä ääninäyttely ja kasvoanimaatiot, syvälliset hahmot, realismi sekä yleinen omaperäinen tunnelma
-
Taistelut kierrättävät itseään, raskaat kontrollit, turhat ja väärin sijoitetut keräilyesineet.
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Täydentävä mielipide

Ossi Mykkänen

Kolmas Mafia vie pelaajan vähemmän tunnettuun aikaan ja paikkaan organisoituneen rikollisuuden maailmassa. Kauas ovat jääneet tummiin pukeutuneet pitkätakkiset ja lierihattuiset ammattirikolliset. Nyt vuorossa on etelävaltion laajalle levittäytynyt suurkaupunki, jossa rikollisuus muhii monissa eri väreissä ja entistä ilkeämpänä. Kuumasta ilmapiiristä huolimatta, meno on todella kylmäävää eikä kukaan tunnu olevan turvassa.

Ehkä vähän odotuksista poiketen pelin sankarina toimiva antisankari ja Vietnamin sodan veteraani Lincoln Clay ei niinkään ole kiinnostunut järjestäytyneen rikollisuuden pyörittämisestä vaan sen tuhoamisesta. Miestä vie eteenpäin pelkkä viha ja tarve kostaa verisesti hänelle väärin tehneille. Tästä syystä pelisarjan tuttu bisneksen pyöritys on vähän päälle liimatun oloinen niin tarinallisesti kuin tunnelmallisesti yhden miehen kostoretkessä. Toiminnan keskellä ei bisneksen pyörityksestä kuitenkaan ole haittaa, vaan päinvastoin se tuo mukavaa vaihtelua pelaamiseen.

Graafisesti jälki on tyypillistä peruslaatua, mitä ison rahan peliltä voi odottaa. Hahmojen luonnollista animaatiota lukuun ottamatta peli ei graafisesti tarjoa kuitenkaan mitään mullistavaa. Kesken pelin kehitystyön tapahtuneen pelitalon kaatumisen ja uuden pystyttämisen jäljet näkyvät siellä täällä vilkkuvina tekstuureina ja yllättävän lyhyenä piirtoetäisyytenä ainakin Xbox Onella. Tämä siitäkin huolimatta, että alle viikko pelin julkaisusta piti sitä jo päivittää yli 2,5 gigabitin edestä.

Se mistä peli jää mieleen, on sen intensiivinen ja huolella kirjoitettu väkivaltainen tarina sekä kerrontatapa. Elokuvamainen ja epälineaarinen pohjustus pelille kerrotaan varsin yksityiskohtaisesti hyvin rauhalliseen tahtiin. Tämän ansiosta pelin hahmot saavat uskottavaa syvyyttä ja peli vetää vahvasti osaksi rikollisten maailmaa. Tunnelmaa syventää entisestään myös upea soundtrack, joka kattaa aikakautensa klassikot varsin laajasti.

Hiekkalaatikkopelien kaikki oleelliset ja odotettavat ominaisuudet sisältävä Mafia III on laadukas ja miellyttävä pelikokemus. Pienistä ongelmistaan huolimatta peli sisältää varsin monipuolista ja viihdyttävää sisältöä väkivaltaisesta ja jopa brutaalista aiheestaan huolimatta. Uskottavan ja vahvan tarinansa ansiosta se ansaitsee paikkansa häpeilemättä saman tyylilajin pelien rinnalla.

8/10

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä