Suomi
Gamereactor
arviot
Mario Kart Wii

Mario Kart Wii

Super Nintendolla vuonna 1992 alkunsa saanut Mario Kart -ajopelisarja on edennyt kuudenteen osaansa. Kaahailusarjan perinteikkyys ja laadukkuus ovat esillä, eikä samankaltaisuus aikaisempien osien kanssa ole huono asia. Peli on juuri sitä, mitä sarjan ystävät ovat toivoneet.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Yksinpelin rakenne ei ole kokenut muutoksia. Gran prix -pelimuodossa valitaan nopeusluokka 50, 100 tai 150 kuutioisista, minkä jälkeen valittavina on 12 Mario-peleistä tuttua kuskia. Kuskien määrä tuplautuu pelin ja saavutusten edetessä. Kuskit on jaettu painoluokkiin, jotka määräävät käytettävissä olevien menopelien ominaisuudet, kuten kiihtyvyyden, nopeuden ja ohjattavuuden.

Kuten aiemmissakin Mario Kart -peleissä, myös Wii-version turnaukset jakautuvat kahdeksaan neljästä radasta koostuvaan lohkoon. Näistä 32 radasta 16 on uusia ja loput 16 tulevat sarjan vanhoista peleistä. Ratoja voi ajaa myös 100-kuutioisten haastetilassa, jolloin turnaus muodostuu neljästä pelaajan valitsemasta radasta. Yksinpelin jälleenpeluuarvoa nostaa kelloa vastaan ajettava time trial -pelimuoto, jossa yritetään rikkoa parhaita kierrosaikoja.

Taistelu-pelimuoto on kokenut muutoksen. Nyt kymmenellä kentällä taisteltavat kolikkojen keräys sekä toisten pallojen puhkominen toimivat vain joukkuekisoina. 2-4 pelaajaa voi pelata haastekisoja ja taisteluita jaetulla ruudulla.

Pelin mukana tulee rattiohjain, jonka keskelle asetetaan Wiin ohjainkapula. Liikkeentunnistuksen puolesta ajaminen ratilla toimii hyvin, mutta nappien painaminen on hieman hankalaa. Esimerkiksi taaksepäin katsominen ja samanaikainen tavaran roikottaminen on ongelmallista. Vaikka pelaaminen ratilla on hauskaa ja tuo ajamiseen uuden ulottuvuuden, kannattaa pidemmän päälle valita jokin pelin kolmesta muusta ohjausvaihtoehdosta. Ohjain-nunchuk -yhdistelmän, classic- tai Gamecube-ohjaimen käyttö tuo ohjaamiseen kaikkein tarkimman hallittavuuden.

Tämä on mainos:

Kisoissa kilpaillaan 11 tekoälyn ohjaaman hahmon kanssa. Radoilta saa sijoituksen mukaan erikoistavaroita, joita käytetään kilpailijoiden häiritsemiseen tai oman nopeuden parantamiseen. Tavaroista monet ovat aiemmista peleistä tuttuja, kuten nopeussieni, punainen kilpi ja banaani. Uusista tavaroista mielenkiintoisin on itsestään aktivoituva salamapilvi. Pilvi tulee lyhyen ajan sisällä siirtää kosketuksella vastustajalle tai pelaajan hahmo kutistuu ja menettää nopeutta. Erikoistavarat käyvät välillä hermoille, kun esimerkiksi kilpailun lopussa ammuttu sininen kilpi voi pilata koko kisan. Taito ratkaisee kuitenkin loppujen lopuksi paljon. Mario Kartin ajamisen tärkein osa nopeuden maksimoimisessa on kurveissa liukuminen. Kurvaamalla oikein pelaajan nopeus kasvaa mutkasta ulos tultaessa. Mario Kart Wiissä liukumisesta saatava nopeus määräytyy liu'un pituudesta ja kulman jyrkkyydestä. Tapa on toimiva ja poistaa muun muassa Mario Kart DS:än nettipelissä ilmenneen liiallisen suorilla liukumisen.

Moottoripyörät sekä hahmojen kyky suorittaa ilmatemppuja ovat suurimmat pelilliset uudistukset. Moottoripyörillä kurveissa liukumisella saa pienen nopeuslisän, kun taas mikroautoilla voi liukua pidempään ja saada kaksinkertaisen vauhdin. Prätkillä voi sen sijaan kasvattaa suoranopeutta keulimalla. Eri ajokkien välinen pelillinen tasapaino on saatu juuri oikeaksi ja moottoripyörät soveltuvat peliin hyvin. Radoista löytyy paljon hyppyreitä, joiden nokalla tehtävät ilmatemput nostavat ajonopeutta maahan laskeuduttaessa. Temput tehdään ohjaimesta riippuen joko liikkeentunnistuksella tai ristiohjainta painamalla. Yksinkertainen menetelmä sopii hyvin Mario Kartin hektisyyteen ja kannustaa oikeiden ajolinjojen hakemiseen. Ajamisen kannalta merkittävä uudistus on ajokeista löytyvä maastoajo-ominaisuus. Mikäli ajoneuvon kyky tässä on huono, nopeus hidastuu tien ulkopuolelle ajauduttaessa ratkaisevasti.

