Mortal Kombat on nimenä tuttu lähestulkoon kaikille tappelupelien faneille. Kymppiosaan ehtinyt sarja on uudistanut itseään vuosien varrella niin hyvään kuin huonoonkin suuntaan, mutta jyvä alkaa olemaan viimeinkin kohdallaan. Jos joku ei sitä vielä tiedä, pelissä on tarkoituksena pätkiä yksi-vastaan-yksi-matsissa vastustaja hengiltä yhdistelemällä hyppyjä, potkuja, lyöntejä ja villejä erikoisliikkeitä. Vaikka pelit ovat käytännössä kokonaan 3D:tä, taistelut käydään kaksiulotteisella tasolla näyttävien taustojen edustalla.
Kympissä on pirusti tekemistä joka lähtöön. Tahattoman ja tahallisen huumorin rajamaastossa keikkuva kampanja maailman pelastamisesta kestää nohevat 48 ottelua. Juoni on jaettu 12 eri hahmolle, joten tarinan läpi pelaamalla saa hyvän poikkileikkauksen uuden pelin eri ominaisuuksista ja hahmoista. Kampanjan lisäksi löytyvät tutut ja turvalliset matsit sohvalla tai netissä mättäviä vastaan, sekä tukku erikoisempia pelitiloja. Mukana ovat vanhoista peleistä tutut tornit, joissa väännetään kerros toisensa jälkeen huipulle. Kipuamista vaikeutetaan erilaisilla areenaefekteillä, kuten satunnaisesti ilmestyvillä teleporteilla, sähköisellä lattialla ja vaikkapa blokkaamisen kieltämisellä.
Erityinen Faction War ainakin paperilla tarjoaa jonkinmoista pisteistä kisaamista muita ryhmittymiä vastaan, mutta itse en kokenut moista erityisen mielekkääksi, koska sota on pitkälti pelkää abstraktia isoimman pistemäärän keräämistä. Kaikenlaista turpasaunat kehystävää toimintaa on joka tapauksessa paljon, jos normaalit matsit kaipaavat mielestäsi ympärilleen jotain pitkäjänteisempää. Netissä käydyt ottelut sujuivat pientä hidastelua lukuun ottamatta hyvin, vaikka turpaan tulikin aika urakalla sarjan veteraanien piestessä allekirjoittanutta välillä lähes loppumattoman tuntuisilla liikesarjoilla. Jo ysissä mukana ollut Krypt tekee valittavasti paluun entistäkin ärsyttävämpänä tapana avata lisähöttöä pelaamisen aikana tienatuilla kolikoilla. Nyt pelkän haahuilun lisäksi mukana on aluksi suljettuja alueita, joita varten pitää löytää erityisiä esineitä Kryptan ruutuihin jaetulta kartalta. Nuohoaminen on tehty vielä tuplaten ärsyttäväksi sisällyttämällä siihen yllättäviä säikäytyskohtia. Yritä siinä nyt sitten avata kaikkia luolassa olevia arkkuja, kun valtavat hämähäkit pomppaavat salamana silmillesi. Ärsyttävää ja tarpeetonta.
Itse taisteleminen on yhtä hauskaa kuin sarjan kultavuosina. Matsit ovat nopeita ja näyttäviä. Eri taustat tuovat hienosti sekä tunnelmaa että aktivoitavia erikoisuuksia otteluihin. Etenkin Playstation 4:n ristiohjaimella erikoisliikkeet lähtevät tarkasti ja täsmällisesti. Eri liikkeet hoituvat pääsääntöisesti joko painamalla johonkin suuntaan yhdessä toimintanapin kanssa (esimerkiksi ikoninen uppercut eli alas+voimakas lyönti) tai parin suuntapainalluksen kanssa (esim. Raidenin lentohyökkäys eli alas+eteen+lyönti) Nappeja satunnaisesti hakkaamallakin pärjää ainakin hetken, mutta pienen opettelun jälkeen matseihin tulee huimasti lisää monipuolisuutta. Mukana ovat myös hieman kiistanalaiset X-ray-hyökkäykset. Nämä voimamittarin täytyttyä käytettävät, noin neljänneksen osumapisteistä verottavat erikoisliikkeet ovat näyttäviä noin ensimmäiset kolme kertaa. Sen jälkeen niiden toistuminen katkoo ikävästi matsin hektisyyttä, koska animaatioiden pyörähtämiseen menee sekunti jos toinenkin. Itse toivoisin mahdollisuutta poistaa moinen ominaisuus käytöstä, jos se molemmille pelaajille sopii. Voimakkaina ja vaikeasti torjuttavina iskuina niiden käyttäminen on nimittäin erityisen houkuttelevaa. Kuten ennenkin, ottelut voi päättää erityisen brutaaliin Fatalityyn, joka hahmosta riippuen irrottaa naamoja, räjäyttää reikiä tai muulla tavalla häpäisee hävinneen.
