Larian Studiosin Baldur's Gate III osoitti vuonna 2023, että pelaavalla kansalla voi mennä jotain mahtavaa sivu suun. Moinen toki kerää verkkoon kaikenlaista puhetta, että mitä mahtoikaan jäädä kokematta. Mahdollisuuksia on monenlaisia, joten jokaisen pelaajan pelikerta muodostuu ainakin melkein omanlaisekseen.
Obsidian Entertainmentin 18. helmikuuta 2025 julkaistava Avowed aikoo ottaa tästä oppia. Games Radarille puhunut alueellinen ohjaaja ja vanhempi pelialuesuunnittelija Berto Ritger on sitä mieltä, että hyvässä roolipelissä on mahdollisuus ohittaa kiinnostavaa sisältöä.
Pelaajan huomiota toki vedetään puoleensa valituilla tavoilla, joten joitakin asioita on hankalampi ohittaa kuin toisia.
Gamereactorin ennakon tulevasta pääsee lukemaan täältä.
"I think the core of RPGs that makes them special is missable content, to be honest, and it makes the experience feel so much more personal to how you play the game."
"We want to draw your attention to things that we want you to engage with. The lighthouse is very tall, and so everybody's going to see a big, tall thing and want to go climb. And so we want to support that as well. And you can do that, and you can jump off into the ocean, if you like. And so we try to draw your attention that way."