Mario Kart Wiin ulkoasu on mukavan värikäs ja nopea. Grafiikka on hieman yksinkertaista, mutta radoissa näkee todella pitkälle ja ruudunpäivitys ei notkahtele 60 ruudun sekuntitahdista. 12 pelaajan kisoissa ruudulla tapahtuu paljon, joten grafiikan sulavuus pelattavuuden kannalta on arvokas asia. Kisat ajetaan mielikuvituksellisissa kentissä kuten puiden latvoissa, kaivoskärryjen korkeilla kiskoilla tai vilkkaan liikenteen seassa. Kentät on suunniteltu kauttaaltaan onnistuneesti ja niistä löytyy paljon oikoreittejä. Myös huolella valitut vanhat radat toimivat hyvin. Äänipuoli ei vedä vertoja visuaalisuudelle. Äänitehosteet ovat laiskanpuoleisia, eikä mitäänsanomattomassa musiikissa ole klassista Nintendo-pelien tunnelmaa tai muistettavaa rytmikkyyttä.

Pelin ilme on lapsekas ja sadunomainen, mutta vaikeimmilla tasoilla pelaaminen on haastavaa ja totista kisaamista. Kolmen nopeusluokan turnausten voittaminen avaa uuden peilikuvaturnauksen. Kaikkien turnausten voittamiseen kuluu aikaa noin 15 tuntia.

Tämä on mainos:

Mario Kart Wiin ehdottomasti paras osa-alue on sen nettipeli. Haastekisat ja taistelupelit toimivat netissä sulavasti ja minkäänasteista nettiviivettä ei ilmene. Pelaaja valitsee joko maailmanlaajuiset tai eurooppalaiset kilpailut. Pelaajia löytyy nopeasti, joten kisoja ei tarvitse kauaa odotella. Netissä voi yhtäaikaisesti kilpailla 12 pelaajaa ja kisat käydään tietokoneen arpomalla joko 100 tai 150 kuution luokissa. Kisat eivät muodostu turnauksista, vaan ovat itsenäisiä kilpailuita. Niistä pelaajat siirtyvät edellisen päätyttyä heti seuraavaan taistoon, johon voi liittyä myös uusia pelaajia. Sijoituksen mukaan pelaaja saa tai menettää kokonaisarvosanansa pisteitä.

Pelin pitkäikäisyyttä suuresti nostava nettipelaaminen on mukavaa ja haastavaa, mutta harmillisesti pelimuotojen tai sääntöjen muokkaus ei onnistu. Nettipeliä voi säätää hieman mieluisekseen, jos pelaa ystäville tarkoitetussa nettipelimuodossa käyttämällä ystäväkoodeja. Pelaaminen on parhaimmillaan, mikäli ystäväkoodeja löytyy paljon. Nettiin voi mennä myös kaverin kanssa pelaamaan jaetulla ruudulla, mutta tällöin ruudunpäivitys putoaa puoleen. Moninpelin lisäksi nettiä hyödynnetään Mario Kart -kanavan ominaisuudessa. Kanavalla pelaaja voi lähettää ja vastaanottaa kierrosaikahaasteita ystäviltä sekä kisata maailman parhaita aikoja vastaan. Nintendo aikoo järjestää kanavan kautta tulevaisuudessa myös kilpailuja.

Helposti lähestyttävä ja opittava Mario Kart Wii miellyttänee laajaa kohdeyleisöä. Kokeneemmat pelaajat saavat pelistä pitkäaikaista viihdettä hiomalla ajotaitojaan ja opettelemalla kaikkien ratojen salat ja ajolinjat. Nettipeli ja Mario Kart -kanava pitävät huolen siitä, että mielenkiinto peliin säilyy pitkään.

Mario Kart Wii
Mario Kart Wii
Mario Kart Wii
Mario Kart Wii
Mario Kart Wii
Mario Kart Wii
Mario Kart Wii
Mario Kart Wii
Mario Kart Wii
Mario Kart Wii
Mario Kart Wii
Mario Kart Wii
Mario Kart Wii
Mario Kart Wii
Mario Kart Wii
Mario Kart Wii
Mario Kart Wii
Mario Kart Wii
Mario Kart Wii
Mario Kart Wii
Mario Kart Wii
Mario Kart Wii
Mario Kart Wii
Mario Kart Wii
Mario Kart Wii
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
nettipeli, ajamisen hauskuus, pelillinen tasapaino
-
sisällöstä jää paljon pois ilman nettiä, nettipelin valintojen vähyys
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Mario Kart WiiScore

Mario Kart Wii

ARVIO. Kirjoittaja Johannes Valkola

Mario ja ystävät ajavat konsolikilpaa jo kuudennen kerran, ja meno vain paranee. Etenkin nettipeli tempaa mukaansa.



Ladataan seuraavaa sisältöä