Suomi
Gamereactor
ennakot
Mortal Kombat 1

Mortal Kombat 1 on väreissä paluu 1990-luvulle, mutta muuten nykyajan mahdollisuuksilla

Netherrealmin seuraava tappelupeli tarjoaa niin paljon vaihtoehtoja, että kaiken tasapainottaminen tulee olemaan vaikeaa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Mortal Kombat 1 polkaisee pitkäikäisen pelisarjan tarinan alusta, ja pohjalla hyrräävät tietenkin tehokonsolit Playstation 5 ja Xbox Series X (ja S). Puheiden mukaan peli olisi tulossa myös Nintendo Switchille. Nyt ei säästellä väreissä eikä sujuvuudessa.

MK1 näyttää mahtavalta. Areenat ovat yksityiskohtaisempia kuin missään aiemmassa tappelupelissä, eikä jo mainittua värikkyyttä ole unohdettu, kuten ei myöskään liikeanimaatioiden sujuvuutta. Mortal Kombatin isä Ed Boon paljastikin, että tavoitteena oli saavuttaa se 1990-luvun värikkyys menettämättä pelisarjalle ominaista realistista tuntumaa. Moinen tietenkin vaatii myös sitä liikeanimaatioiden sujuvuutta.

Mortal Kombat 1 tuntuu aiempaa luonnollisemmalta ja sujuvammalta, vaikka varsinainen taistelumekaniikka onkin tuttu. Tällä kertaa mukana on kolme erilaista palkkia niille vaativammille liikkeille, ja se uusin pelaamista muuttava asia ovat Kameot.

Tämä on mainos:

Perinteisessä pelihallitilassa Klassical Tower valitsin Kitanan, mutta muita olisivat olleet Sub-Zero, Kenshi ja Liu Kang. Kameo Fighter -tehtävään sai valita sellaiset kuin Kano, Sonya ja Jax. Nähdyssä testiversiossa muita tappelijoita ei ollut, mutta luvassa on 24 tappelijaa ja 16 Kameo-tappelijaa. Pelaajat saavat tietenkin valita haluamansa yhdistelmän. Ja valitun kaksikon keskinäinen suhde isossa tarinassa heijastuu dialogiin.

Mortal Kombat 1Mortal Kombat 1

Valitsin Kameo-hahmoksi Kanon, joka ilmaantui ruutuun aina painaessani R1 jopa kesken hyökkäysyhdistelmän tai heiton. Sain kuulla, että Kameo-hahmot ovat käytettävissä muissakin tilanteissa muun muassa puolustavina tai sitten pidentämässä hyökkäysyhdistelmiä. Kokeilin Kameo Fatalitya, jossa Kitana antoi Kanon hoitaa lopetuksen kotiin.

Kameot sopivat hyvin toimintaan mukaan, ja lisäävät luovuutta. Huolta herättää se, josko jotkut yhdistelmät ovat parempia kuin toiset luoden näin peliin epätasapainoa. Juuri tätä tasapainoa hiotaankin eniten pelin syyskuussa tapahtuvaan julkaisuun saakka. MK1 ei kuitenkaan pelaa kuin MK10 tai MK11, sillä mukana on uusia liikkeitä, ja kokonaisuus toimii aiempaa paremmin yhteen. MK1-pelin näyttävyyttä niin hahmomallinnuksessa, valaistuksessa kuin areenoissakaan ei voi aliarvioida. En ehtinyt nähdä ja kuulla Jean-Claude Van Dammea Johnny Cagena.

Tämä on mainos:

Aika näyttää, miten onnistuneeksi pelin tasapaino muodostuu, mutta muuten olen innoissani siitä, että julkaisu tapahtuu jo 19. syyskuuta 2023. Ja millainen se tarinatila onkaan?

Mortal Kombat 1Mortal Kombat 1Mortal Kombat 1
Mortal Kombat 1Mortal Kombat 1Mortal Kombat 1

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä