Suomi
Gamereactor
arviot
Monday Night Combat

Monday Night Combat

Maanantai-illan turpasauna on pöhkö nettiräiskintä, jossa yhdistyy linnakkeen puolustus, futuristinen Team Fortress 2 ja Super Bowlin henki. Sekavista lähtökohdista huolimatta kokonaisuus on yllättävän toimiva, joskin köykäinen toimintapläjäys.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Hyvät ja helposti lähestyttävät räiskintäpelit ovat olleet Xbox Live Arcadessa vähissä. Battlefield 1943:n lisäksi sopivia ehdokkaita on hankala keksiä, eikä hiljattain julkaistu Blacklight: Tango Down tuonut asiaan muutosta. Monday Night Combat onnistuu siinä missä monet eivät: hauskassa satunnaispuksuttelussa, johon on helppo tarttua aina sopivassa välissä.

Monday Night Combat on lähtökohtaisesti hahmoluokkapohjainen räiskintä, joka on tutunoloinen muun muassa Team Fortress 2:ta pelanneille. Erona on vain se, että toiminta on kuvattu hahmon takaa. Otteluun voi valita rynnäkkökivääriä kantavan perusjantterin, raskasta sarjaa edustavan tankin, tulitukea tarjoavan konekiväärimiehen tai takalinjoissa viihtyvän sniperin. Erikoisempia rooleja edustavat näkymättömyydellä ja miekalla varustettu ninja sekä epäsuoraa tulta ja huoltohommia hoitava mekaanikko. Joka hahmoluokalla on erityisosaamisensa ja -alueensa, jotka tekevät kustakin hieman erilaisen pelattavan.

Peli koostuu käytännössä kahdesta osasta. Ensimmäinen näistä on Blitz-pelimuoto, jossa ideana on yksinkertaisesti puolustaa rahapalloa aalloittain vastaan tulevilta, jatkuvasti vaikeutuvilta vihollisaalloilta. Kahdensuuntaisuutta peliin tuo Crossfire, jossa kaksi kuudenvahvuista joukkuetta kilpailee siitä, kumpi tuhoaa vastustajan tukikohdassa odottavan rahapallon ensin. Menestyminen edellyttää siis puolustuspelin lisäksi myös hyökkäyksiä.

Crossfiresta tekee omalaatuisen se, ettei rahapalloa käytännössä voi tuhota itse. Ei ainakaan heti. Molempien joukkueiden on hyökättävä tekoälyn ohjaamien robottien kanssa, ja robottiaallot on ostettava rahalla. Hyökätessä pelaajan roolina onkin monesti raivata tietä omille roboteille, jotta nämä voisivat purkaa vastustajan rahapallon suojat, minkä jälkeen pallo on vapaata riistaa pelaajille.

Tämä on mainos:

Puolustuksessa pelaajat voivat viritellä ennalta määrättyihin pisteisiin erilaisia tykkitorneja, jotka auttavat oman rahapallon linnoittamisessa. Automaattisesti toimivia torneja on neljää eri sorttia, ja ne toimivat hieman eri tarkoituksiin. Esimerkiksi lasertykki on hyvä näköetäisyydellä, kun taas raketeilla voi ampua esteiden yli suojassa olevia vihollisia. Niinpä ei ole samantekevää, mihin mitäkin tykkiä rakentaa.

Erikoinen ratkaisu asettaa tekoälyrobotit keskeiseen rooliin toimii sekä pelin eduksi että sitä vastaan. Toisaalta se mahdollistaa vauhdikkaan ja rennon räiskinnän, jossa riittää aloittelijoillekin hämmästeltävää, mutta toisaalta se vie pelaajilta pois tunnetta, että on itse tapahtumien kahvassa. Konemaisesti käyttäytyvät peltikaverit eivät anna sijaa suurille yllätyksille tai salama-aloituksille, sillä robotit kulkevat aina samoja ennalta määrättyjä reittejä ja toiminta keskittyy monesti kentän keskivaiheille kahden vastakkaisen robottilauman mittelöksi. Olisi silti liioittelua sanoa, ettei pelaajien taidolla olisi väliä. Se, kumpi joukkue pystyy paremmin pelaamaan yhteen ja vyöryttämään robotteja samanaikaisesti useista suunnista, pystyy yleensä painamaan vihollisen ahtaalle.

Ikävä kyllä ainoa tapa pelata peliä yksin on Blitz, joka ei ole järin hauskaa edes porukalla. Pelimuoto muistuttaa Gears of War 2:n Hordea, mutta persoonattomien peltipurtiloiden tuhoaminen ei tarjoa samanlaisia riemunkiljahduksia kuin aidosti siistien hirviöiden. Pelimuoto tuntuu myös olevan jokseenkin hätäisesti tasapainotettu, sillä jo toisessa erässä vihollisaallot ovat niin runsaita, että enimmillään neljän ihmispelaajan ja muutaman hassun tykin on miltei mahdoton pitää pahiksia etäällä. Pelimuoto sopii parhaiten tutulle kaveriporukalle, joka tietää tarkalleen mitä tekee. Se, jaksaako yhden kentän puitteissa varttia pitempään taistella, onkin sitten eri asia.

Osansa pelissä pärjäämisessä on paitsi kunkin hahmoluokan erityskykyjen käyttö, myös kykyjen päivittäminen. Vihollisten tuhoaminen jättää kentälle roppakaupalla rahaa, jota keräämällä voi avata entistä parempia kykyjä hahmonsa käyttöön. Hauskana yksityiskohtana kentällä käy silloin tällöin myös virallinen Monday Night Combat -maskotti, joka ripottelee rahaa pelaajien kerättäväksi. Siinä menee Crossfire-kinkeritkin kivasti sekaisin, kun veriviholliset juoksevat kilpaa maskotin perässä.

Tämä on mainos:

Sisällöllisesti peli ei järin kattava ole, mutta kokemuspisteiden ja rahan kerääminen kannustaa palaamaan pelin ääreen yhä uudelleen. Pelissä on esimerkiksi mahdollista ostaa muokattavia hahmoluokkia, joiden hahmoille voi asettaa erilaisia lisäkykyjä kuten parannetun osumatarkkuuden tai mittavamman lippaan. Tehopelaaja oppii nopeasti arvostamaan juuri omaa pelitapaa tukevia kykyjä.

Taistelu on parhaimmillaan intensiivistä, mutta tekniikka ei aina pysy perässä. Tiukimmissa tilanteissa grafiikka hidastuu huomattavasti ja verkkoviive sai pelin satunnaisesti täysin sekaisin. Muutoin kaikki näyttää näyttää Xbox Live Arcade -julkaisuksi erittäin hyvältä. Unreal-pelimoottorilla toteutettu grafiikka on värikästä ja yhdistää futuristiset taisteluareenat Team Fortress 2 -tyylisiin piirroshahmoihin saumattomasti.

Monday Night Combat ei uhkaa Xbox Liven superhittejä, mutta tarjoaa kevyen, lyhyisiin sessioihin sopivan vaihtoehdon, jonka pelattavuus on pieniä teknisiä puutteita lukuun ottamatta kunnossa. Sen ei voi odottaa pitävän mielenkiintoa yllä viikkoja yhtäjaksoisesti, mutta satunnainen maanantai-illan ahdistus korjaantuu takuuvarmasti vartin parin lupsakalla nettirähinällä.

Monday Night Combat
Monday Night Combat
Monday Night Combat
Monday Night Combat
Monday Night Combat
Monday Night Combat
Monday Night Combat
Monday Night Combat
Monday Night Combat
Monday Night Combat
Monday Night Combat
Monday Night Combat
Monday Night Combat
Monday Night Combat
Monday Night Combat
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Rento ja vauhdikas, vaihtelevat hahmoluokat, Crossfiren erilainen ote räiskintään, kivan näköinen
-
Niukalti sisältöä, pienet tekniset puutteet, tylsät tekoälyrobotit
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Monday Night CombatScore

Monday Night Combat

ARVIO. Kirjoittaja Kimmo Pukkila

Rentoa ja vauhdikasta räiskintää tarjoava Monday Night Combat sopii hyvin lyhyisiin pelisessioihin, mutta viikkoja se ei jaksa innostaa.



Ladataan seuraavaa sisältöä