Frontier Developmentsin simulaatioveteraaneilla on näinä päivinä kädet täynnä. Sen lisäksi, että saamme vuosittaiset F1 Manager -julkaisut, säännölliset Warhammer 40 000 -projektit, toisen Jurassic World Evolution -peli tulevaisuudessa ja säännöllisiä päivityksiä Planet Zoon konsoliversioon, meille tarjotaan kokonainen jatko-osa yhdelle fanien suosikeista: Planet Coaster.
Aivan, Planet Coaster 2 on tulossa ja debytoi PC:lle, Playstation 5:lle ja Xbox Series X/S:lle tänä syksynä. Emme vielä tiedä tarkalleen milloin, enkä ole vielä varsinaisesti kertomassa sinulle, miltä peli tuntuu käytännössä, mutta olen ollut tietoinen hieman käytännönläheisemmästä pelaamisesta. Tässä mainitsen viisi asiaa, jotka kiinnitti huomioni tuon ennakkokatsauksen aikana.
Täysin uusi (vesi)maailma
Suurin uusi lisäys Planet Coaster 2:een ovat vesipuistot. Nyt voit rakentaa kokonaisia alueita, jotka on omistettu flume-ajeluille, vesiliukumäille, uima-altaille ja kaikelle mitä tavallisesti näet paikallisessa vesipuistossa. Vesipuiston rakentaminen ei juurikaan eroa tavallisesta, sillä käytät samaa järjestelmää ajo-osien sijoittamiseen ja paikallisen maiseman sekä infrastruktuurin suunnitteluun, paitsi nyt sinun on myös otettava huomioon muutama lisähaaste varmistaaksesi ominaisuuksien toimimisen ilman ongelmia. Tähän lukeutuvat vesisäiliöiden ja generaattoreiden rakentaminen, jotta vesi pysyy puhtaana ja kirkkaana, sekä pukuhuonetilojen tarjoaminen, jotta vierailijat voivat helposti vaihtaa uima-asun ja puistovaatteidensa välillä. Sinun on myös huolehdittava vieraanvaraisuudesta, kuluttajakaupoista ja vesipuistolippuja tarjoavista rakennuksista, sillä muuten vieraasi eivät pääse uuden ja laajemman puistosi jännittävimpään osaan.
Lisää tarkkuutta ja persoonallisuutta
Planet Coaster 2 ei itse asiassa näytä kovin paljon erilaiselta kuin edeltävä Planet Coaster. Mutta täällä on olemassa monia uusia järjestelmiä, joiden avulla pelaaja voi laittaa omia vivahteitaan, ja koskettaa olemassa olevia osia ja rakennuksia. Nyt voit kirjaimellisesti sijoittaa maisemaelementtejä kyytien varrelle ja niiden päälle. Voit asettaa jättiläisen sukellusveneen keskelle vesiaiheista teekuppimatkaasi ja saada sen pyörimään vastakkaiseen suuntaan kuin itse kupit. Voit lisätä ylimääräisiä kuvioita, värejä ja tyylejä jokaiseen osuuteen, vuoristoratoihin ja rakennuksiin, jotta se tuntuu vieläkin sopivammalta puistosi tähän osaan. Voit muokata rannikkolaivojesi vaunuja manuaalisesti, jotta ne sopivat paremmin teemaan, ja käyttää upotettuja järjestelmiä, jotka mahdollistavat ehdottoman tarkkuuden soveltaaksesi uutta malliasi jokaiseen rannikkovaunuusi. Jos ajattelit, että Planet Coasterilta puuttui hieman luovaa syvyyttä, jatko-osa ei petä sen suhteen.
Muita tutkittavia teemoja
Jo Planet Coasterissa oli valittavana joukko teemoja, mutta Frontier tuo näitä lisää jatko-osaan. Hands-off-istunnon aikana tutustuimme vedenalaiseen akvaarioteemaan ja Resort-teemaan, jolla on kuvattu "länsirannikon tunnelmaa". Jokainen teema tuo mukanaan erilaisia uusia kosmeettisia asioita, joita voit käyttää yllä mainitsemani mukautuspaketin avulla säätääksesi ja sovittaaksesi ne muihin laitteisiin valittavissa olevista teemoista.
On myös syytä mainita, että uusia rannikkolaivoja ja laitteita rakennetaan, ja monet fanien suosikit tekevät paluun.
Vieraat 2.0
Alkuperäisen Planet Coasterin vieraat ja vierailijat tunsivat usein olevansa hieman ulkopuolisia tapojensa osalta toimiessaan ja liikkuessaan ympäri maailmaa, mikä on epäilemättä olennaisimpia asioita, kun Frontier rakentaa vierasjärjestelmän uudelleen Planet Coaster 2:ssa. Odottaa sopii laajempaa joukkoa vieraita, jotka tuntevat ja toimivat aidommin, ja ovat vuorovaikutuksessa puistosi kanssa uusilla tavoilla. He voivat esimerkiksi testata uutta ja pelottavaa vesiliukumäkeä, jonka luomiseen olet käyttänyt hullun tiedemiehen mielikuvitusta.
Vain nykyinen sukupolvi
Planet Coaster 2 debytoi PC:llä ja konsoleilla julkaisun yhteydessä, mutta Playstation 4- ja Xbox One -käyttäjät eivät pääse mukaan bileisiin. Tämä jatko-osa on vain nykyisen sukupolven yksinoikeus, ja syy siihen voidaan nähdä pelattavuudessa. Tällä kertaa puistoissa, ihmisissä, laitteissa, rannikkolaivoissa ja ympäristössä on niin paljon enemmän väriä ja yksityiskohtia, että risteillessäsi silmien korkeudella, ikään kuin olisit vieraana, voit rakastua luomuksiisi kuin vaeltaisit Disneylandin Tomorrowlandissa tai Alton Towersin Dark Forestissa.
Frontier on tehnyt ihmeitä saadakseen tämän pelin tuntumaan aidommalta teemapuistokokemukselta, ja se näkyy. En malta odottaa, että pääsen lopulta näkemään, kuinka kaikki nämä uudet elementit toimivat käytännössä.