Viime vuoden täysdigitaalisten E3-messujen hypetyksen keskellä ja Ubisoftin showcase-tapahtuman aikana kustantajan italialainen sivukonttori Ubisoft Milan nosti esiripun ja kertoi Mario + Rabbids Kingdom Battle -pelin jatko-osasta. Davide Solianin johtamasta lahjakkaasta tiimistä lähtöisinoleva jatko-osa on jatkoa Ubisoftin ja Nintendon kanssa lähes kymmenen vuotta sitten aloittamalle kumppanuudelle. Yhteistyöllä syntyi yksi ainutlaatuisimmista ja epätavallisimmista Mario-peleistä pitkään aikaan. Vuotta myöhemmin Ubisoft on vihdoin valmis kertomaan lisää jatko-osasta, joka tunnetaan nimellä Mario + Rabbids: Sparks of Hope. Olen päässyt tutustumaan peliin ennakkoon osana esijulkaisutapahtumaa, ja jopa tapasin Solianin, Ubisoft Milanin luovan johtajan, saadakseni lisää tietoa odotetusta nimikkeestä.
Niille, jotka eivät tiedä: Alkuperäinen pelin luominen oli varsin inspiroiva ja mieleenpainuva tarina, jossa Solianin ja pienen kehittäjäryhmän täytyi saada Marion luoja Shigeru Miyamoto työskentelemään heidän kanssaan. Tämä alkoi lautapelillä ja lyhyellä prototyyppidemolla, joka laajeni ja kasvoi peliksi, jonka olemme tunteneet vuodesta 2017 lähtien. Kun Sparks of Hope on tulossa tämän onnistuneen ensimmäisen erän jälkeen, niin pohdin, onko jatko-osan parissa työskentely mahdollistanut paremman luovuuden käytön Ubisoft Milanin osalta, kun heillä on nyt kokemusta yhden Mario-pelin tekemisestä.
"Meillä on täysi vapaus ehdottaa mitä tahansa, koska se on koko jutun pointti: ehdottaa jotain, mitä Nintendo ei pystyisi tekemään yksin tai jotain, mikä on täysin hullua", Soliani sanoi.
"Hullu" on avainsana tässä, sillä Sparks of Hope toimii huomattavasti eri tavalla kuin Kingdom Battle. Pelit voivat näyttää samanlaisilta ja niissä voi olla tuttuja asioita, mutta tämä on hyvin ainutlaatuinen lähestymistapa Mario + Rabbids -sarjaan, jossa vahva keskittyminen strategiaan on osittain sivuutettu seikkailun ja tutkimisen kustannuksella. Tämän huomaa taistelukohtauksissa, joista Kingdom Battlen lineaarinen luonne on poistettu. Sparks of Hope -pelissä pelaajat voivat matkustaa galaksin eri planeetoille auttaakseen pelastamaan voimakkaita Sparks-olentoja (jotka ovat lumojen ja kaniinien yhdistelmiä), jotka on ripoteltu ympäriinsä. Pelisuunnittelun ansiosta Ubisoft Milan on luonut vapaasti tutkittavia paikkoja, joissa voit olla vuorovaikutuksessa hahmojen kanssa, suorittaa sivutehtäviä ja tarvittaessa aloittaa taistelun.
"Sparks of Hopessa pystyt tutkimaan planeettaa haluamallasi tavalla", Soliani kertoi minulle. "Sinä päätät, missä kohden aloitat taistelun tai autat planeetan asukkaita. Maailmassa tapahtuu kiertokulkuista liikettä, joka antaa pelaajalle paljon toiminnan vapautta, ja juuri tätä haemme."
Mutta mitä taas tulee planeettojen eroavaisuuteen - Soliani antoi minulle muutaman esimerkin. "Jokaisella planeetalla on oma tarinansa, jokaisella niistä on omat tehtävänsä, omat Vartijat, jotka yrittävät suojella planeettaansa", Soliano jatkoi. "Puhuttaessa puhtaan topografisen tasosuunnittelun ja luomisen kannalta yritimme tuoda yhdelle planeetalle enemmän vertikaalisuutta. Sen alueella olisi maanalaista tutkimusta. Toiselle planeetalle loimme rykelmän "pelikuplia", jotka oli erotettu toisistaan."
Saatat ihmetellä, kuinka tämä suunnittelutyyli vaikuttaa taisteluun. Varsinaiset taisteluskenaariot voidaan toteuttaa törmäämällä tai liukumalla vihollisiin, jotka vaeltavat planeettojen pinnalla. Kun toimit näin, sinut kuljetetaan Darkmess-ulottuvuuteen, synkkään paikkaan, jota hallitsee Sparks of Hopen päävastustaja Cursa - juuri se olento, joka haluaa lunastaa kaikki Sparksit itselleen. Syy kyseiseen pelimekaniikkaan, kuten Soliani asian ilmaisee, oli "halusimme enemmän taisteluita kuin Kingdom Battlessa", tarkoittaen, että taistelut oli erotettava kunkin planeetan sijainnin tutkimisesta ja luomisesta.
