Mangan tai animen pohjalta tehdyssä taistelupelissä on aina muutamia perustavanlaatuisia ongelmia. Hahmojen käsittämättömät hyökkäykset, suosikkiliikkeet ja magia halutaan luonnollisesti pitää mukana fanien takia. Mutta miten niin yli vedetyt liikkeet saadaan tasapainotettua taistelupeliin ilman, että niitä vesitetään liikaa? Spike Chunsoftilla on muutama omaperäinen idea, miten dilemma ratkaistaan One Piece: Burning Blood -pelissä. Pelin hahmot määrittivät pitkälti sen, miten koko järjestelmä pistettiin kasaan. One Piecessä vain osalla hahmoista on Devilfruit- ja Haki-ominaisuuksia. Koska pelaaja voi valita tagteamiinsa kolme hahmoa, toiset voivat toimia muita täydentävinä tukihahmoina. Samalla nämä tukihahmot antavat toisille tiimiläisille kykyjä, joita näillä ei normaalisti ole.
"Devilfruit-kyvyllä varustettu hahmo on aina altavastaajana Haki-hahmon kanssa, joten yksi-vastaan-yksi -tilanne olisi aina ongelmallinen", tuottaja Koji Nakajima kertoo. "Tällöin hahmojen vaihtaminen saattaa olla parempi vaihtoehto, jos tilanne vaikuttaa mahdottomalta."
Tämä pelin on ensisijaisesti tarkoitettu One Piecen eikä tappelupelien faneille. Veteraanimättäjä voi toki saada siitä iloa irti, kiitos guard break -systeemin ja kolmen hahmon valinnan tarjoavan taktiisuuden. Pelissä ei kuitenkaan ole genren jättien kaltaista syvyyttä. Hyvä pelaaja voittaa edelleen keskinkertaisen, mutta hahmojen ja heidän hyökkäyksiensä tunteminen ja hyödyntäminen kuroo taitoetumatkaa kiinni.
Napinhakkausfaneina tykästyimme suurempiin ja voimakkaampiin mutta samalla vähemmän taitoa vaativiin hahmoihin kuten Whitebeardiin tai Frankyyn. Jälkimmäisellä on lisäksi kyky muuntautua voimakkaaksi Shoguniksi. Taktiikka toimi hyvin tekoälyä vastaan, mutta vikkelät ihmispelaajat juoksevat hitaan hahmon nopeasti pöyrryksiin. Hahmojen tasapainotus tuntui olevan vielä vaiheessa, joten studiolla on edelleen hommaa tiedossa julkaisun jälkeenkin.
"Kehitysprosessissa huomasimme ongelmia hahmotasapainossa ja eri hahmojen kombinaatioissa, joten osasta eri ominaisuuksista oli pakko luopua", Nakajima sanoo. "Jouduimme itseasiassa poistamaan useita liian tehokkaita komboja, mutta fanit löytävät pelistä eittämättä tukun lisää."
Perinteisen kolme-vastaan-kolme -moodin lisäksi mukana on niin sanottu Paramount Wars, jossa seurataan neljän eri hahmon (Ace, Whitebeard, Akainu tai Luffy) kamppailua Marineford -taistelussa. Mielenkiintoiseksi sen tekee tarinan ja yksinpelin tuominen sekä itse matseista löytyvä vaihtely. Paramount Warsista löytyy myös yksi-vastaan-kolme-, yksi-vastaan-kaksi- ja kaksi-vastaan-kaksi -matseja tarinasta riippuen.
One Piece: Burning Blood on tulossa uuden sukupolven konsoleille sekä myös Steamiin ja PS Vitalle. Jälkimmäinen oli kehittäjille varsinainen koetinkivi.
"Grafiikat olivat haasteellisimpia", ohjaaja Hiroyuki Kaneko myöntää. "Halusimme pitää Vita-versiossa samanlaisen tason muihin konsoleihin nähden. Uskomme kuitenkin saavuttaneemme hyvän tason. Tiedostojen koko oli myös ongelma, mutta pienen tiivistämisen jälkeen saimme senkin ratkaistua. Toivottavasti nautitte siis myös Vita-versiosta."
One Piece: Burning Blood tarjoaa enemmän uusia ideoita kuin mihin animesta tai mangasta napatusta tappelupelistä odottaisi. Testaamassamme demossa oli 21 pelattavaa hahmoa yhteensä 35 paljastetusta, joten kaarti kasvaa vielä jatkossa. Kolmen hahmon tiimin ja tukihahmot tarjoavat paljon kokeiltavaa ja vaihtelua, joka on varmasti One Piece -faneille mieleen.