PowerWash Simulator 2
Puhdistettuamme talon, terassin ja automme olemme yrittäneet pestä itsemme henkiseen harmoniaan ja mielenrauhaan, mutta emme ilman tiettyjä teknisiä ongelmia ja innovaation puutetta.
Powerwash Simulator on onnistunut saamaan pelaajat pesemään paineella, olemus tässä on yhtä loistava kuin häikäisevä kovan työn jälkeen. Koko idea perustuu siihen, että jotain likaista muutetaan kiiltäväksi ja kauniiksi samalla kun rentoudutaan, kirjaudutaan ulos ja siirrytään transsiin. Järjestystä ja siisteyttä, puhtautta ja kauneutta arvostavaan joukkoon liittyminen ei tietenkään ole vaikeaa. Moni meistä on ollut kesäpäivänä syrjäisillä maateillä potkimassa pölyä, ajamassa juuri päällystetyllä asfaltilla tai mudassa autollamme vain tullakseen kotiin ja aloittaakseen siivoamisen, huuhtelun, shampoopesun ja vahaamisen. Kiiltävä puhdas lopputulos on tyydyttävä ja erittäin miellyttävä, ja tämän tunteen muuttaminen peliksi oli FuturLabin vuoden 2022 hitin perusta.
Kolme vuotta myöhemmin julkaistu jatko-osa on periaatteessa sama peli. Tarvitaan melkein suurennuslasia löytääksesi mitään eroja studion edelliseen osaan, ja painopiste näyttää olleen lähinnä uusien siivottavien esineiden, alueiden ja rakennusten luomisessa. Ehkä se riittää, voisi ajatella? En oikein usko, että se riittää nostamaan tätä uusiin ulottuvuuksiin... Powerwash Simulator on saanut vuosien varrella esimerkillistä tukea ilmaisella sisällöllä, DLC:llä ja lisäosilla, minkä lisäksi se on tehnyt merkittäviä yhteistyötoimia ja crossovereita tunnettujen sarjojen kanssa, kuten Shrek, Tomb Raider, Back to the Future, Final Fantasy ja Warhammer. Olemme suihkuttaneet suurimman osan asioista tähän mennessä ja pitäneet taukoa matkan varrella lykkäämällä lieden puhdistamista IRL sen sijaan kiillottaaksemme SpongeBob SquarePantsin ananastalon 1:1 mittakaavassa.
PowerWash Simulator 2 kulkee mukavia jalanjälkiä ja tallattua polkua pitkin. Aloitat toimistostasi ja otat vastaan toimeksiantoja ympäri Muckinghamia, jotka vaativat huolenpitoa ja kiillotusta. Tasot rakentuvat tässä pidemmissä jaksoissa ja useissa portaissa, jotka avautuvat vähitellen ja joissa on alatavoitteita, joita sinun on siivottava. Käytössäsi on erilaisia työkaluja, ja painepesuri on ensisijainen aseesi pyrkiessäsi säihkyvään puhtauteen yhdessä uuden ja suuremman pyörivän puhdistusharjan kanssa. Vaahtoavan liuottimen levittäminen auttaa sitkeimpien ja pinttyneimpien tahrojen sekä sammalkasvuston ja erilaisten lahojen kanssa. Hallintalaitteet on suunniteltu uudelleen, joten työkalujen vaihtaminen on entistä helpompaa mukaan lukien lyhyemmät ja pidemmät piikit sen mukaan, missä lika sijaitsee, jolloin ulottuvuus ja etäisyys ovat ratkaisevia tehokkuuden kannalta. Voit myös vaihtaa suutinta keskittääksesi suihkun tai ajaa laajassa kulmassa pysty- tai vaakasuunnassa, jotta voit olla mahdollisimman tuottava suuremmilla alueilla. Samoin on nyt paljon helpompaa metsästää se viimeinenkin pieni piilossa oleva kohta, mutta tämä tuskin on vallankumous, pikemminkin looginen ja harkitumpi ominaisuus. Lavat, tikkaat ja sähkökäyttöiset saksinostimet auttavat myös pääsemään vaikeammin saavutettaviin paikkoihin.
