Suomi
Gamereactor
arviot
No Man's Sky

No Man's Sky NEXT

Lupauksia avaruudesta

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Harva peli saa uuden mahdollisuuden nykyisillä tupaten täynnä olevilla markkinoilla. No Man's Sky:n julkaisua edeltänyt hype ja sitä seurannut romahdus oli kuitenkin poikkeuksellinen tapaus. Hello Games ja Sony lähtivät tavoittelemaan tuhatta miljardia kuuta taivaalta, muttei kyennyt toteuttamaan pienellä tiimillään sitä, mitä pressitilaisuuksissa lupasivat. Peli teki kuitenkin sen verran kovaa tulosta ilmestyessään, että kritiikki niskassaan Hello Games sai aikaiseksi niin pieniä kuin isojakin päivityksiä suhteellisen tasaiseen tahtiin. Näistä kenties merkittävin on nyt saapunut nimellä No Man's Sky NEXT, ja sen myötä julkaisussa annettuja lupauksia aletaan viimeinkin lunastaa.

Monet hyppäsivät pois NMS-kelkasta pian julkaisun jälkeen, joten pieni kertaus NEXTiä edeltäneistä päivityksistä lienee paikallaan. Foundation lisäsi tukikohtien rakentamisen, kasvien kasvattamisen, uusia pelimuotoja sekä valtavat Freighter-luokan avaruusalukset. Pathfinderin mukana tuli kolme ajoneuvoa planeetoiden pinnalla kirmaamiseen, omia pienaluksia voi säilöä Freighterin ruumaan useampia ja ne saivat omia erikoistumisia hävittäijstä tutkimusaluksiin. Aseita saattoi muokata nyt entistä monipuolisemmin ja visuaalinen ilme päivitettiin myös. Atlas Rises pisti koko kapoisen tarinan uusiksi, lisäsi sivutehtävät, uusia planeettatyyppejä, maaston muokkaamisen sekä paremmat avaruustaistelut. Nämä kolme päivitystä veivät NMS:ää jo paljon lähemmäs sitä, mitä moni kuvitteli sen olevan kaksi vuotta sitten. NEXT sisältää lukuisten lisäysten ja parannusten ohella kenties sen kaikkein odotetuimman ominaisuuden - aidon moninpelin.

Uusi peli NEXTissä alkaa samalla tavalla kuin aiemminkin, kylmältä planeetalta muistinsa menettäneen nimettömän astronautin housuista. Hieman tahmean tutoriaalin jälkeen päästään viimein avaruuteen ja koko komeuden laajuus alkaa hiljalleen hahmottua. Alku on edelleen turhan verkkainen ja työkalujen sekä avaruusaluksen eri osien jatkuva latailu ärsyttää edelleen. Inventaariotila on lisäksi jatkuvasti kortilla kun kaikenlaista malmia ja pulikkaa pitäisi koko ajan hamstrata sen minkä ehtii. NEXTin ja sitä edeltäneiden päivitysten suurimmasta annista pääseekin nauttimaan vasta useamman tunnin pelailun jälkeen. Näyttävämpi ulkoasu ja fiksummin luodut planeetat ja aurinkokunnat ovat toki läsnä heti ensimetreistä alkaen.

No Man's SkyNo Man's SkyNo Man's SkyNo Man's Sky
Tämä on mainos:

Moninpeli tukee tällä hetkellä maksimissaan neljän hengen ryhmiä ja yhteensä 16 ihmispelaajaa samalla serverillä. Määrät ovat varsin pieniä näin valtavaan hiekkalaatikkoon, mutta oma tiivis porukka muuttaa pelikokemusta melkoisesti. Avaruustaisteluissa voi antaa tulitukea ja seikkaillessa ei ole enää yhtä yksinäistä kuin ennen. Sooloillakin toki voi, jos haluaa tuntea olevansa todella yksin universumissa. Tällöin vahingossa vastaan tulevat pelaajat näkyvät hehkuvina valopalloina. Osa tehtävistäkin on suunniteltu nimenomaan joukkovoimaa ajatellen. Teknisesti moninpeli toimii yllättävän jouhevasti. Pelaajat voivat painella vaikka eri tähtijärjestelmissä, eikä ketään pakoteta pysymään tietyllä etäisyydellä pelikavereistaan. Ainakin neljän suomalaisen voimin viive pysyi alhaisena eivätkä kavereiden alukset sinkoilleet minne sattuu. Erikoinen isäntänä olevaa pelaajaa vaivaava bugi pelissä tosin on - avaruusaluksella räiskiminen vahingoittaa nimittäin omaakin purtiloa piraattien lisäksi.

Teknisesti NEXT on hyvässä, muttei täydellisessä kuosissa. Peli kaatui ilmeisesti jonkin tietyn asetuksen takia lukuisia kertoja PC:llä. Säätöjä rukkaamalla moinen loppui. Xbox One X:llä vastaavaa ongelmaa ei ilmennyt. Microsoftin tehokonsolilla voi myös valita paremman kuvanlaadun ja sujuvamman ruudunpäivityksen välillä. Jälkimmäinenkään ei tosin takaa aivan nykimätöntä kokemusta etenkin planeetoille saavuttaessa. Alkuperäiseen PS4-versioon verrattuna eroa on silti melkoisesti niin kuvanlaadussa kuin pelin sujuvuudessakin. Aiemmasta suttuisesta ilmeestä on myös päästy eroon ja sekä PC että Xbox työntävät maisemat ja käyttöliittymän skarppina ruudulle.

NEXT ja muut No Man's Skyn päivitykset toteuttavat nyt lähestulkoon kaiken sen, mitä pari vuotta sitten pelaajille luvattiin. Ne eivät kuitenkaan muuta pelin hidasta materiaalien jatkuvaan keräämiseen ja prosessointiin keskittyvää luonnetta. Lukuisista elämänlaatua parantavista ominaisuuksista ja virtaviivaistuksista huolimatta se kaipaisi edelleen pelimuotoa täysin vapaan Creative-moodin ja peruspelin välille. Sellaista, jossa galaksia voisi kartoittaa tuntematta olevansa kasvoton imuri matkalla kaiken keskipisteeseen yksi hidas hyppy kerrallaan. Aktiiviselle avaruusmatkailusta ja rakentelusta innostuvalle peliporukalle on kasattu nyt paketti, josta tekeminen ei taatusti lopu kesken, vaikka se jääkin vielä aavistuksen persoonattomaksi. On joka tapauksessa hienoa, että Hello Games pääsi viimeistelemään visionsa, vaikkei se kaikille kolahdakaan.

No Man's SkyNo Man's SkyNo Man's SkyNo Man's Sky
Tämä on mainos:
HQ
HQ
HQ
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Toimiva moninpeli, valtavasti sisältöä, lupauksia viimeinkin lunastettu
-
Verkkainen eteneminen, alun hidas resurssien kerääminen
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä