Elokuun alun ennakossa tarkasteltiin tulevan Middle-earth: Shadow of Warin verkko-ominaisuuksia. Nyt suurennuslasin alla ovat tarinalliset elementit ja se, mitä tapahtuu varsinaisen päätarinan läpäisyn jälkeen. Alkuperäisessä Shadow of Mordorissa ei tarinan läpäisyn jälkeen pelattavaa käytännössä edes ollut.
Peter Jacksonin ohjaamassa elokuvatrilogiassa yksi mieleenpainuva kohtaus oli Balrogin kohtaaminen Morian kaivoksissa. Shadow of Warissa päähenkilö Talion samoilee samoilla seuduilla. Valitettavasti pelissä kohtaaminen Balrogin kanssa ei ollut yhtä mahtava kuin ehkä olisi ollut lupa odottaa. Graafisesti jakso on toki upean näköinen, mutta pelillisesti taisto tuo mieleen klassiset 90-luvun tasoloikat selvästi hehkuvine heikkoine kohtineen. Noin puolivälissä tappelua mukaan liittyy mysteerinen myyttinen olio, joka muuttaa taistelun silkaksi nappien hakkaamiseksi.
Tarinassa tulee olemaan suuri rooli hämähäkki-Shelobilla, ja hänen merkityksensä on mittava koko Keski-maalle. Shelob on Mordorin vastine Galadrielille samanlaisine kykyineen. Vastoin alkuperäistä tarinaa, Shadow of Warissa henkilöhahmojen on määrä liikkua harmaalla alueella selkeän hyvän ja pahan sijaan. Innoitusta on haettu esimerkiksi Game of Thronesin monisyisistä henkilöhahmoista. Tekijöiden itsensä mukaan tarinan keskiössä on kaiken aikaa ajatus kuolemasta ja toisaalta kykenemättömyydestä kuolla (death and deathlessness).
Puhtaasti tarinan kannalta uusi lähestymistapa vaikuttaa mielenkiintoiselta, koska kirjoissa jako hyviin ja pahoihin on erittäin selkeä. Tämä havainnollistuu myös Shadow of Warin Nemesis-järjestelmässä ja tukikohtien valtaamisessa: aiemmin niin kovin pahat örkit auttavat myöhemmin Talionia hänen taistelussaan niin sanottujen hyvien puolella. Tukikohdista puheen ollen esittelyssä oli uusi pelimuoto Shadow wars, joka on erittäin positiivinen yllätys laimeaksi jääneen Balrog-taiston jälkeen.
Verkko-ominaisuudet on suunniteltu pitämään kansa pelin parissa pitkän aikaa, ja Shadow wars tekee saman läpäistyn tarinan jälkeen. Kyseessä on eräänlainen Nemesis-järjestelmän laajennus, joka edelleen havainnollistaa Mordorin elävää maailmaa. Shadow wars pakottaa puolustamaan ja valtaamaan takaisin jo kerran vallattuja tukikohtia, sillä vastapuoli ei halua niistä luopua tappelutta. Käytännössä tilanteet käynnistyvät jollakin hetkellä, ja pelaajan on pakko puolustaa eri alueita niille hyökkääviä vihollisia vastaan. Tämä takaa runsaasti pelattavaa vielä tarinan päättymisen jälkeenkin. Kuinka nopeasti moinen sitten muuttuu tylsäksi ja itseään toistavaksi, ei vielä tietenkään selvinnyt ennakon perusteella.
Middle-earth: Shadow of War on selvästi yksi lupaavimmista julkaisuista vuonna 2017. Verkkotoiminnoilla peli saa sysäyksen oikeaan suuntaan, ja tarina vaikuttaa muotoutuvan mielenkiintoiseksi. Shadow wars taasen lisää uuden vaunun hypejunaan. Taistelu Balrogin kanssa ei kummoinen ollut, mutta muuten testihetki jätti mitä parhaimman vaikutelman Shadow of Warista. Lokakuussa sitten lopulta nähdään, miten hyvin kaikki palaset loksahtavat paikoilleen.