Sarjana Planetside tunnetaan suuren mittakaavan taisteluista. Nyt luvassa on Battle Royale -toimintaa ja niin sanottua areenapelaamista. Tarkoitus on toimia siltana Planetside 2:n ja seuraavan pelin välillä.
Ensivilkaisulla Planetside Arena vaikuttaa taas yhdeltä peliltä, joka haluaa saada osansa Battle Royale -rahoista. On silti muistettava, että Daybreak oli mukana Battle Royale -menossa jo ennen PUBGin ja Fortniten menestystä pelillään H1Z1. Lisäksi kyseessä ei ole puhdas Battle Royale, sillä tarjolla on muitakin pelimuotoja. Tarina sijoittuu Planetside 2:n jälkeiseen aikaan, jolloin sota on enemmän tai vähemmän päättynyt. Kartta on kooltaan "8k x 8k" ja nimeltään The Echoes of Amerish, joka on tehty kokonaan uusiksi. Juoni on siinä, että sota on ohi, eri ryhmittymät ovat hajonneet ja kaikki yrittävät saada selvää homman nimestä kukin omillaan. Tulossa on myös säännöllisiä sisältöpäivityksiä ajan kuluessa.
Planetside Arena julkaistaan tammikuussa. Mukana tulee Battle Royale, jossa yksin pelaajia on samassa matsissa 100, ja kolmen pelaajan tiimimatseissa on väkeä 102. Lisäksi mukana on 250 vs. 250 pelaajan Massive Clash, jonka pelaajamäärä saattaa vielä nousta. Tulevaisuuden suunnitelmissa ovat sellaiset pelimuodot kuin Search and Destroy, Global Conquest ja Team Deathmatch. Mortonin mukaan heidän teknologiansa mahdollistaisi jopa yli 1000 pelaajan karkelot, mutta tällä hetkellä sellaista ei suunnitella.
Alussa tarjolla on kolme hahmoluokkaa: Assault, Engineer ja Medic. Kaikilla on mukana rakettireppu, ja kaikkien aseet tuottavat saman verran vahinkoa. Kaikilla hahmoluokilla on lisäksi aktiivinen, passiivinen ja käyttöön otettava kyky. Assault voi esimerkiksi Dash Jumpjetilla lingota itsensä eteenpäin voimalla, kun taas maahan asetettavalla toteemilla voi parantaa joukkuetovereita ja vahingoittaa vastustajia. Lisäksi liikkumisnopeutta voi parantaa ottamalla käyttöön "buffin" nopeudelle.
Planetside Arena on siis toisen sukupolven Battle Royale. Se haluaa tehdä asioita hieman eri tavalla kuin lajityypissä on tähän asti nähty. Esimerkistä käy roinan eli "lootin" poimiminen. Perinteisesti Battle Royalessa matsin alku kuluu erilaisia tavaroita etsiskellessä. Planetside Arenassa roina on sijoitettu korkeisiin näkyviin paikkoihin, jotka on helppo havaita. Samalla kauaksi tähystäminen on tornin päältä helppoa.
Liikkuvuus on myös asia, jota Daybreak on tuunannut ajatuksella. Ensinnäkin kaikilla hahmoluokilla on rakettireppu, ja lisäksi avukseen voi kutsua ajokin kulkemista varten. Rakettirepun käyttö on rajoitettua, mutta siitä on selvää hyötyä tilanteista pois pääsemisessä. Kutsuttu ajokki ilmaantuu välittömästi minimappiin kaikille pelaajille, joten ajokin käyttäminen on aina riskaabeli peliliike. Toisaalta muille pelaajille voi asettaa ansan kutsumalla ajokin, ja jäämällä sitten itse väijyyn. Ajokkeihin käsiksi pääseminen merkitsee sitä, että ottelun alku on aggressiivisempaa menoa kuin muissa saman lajityypin peleissä, ja vastaavasti lopussa tempon on tarkoitus hidastua. Daybreak tavoittelee, että yksi ottelu kestäisi noin 15 minuuttia. Tarkoituksena on sekin, että pelaaja voi ottaa muutaman osuman, katsastaa tilanteen ja silti vielä selviytyä. Toisin sanoen se suurin etu ei aina ole sillä, joka tempaa aloitteen itselleen.
Planetside Arenassa on mukana myös piirustuksia eli niin sanottuja blueprinttejä. Niitä avataan pelaamalla, ja pelaajilla on siten mahdollisuus aloittaa taisto tietynlaisella varustuksella eli loudoutilla. Yhtään enempää vahinkoa eivät blueprint-aseet tee, mutta ne lisäävät pelaajalle vaihtoehtoja. Tasapainoa ylläpidetään siten, että ensin on kerättävä rahaa ja löydettävä tietokonepääte ennen kuin aseita saa käyttöönsä. Toki kukistetulla vihollisella käytössä olleen aseen voi poimia itselleen niin halutessaan ottelun loppuajaksi. Blueprint-mekaniikka tarjoaa jonkinlaista saavutuksen tunnetta myös niille, jotka eivät voita koko ottelua. Ensimmäisen kauden blueprint-aseet tulevat osaksi toisen kauden kentältä löydettävää vakiokalustoa.
Planetside Arena joutuu kilpailemaan kovassa seurassa, mutta keskittymällä vahvuuksiinsa se kyllä onnistuu erottumaan joukosta. Julkaisua suunnitellaan PC:llä 29. tammikuuta, ja konsolijulkaisu on sekin suunnitteilla.