Taistelun erottaminen omalle alueelleen tämä on antanut Ubisoft Milanille mahdollisuuden ottaa lisää riskejä ja muuttaa dramaattisesti taistelun toimintaa. Ruudukot ja vuoropohjainen strategiapeli puuttuvat, ja käytössä on reaaliaikainen liikejärjestelmä, jossa voit tehdä päätöksiä ja tarvittaessa muuttaa niitä makusi mukaan. Voit myös luoda yhteyden paremmin kuin koskaan liittolaistesi kanssa ja hyödyntää heitä paremmin kuin koskaan ennen. Pystyt esimerkiksi liukumaan Bob-ombia kohti, poimimaan sen, ja heittämään otuksen vihollista kohti samanaikaisesti, kun hyppäät jonkun joukkuetoverisi päälle, heittäen pommin samalla toiseen viholliseen.
"Tämä reaaliaikainen liike muutti periaatteessa täysin sen, kuinka nopeasti puututaan taistelukohtauksiin", Soliani totesi. Hän kertoi myös minulle: "Tämä oli pelin muuttaja, koska nyt voit mennä minne vain silmäsi näkevät." Suurten muutosten myötä Soliani toivoo, että fanit nauttivat kokemuksesta enemmän, vaikka uudistus jättää hänet hieman ahdistuneeksi. "Haluan todella heidän nauttivan taistelujärjestelmästä, koska loimme sen tyhjästä. Tämä on suurin syyni olla innoissani, mutta myös suurin syy olla hieman jännittynyt."
Kun taistelu laajenee entisestään, peli näyttää, kuinka pelaajat voivat laajentaa ja kehittää sankariluetteloaan. Erilaisia Sparkseja etsiessään ja käyttäessään niitä ainutlaatuisiin hyökkäystyyleihin, kuten sähkö-, vesi-, jää- tai tulielementteihin, pelaajat voivat parantaa jokaisen sankarin tasoa, avata uusia liikkeitä ja varusteita sekä tehdä niistä vahvempia ja tuhovoimaisempia taistelussa.
Mitä tulee sankariluetteloon, hiljattain julkaistu showcase paljastaa, että Bowser liittyy taisteluun viimeisenä pelattavana hahmona (Marion, Rabbids Marion, Peachin, Rabbids Peachin, Luigin, Rabbids Luigin, Rabbids Rosalinan ja salaperäisen miekan ohella). Bowserin motiivina on tilien tasaaminen, sillä uusi, iso pahis Cursa on kaapannut Bowserin armeijan ja nyt tyypillinen antagonisti haluaa kostaa.
Niille, jotka ihmettelevät, missä ovat Rosalina tai Rabbids-versio Bowserista? Soliani valaisi asiaa: "Pelaajana ja kehittäjänä haluaisimme sisällyttää julkaisuun mahdollisimman monta Nintendo- tai Rabbids-hahmoa. Mutta todellisuus luo ne sankarit, joilla on mukavaa synergiaa taistelussa, ja se vaatii paljon aikaa ja vaivaa. Kuningaskuntataistelun menestyksen jälkeen yksi rakastetuimmista hahmoista oli Rabbids Peach. Kun luot Sparks of Hope -hahmoja ja sinun on luotava muita hahmoja, Rabbids Peach tulee olemaan referenssi. Sitä on erittäin vaikea saada. Meidän pitää keksiä jotain, joka vastaa Rabbids Peachia. Tämä oli suurin haasteemme."
Tarkasteltaessa itse kerrontaa, Soliani kertoi minulle myös, että vaikka tämä on jatko-osa, peli on suunniteltu siten, että sitä voidaan pelata ilman, että tarvitsee kokea Kingdom Battlea, vaikka satunnainen kerrontalanka yhdistääkin kaksi peliä. Mutta samaan aikaan, vaikka sanaa "jatko" levitettiin paljon, Soliani halusi myös vahvistaa yhden asian: "emme periaatteessa pitäneet tätä jatko-osana. Palasimme piirustuspöydän ääreen ja muokkasimme kaiken alusta alkaen. Peli on siis täysin muuttunut, vaikka se on syntynyt Mario + Rabbids Kingdom Battlen perustamisesta."
Vaikka galaktinen seikkailu tuskin on uusi valloitettava teema Mario-brändille, Ubisoft Milan on pystynyt luomaan tarinan, joka on hieman kypsempi, sillä se pitää tätä alusta alkaen uutena projektina. Vaikka Soliani varoi kertomasta spoilereita, niin hänen äänestään saattoi huomata jännitystä ja myös hieman hermostuneisuutta, kun hän kuvaili intohimoisesti uutta lähestymistapaa. Hän sanoi yksinkertaisesti: "Toivon, että pelaaja nauttii siitä. Rakastan sitä, ja toivon, että he myös rakastavat sitä."
Kuten äskettäin on paljastettu, Mario + Rabbids: Sparks of Hope julkaistaan virallisesti Nintendo Switchillä 20. lokakuuta 2022.