Suomi
Gamereactor
ennakot
Mass Effect 3

Mass Effect 3

Tanskan Gamereactorin Thomas testasi CES-messujen yhteydessä Mass Effect 3:n toimintaa Kinectin kera. Mitä hyötyä sensorista toimintaroolipelissä on - vai onko mitään -, se selviää lukemalla miehen ennakkotunnelmat.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Näinköhän voin koskaan sanoa, että komentojen huutaminen Xbox 360:lle tuntuisi täysin luonnolliselta, joskin tulokset ovat kiistämättömästi toimivia. Henkilökohtaisesti en kokisi ongelmaksi ampua avaruusrobotteja rei'ille, mutta sen sijaan nojaan rennosti taaksepäin ja katson, kuinka kumppanini Liara ja James tekevät työtä käskettyä.

Lausumalla "Liara - Singularity" ja "James - Carnage" viholliset nousevat avuttomina ilmaan tai tuhoutuvat sisältäpäin, kun taas käskyt "Shotgun" tai "Sub Machinegun" vaihtavat asetta omissa käsissä ilman yhtäkään napinpainallusta. Yhtälailla helppoa on saada ryhmä etenemään; osoittamalla ja sanomalla "Liara - Move" naissotilas säntää seuraavan suojan taakse.

Mass Effect 3:n Kinect-integraatio, jota esiteltiin toimittajille Las Vegasin hotellihuoneessa, tuntuu melko yksinkertaiselta kuten odottaa saattaa, mutta se ei ole täysin sama asia kuin sanoisi sen tuntuvan luonnolliselta. Kyse on kenties siitä, että Mass Effect 3 on yksi ensimmäisistä suurpeleistä, jotka tosissaan panostavat puheentunnistukseen, mutta komentoja jaellessa en silti päässyt kokonaan eroon tunteesta, että olin vain korkeasti koulutettu sirkuseläin, joka teki mitä käsketään. Ovien avaaminen sanomalla "Open" tai kranaattien heittäminen käskemällä "James - Granade" kyllä toimii, mutta toisaalta samojen asioiden tekeminen ohjaimen nappia painamalla ei ole ollut oman ikäpolveni pelaajille koskaan mikään ongelma. Voin silti kuvitella, että uudet pelaajat saattavat päästä sinuiksi puheentunnistuksen kanssa nopeammin.

Mass Effect 3
Tämä on mainos:

Yksi iso ongelma Kinectissä on se, ettei se anna yhtä välitöntä vastetta kuin näppäimen napautus. Käskyn ja ruudulla tapahtuvan toiminnan välillä on aina pieni viive. Microsoft on yrittänyt hioa viivettä Kinectin lanseerauksesta lähtien, mutta vaikka parannusta on tapahtunut, ei se vieläkään ole aivan sillä tasolla, mihin olen tottunut.

Riippumatta siitä, päättääkö Kinectiä käyttää pelissä vai ei, Mass Effect 3 vaikuttaa joka tapauksessa järkyttävän upealta. Bioware on paiskinut kovasti töitä hioakseen pelistä sarjan kehittyneimmän ja tasapainoisimman osan, ja lopputulokselta voidaan odottaa entistä terävämpää ja paremmin fokusoitua kokemusta.

Tarinasta ei tosin vielä ole annettu kattavaa kokonaiskuvaa, joten esittelyt ovat keskittyneet enemmän taistelun ja muun pelimekaniikan tarkasteluun. Olin ennakkoon huolissani, että kranaatit ja lähitaistelu veisivät peliä kauemmas futuristisesta, tyylikkäästä presentaatiosta ja lähemmäs todellisuutta. Demo ei varsinaisesti lievittänyt näitä tunnelmia, vaan kaikki kivääreistä konetuliaseisiin ja haulikoihin kuulostavat ja tuntuvat nyt aiempaa vähemmän futuristisilta. Toisaalta, taistelut ovat sujuvampia kuin koskaan ja korkeampi vaikeustaso kannustaa käyttämään taktisia erikoiskykyjä aiempaa aktiivisemmin.

Mass Effect 3Mass Effect 3
Tämä on mainos:

Graafisesti Xbox 360:sta on onnistuttu puristamaan jälleen lisää mehua. Äkkiseltään on häkellyttävää ajatella, miten paljon sarja on kehittynyt sitten ensimmäisen osan. Kuva on aiempaa yksityiskohtaisempi, värivalinnat harkitumpia ja kohtaukset tuntuvat kokonaisuudessaan vaikuttavammilta. Samaan aikaan kaikki rullasi ilman pienimpiäkään ruudunpäivitysongelmia, mikä toivottavasti pitää paikkansa myös koko pelin mitalla.

Kinect-toiminnot eivät vielä herättäneet pakottavaa halua niiden käyttöön, ja puheentunnistus saattaa jäädä yhteen kokeilukertaan kavereiden kesken. Pidän sitä silti positiivisena kehitysaskeleena, joka voi auttaa houkuttelemaan täysin uutta yleisöä sarjan pariin. Kenties tulevaisuudessa Microsoft ja Bioware voivat hyödyntää kokemustaan tällä saralla ja luoda pelejä, joissa komentojen ja tapahtumien välille ei jää viivettä. Puheohjausta tai ei, Mass Effect 3 on yksi vuoden odotetuimmista peleistä, ja lyhyt testituokio Liaran, Jamesin ja Shepardin parissa teki trilogian päätösosan odotuksesta vain pidemmän.

Mass Effect 3
Mass Effect 3Mass Effect 3Mass Effect 3

Aiheeseen liittyviä tekstejä

5
Mass Effect 3: Special EditionScore

Mass Effect 3: Special Edition

ARVIO. Kirjoittaja Eerik Rahja

Microsoftin yksinoikeuspelinä aloittanut Mass Effect on levinnyt EA:n omistuksen myötä useille alustoille. Nyt myös uudella Wii U:lla on "Massaa".

1
Uusi yli puolimetrinen Garrus-patsas

Uusi yli puolimetrinen Garrus-patsas

UUTINEN. Kirjoittaja Mika Sorvari

Mass Effect -sarjasta tutusta Garruksesta julkaistaan ensi vuoden alussa hieman harvinaisessa skaalassa oleva uusi patsas, joka on täydet 21 tuumaa korkea.

3
Suosituimmat Shepardit ovat...

Suosituimmat Shepardit ovat...

UUTINEN. Kirjoittaja Mika Sorvari

John tai Jane ovat komentaja Shepardin eri sukupuolien perusnimet, mutta kaikillehan ne eivät käy. Nyt Bioware on selvittänyt Shepardin suosikkinimet.

3
Piukeita Mass Effect -vermeitä Australiasta

Piukeita Mass Effect -vermeitä Australiasta

UUTINEN. Kirjoittaja Mika Sorvari

Vaikka peleihin liittyvien asusteiden valikoimat ovatkin viime vuosina monipuolistuneet, on klassikkomalli edelleen XXL-kokoinen t-paita. Nyt australialainen Black Milk tarjoaa kuitenkin ihan jotain muuta.



Ladataan seuraavaa sisältöä