Monia kiinnostaa varmasti uusittu hahmokavalkadi. Pelin maailmassa aikaa edellisestä ysi-kombatista on kulunut sellaiset 20 vuotta, joten tutut hahmot ovat vanhenneet ja mukaan on tipahtanut tukku uusia. Muutama harmittava poistokin on tehty. Monta vanhaa tuttua Kanosta Sub-Zeroon ja Raideniin ovat edelleen heilumassa mukana, pääosin samoin ottein kuin ennenkin. Vanhoista henkilökohtaisista suosikeistani tikarihampainen Baraka on jäänyt ikävästi listan ulkopuolelle, mutta on erikoisesti vastustajana kampanjassa. Sama outous toistuu esimerkiksi kirkuvan tukkaihme Sindelin ja ärsyttävän vesimaagi Rainin kanssa, jotka molemmat esiintyvät ainakin näennäisesti täysien liikelistojen kanssa, mutteivat ole pelaavan valittavissa. Kyyninen epäilisi maksullisten lisäosien paikkaavan tämän ongelman tulevaisuudessa.
Uusia taistelijoita löytyy kahdeksan kappaletta. Cassie Cage yhdistelee isänsä Johnnyn ja äitinsä Sonyan liikesettejä, D'Vorah hyödyntää hyönteisten ikävämpiä ominaisuuksia hyökkäyksissään ja Erron Black tuo taistelukentille lännen pistoolisankarin elkeitä. Ferra&Torr on hieman Mad Maxin MasterBlasteria muistuttava kahden hahmon kokonaisuus, jossa pienempi Ferra roikkuu Torrin selässä huutelemassa ja hyppimässä. Jacqui Briggs (Jaxin tytär) möyhentää vastustajiaan mekaanisilla nyrkeillä, Kotal Kahn taas polttaa vastustajiaan atsteekkihengessä ja Kung Jin rei'ittää heitä nuolillaan. Kenshin poika Takeda hyödyntää oppimestarinsa Scorpionin koulutusta käyttäen sekä katanaa että eräänlaista ruoskaa. Uudet hahmot sopivat hyvin Mortal Kombatin maailmaan, vaikka ovatkin uusina tulokkaina vailla veteraanien ikonisuutta. Jokaisella hahmolla on vieläpä kolme eri varianttia, joilla kokemusta voi elävöittää. Sokea miekkamies Kenshi esimerkiksi voi ennen ottelun alkua valita luottavansa telekineettisiin kykyihinsä tai maagiseen miekkaansa. Jokainen variantti tuo yleensä perusliikevalikoimaan muutaman erikoisiskun lisää ja pitää saman hahmon käyttämisen mukavasti raikkaana.
Taistelijaporukan kyseenalaisin lisäys on vanha tuttu nelikätinen Goro. Ei siksi, että hahmo olisi jotenkin ylivertainen, vaan siksi, että Goro on inhottavasti pistetty maksumuurin taakse. Ennakkoon tilanneet saivat käyttöoikeudet heti, muut joutuvat pulittamaan vitosen jo valmiiksi hintavan pelin päälle. Hahmo kummittelee lisäksi ärsyttävästi taistelijanvalintaruudussa himmennettynä. Tällainen toiminta on suoraan sanottuna käymässä allekirjoittaneen kupoliin. Ennakkotilaukset ovat jo valmiiksi kyseenalaista bisnestä, mutta vanhan suosikkihahmon rajaaminen peruspelin ulkopuolelle on jo lähestulkoon kettuilua kuluttajalle. Toinen hämärä hahmoihin liittyvä lisäpaketti on ns. Kombat Pack. Se maksaa n. 25 euroa, muttei juuri nyt ostettuna nettoa pelaajalle paria kosmeettista lisää lukuun ottamatta yhtään mitään. Se onkin käytännössä Kausipassi, joka avaa ostajalleen jossain vaiheessa neljä uutta hahmoa (Jason Voorhees, Predator, Tremor ja Tanya) yhden kerrallaan.
Uusi Mortal Kombat X on ristiriitainen kokemus. Toisaalta sen taistelupuoli toimii moitteetta ja tekemistä piisaa. Toisaalta taas sen bisnesmalli saa veren kuplimaan. Saatan nähdä pelissä asioita, joita ei oikeasti ole olemassa. Goron piilottaminen rahan taakse, epämääräinen Kombat Pack ja tukku muita mikromaksuja eivät ainakaan vähennä valmiiksi epäilevän paranoiaa esimerkiksi siitä, että osa vanhoista tutuista hahmoista olisi tahallisesti holvattu maksullisten lisäosien taakse. Voi tietenkin olla, että hahmot olivat vain pienellä vaivalla mukaan saatuja eikä esimerkiksi Barakaa ole tarkoitus tuoda takaisin. Onneksi peli itsessään on sentään suurin piirtein parasta Mortal Kombatia koskaan, sisältäen sekä sen nopean temmon että kaiken groteskiuden, joka koukutti jo ensimmäisistä osista alkaen.
Katso alta neljä Gamereactorin viimeisintä videota Mortal Kombat X:n parista. Mukana viimeisimmät trailerit sekä kaksi tuntia pelikuvaa suorasta lähetyksestä.