Suuri osa tästä tuntuu tutulta kolme vuotta tämän ainutlaatuisen simulaattorin läpimurron jälkeen, mutta kaikki ei ole pelkkää hupia yksinpelissä, paikallisessa co-opissa ja moninpelissä. Itse asiassa peli kävi välillä hermoilleni monien kohtaamieni erittäin epämotivoivien bugien takia. Tämä on jokseenkin yllättävää, sillä kokonaisvaltainen kokemus vaikuttaa vaatimattomalta parannukselta ensimmäiseen peliin verrattuna, joka paljolti sivuutti kunnianhimoiset pyrkimykset luoda uusia uria. Puolen tunnin jälkeen olen yhä tutoriaalissa ja käynnistänyt pelin kymmenen kertaa uudelleen, kerran pelin kaatuilun takia ja yhdeksän kertaa äänen lakkaamisen takia. Onko ääni niin tärkeä? Kun kyse on rentoutumisesta, väittäisin, että se on äärimmäisen tärkeä. Jälleen kerran, pelissä ei ole musiikkia, ja ne muutamat äänet, joita siellä on - nimittäin lintujen sirkutus taustalla, joka säestää kissojenne kehräämistä niiden seuratessa teitä pelin kohtausten läpi, ja paineistettu ja kuriseva vesi sekä sihisevä vaahto, joka liuottaa ja huuhtoo pois kaikki maailman huolet - kun nämä äänet yhtäkkiä katoavat, menetetään myös suuri osa kokemuksen oudosta palautteesta.
PlayStation 5:llä esitellystä versiosta puuttui toisinaan pelin mielekkyys. Tyydyin lopulta käyttämään vaahtosumuttimen kanssa tap-tulitusta, jotta peli ei jatkuvasti sammuisi, sillä vaahtosumuttimen pitkäaikainen käyttö aiheutti ongelman, joka olosuhteisiini nähden aiheutti jonkin verran stressiä, kun puhdistettavat alueet kasvoivat yhä suuremmiksi, mitä pidemmälle etenin pelissä. Tilanne ei myöskään parantunut, kun aikoinaan tyydyttävä "Ka-Ching!" -ääni, jonka kovalla työllä ansaitsemani rahat saivat aikaan pintojen puhdistamisen jälkeen, alkoi näkyä poissaolollaan. Palkitsemiskeskuksen käynnistämiseen ja suoritettujen tehtävien rastittamiseen suunniteltu nokkela jingle tuli ja meni miten sattui. Tasojen aikana jatkuvasti ansaitut rahat käytetään pelin kaupassa uusien esineiden ja korkeapainotteisten lisävarusteiden ostamiseen, jotta siivousrutiinisi olisi siedettävämpi ja tehokkaampi, joten voitte kuvitella yllätykseni, kun koko ostettavien esineiden varasto yhtäkkiä katosi. Jopa kaupassa oli virheitä, joten minun oli aloitettava alusta.
Istuin täydellisessä hiljaisuudessa, siivosin likaisia pintoja tuntikausia ja ansaitsin rahaa, jota en voinut käyttää mihinkään. Kysyin itseltäni ääneen: "Martin, oletko sittenkin päätynyt helvettiin?"</em> ja vastasin itselleni, äänekkäästi, sillä oma ääneni kävi sitä tärkeämmäksi, mitä kauemmin tämä jatkui. Kyntelin eteenpäin vesisumuttimeni kanssa, sillä sedimentin peittämiä kohteita oli lukuisia, ja ne koostuivat kaikesta vessoista suuriin siiloihin ja jättimäisiin mainostauluihin. Kissat Ulysses, Squeaks ja Bubbles istuivat uteliaina pelin taustalla ja katselivat, kun puhdistin tiiliä ja rasvaisia ikkunoita, ja aloin menettää kosketuksen todellisuuteen. Peli on äärimmäisen aikaa vievä ja rentouttava silloin, kun se toimii tarkoitetulla tavalla, ja tuplasti pidempi peliaika, kun se vaatii uudelleenkäynnistyksiä.
Oletan tietenkin, että bugit korjataan lähitulevaisuudessa, ja saatoin hyvinkin törmätä ainutlaatuiseen formaattikohtaiseen ilmiöön, mutta tätä tosiasiaa on myös vaikea sivuuttaa, kun peliä pelataan ennen sen julkaisua. Olen tietoinen kohtaamistani bugeista, mutta kokemuksena peli on silti täysin hyvä, kun se toimii tarkoitetulla tavalla. Pelin idea on, kuten varmaan olet jo ymmärtänytkin, lähes identtinen edeltäjänsä kanssa. Kyseessä on vaatimaton visuaalinen päivitys, joka ei hyödynnä nykykonsoleita, vaikka märät pinnat, lika ja tekstuurit ovatkin hieman tarkemmin määriteltyjä, minkä lisäksi pelin kontrollit ovat tiukemmat ja mukana on kourallinen uusia työkaluja kuin edellisellä kerralla. Jos pidit ensimmäisestä pelistä, tunnet olosi kotoisaksi tässä, sillä se on enemmän samaa, mutta jos et pitänyt siitä viimeksi, se tuskin voittaa sydäntäsi tälläkään kertaa. Hinta on sopusoinnussa sen kanssa, mitä saat: kyseessä on pikemminkin hieman hiottu versio ensimmäisestä pelistä uusilla tasoilla kuin täysimittainen jatko-osa.








