Paikan päällä Yhdysvaltain Seattlessa Monolith halusi näyttää uusia puolia tulevasta pelistään Middle-earth: Shadow of War. Tässä ennakossa keskitytään uusiin pelimuotoihin Online conquest ja Vendetta.
Online conquestin idea on selvinnyt jo aiemmin. Päähenkilö Talion värvää joukkoihinsa örkkejä valloittaen Sauronin käskyläisten tukikohtia yksi kerrallaan. Verkossa pelattava conquest eroaa siten, että on mahdollista liittyä toisen pelaajan menoon, komentaa heidän linnakkeitaan ja katsoa toisen pelaajan luomia suhteita joukkojen välillä.
Michael de Platerin mukaan Monolith haluaa jokaisen läpipeluukerran tuntuvan erilaiselta, jossa on omat pienet tarinansa ja Mordorin asukkien keskinäiset suhteet. Online conquestissa pääsee siis näkemään osan muiden pelaajien luomasta kokonaisuudesta, joka on muodostunut Nemesis-järjestelmän toiminnan vuoksi. Michael de Platerin mukaan muunnelmia on niin paljon, ettei testiryhmä ole voinut kokeilla niitä kaikkia.
Online conquest on jaettu kolmeen eri vaikeustasoon. Silti on mahdollista koettaa kovimpia haasteita vasta aloittaneella hahmolla niin halutessaan. Tehtävien suorittaminen nostaa verkkosijoitusta eli rankingia verkon sosiaalisessa piirissä. Tämän tarkoituksena on rohkaista koko ajan parantamaan omaa tulostaan. Linnakkeita vallatessa muutama uusi kyky osoittautui selvästi hyödyllisiksi.
Uutena ominaisuutena Talion voi nyt tehdä tuplahypyn, joka tietenkin helpottaa isompien kuilujen yli pääsemistä. Playstationin inFamous-pelien malliin voi myös tehdä tuhoavia syöksyhyökkäyksiä pahisten keskelle siivoten kerralla suuren alueen. Toinen uudistus on Talionin aiempaa nopeampi kiipeilytaito. Ensimmäisen pelin kapuaminen muistutti enemmän Assassin's Creediä, kun taas jatko-osassa pelaaja tuntee olonsa enemmän taianomaiseksi samoojaksi. Kolmas mukava kyky on mahdollisuus materiasiirtää itsensä eli niin sanotusti warpata taisteluun ja takaisin. Käytännössä toiminto on hyvin samanlainen kuin Noctisin kyky Final Fantasy XV:ssä. Kehittäjien itsensä mukaan pelattavuutta on tietoisesti muokattu uudenlaiseksi ensimmäiseen peliin verrattuna.
Toinen kokeiltu pelimuoto oli verkossa pelattava Vendetta. Sama oli läsnä alkuperäisessäkin, mutta nyt ideaa on muokattu ja laajennettu lähes tunnistamattomaksi. Niin valitessaan pelaajan tulee kostaa kaatuneen toverin kohtalo, ja onnistuessaan moinen palkitaan uudella roinalla. Jatko-osan painopiste on paljon aiempaa enemmän pelin yksilöinnissä ja roolipelaamisessa. Näin ollen verkkotoimintoihin osallistuminen on houkuttelevampaa kuin ennen. Vendetta vaikuttaa tavalta pitää pelaava kansa kiinnostuneena pitkään.
Toinen kokeilukierros Middle-earth: Shadow of Warin parissa jätti itsestään hyvän vaikutelman. Verkkotoimintojen monipuolistaminen tuntuu luonnolliselta kehitykseltä sarjalle. Yksinpeli on edelleen isossa roolissa, mutta mukana on nyt myös sosiaalinen elementti.