Marvel Ultimate Alliance 2:n tarina juontaa juurensa sisällissotakonfliktista, joka jakaa superpoppoon kahteen leiriin toisiaan tirpomaan. Henkilökohtaiseen vapauden ja lain välistä mielenkiintoista vastakkainasettelua ei hyödynnetä juuri ollenkaan, ja tarina rullaa purkkalankavirityksin lopputaisteluun asti.
Pelin perusmekaniikka on sama kuin kaikissa edellisissäkin peleissä, vaikka tekijäksi on vaihtunut Vicarious Visions. Läjästä supersankareita ja -rosvoja valitaan neljä hemmoa kerrallaan kentälle tusinapahiksia ja loppupomoja niistämään. Vakiohahmojen kuten Wolverinen ja Hämähäkkimiehen lisäksi joukosta löytyy sellaisia tuntemattomia suuruuksia kuten Penance ja Songbird. Lisäksi osa hahmoista on ärsyttävästi jätetty alusta- ja ennakkotilauskohtaisiksi (kuten Cyclops, Juggernaut ja Psylocke).
Suurimmat positiiviset muutokset ovat uudistunut ulkoasu ja pari pientä käyttöliittymäoivallusta. Sankaruudet näyttävät esikuviltaan, kiitos terävien tekstuurien ja parantuneen animaation. Efektit ovat näyttäviä ja tarpeen tullen suuria. Äänipuoli komppaa kelvollisesti mukana, lukuunottamatta muutamaa kammottavan heikkoa ääninäyttelijää. Hienona oivalluksena hahmon kykyjä voi päivittää pienellä valikolla, ja oma hahmo toimii sen aikana tietokoneohjauksessa. Näin toiminta ei töksähtele tasonnousujen aikana.
Marvel Ultimate Alliance 2:n suurimmat ongelmat ovat peruspaukuttamiseksi turtuva taistelu, hahmojen epätasapaino, piirteettömät kentät ja pomotaistelut sekä yleinen kyvyttömyys uudistaa itseään. Toiminta on sitä samaa vanhaa kuin aiemminkin, tällä kertaa vain hieman nätimmän näköisenä. Kovasti hypetetyt kahden hahmon uniikeiksi mainostetut, yhtäaikaiset Fuusiohyökkäykset ovat hetken aikaa hauskoja, kunnes tajuaa monien yhdistelmien olevan vain kopioita toisistaan pienillä efektivariaatioilla.
Vaikka supersankarien nelinpeli on oikeasti ideana hyvä, tämä kaava on nähty nyt jo moneen kertaan. Eittämättä tulossa olevaan jatko-osaan pitäisi kyllä kehittää jotain Aidosti Uutta vanhojen verkkareiden kierrätykseen verrattuna.