Suomi
Gamereactor
arviot
Prince of Persia

Prince of Persia

Pelkistetysti nimetty uusi Prince of Persia on The Sands of Timen ystävälle ja pelikonkarille pettymys. Parhaimmillaan peli lienee aloittelijan viihteenä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Tuore Prince of Persia on sarjan kolmiulotteisten pelien neljäs osa. Alkuperäinen kaksiulotteinen toimintaseikkailusarja päivitettiin kolmiulotteiseksi erittäin taidokkaasti vuonna 2003, kun Prince of Persia: The Sands of Time julkaistiin. Tämän jälkeen sarjan taso on laskenut, eikä piirrosmaiseen tyyliin toteutettu uusin osa pysty palauttamaan sarjaa huipputasolle. Peruspelaaminen, eli seinillä juoksu, esteissä kiipeily ja tasoloikinta, miellyttävät odotetusti, mutta pelikokemusta rikkovat ontuvat taistelukohtaukset ja oudot pelisuunnitteluratkaisut.

Prince of Persia sijoittuu satujen Arabiaan, jonka pimeät voimat ovat turmelleet herättääkseen henkiin salaperäisen johtajansa, Ahrimanin. Pelaajan tehtävänä on tuoda valo pahuuden hallitsemiin alueisiin. Tähän apua saa tekoälyn ohjaamalta prinsessa Elikalta, joka hallitsee mystisiä taikavoimia ja pystyy herättämään luonnon takaisin eloon. Pelin juoni on perinteinen hyvän ja pahan välinen taistelu, joka ei erityisemmin kiinnosta tai liimaa pelaajaa tapahtumiin tehokkaasti.

Pelialue on osiin jaettu yhtenäinen maailma. Kentissä leijuu valopisteitä, joita keräämällä Elika avaa uusia alueita. Elikan avulla voi myös siirtyä jo puhdistettujen alueiden välillä. Pelaaminen tapahtuu kiipeilemällä ja hyppimällä vuoristoratamaisissa ympäristöissä. Nimettömän prinssin hallinta on helppoa ja nopeasti opittavissa. Näyttävät akrobaattiset liikesarjat luonnistuvat välittömästi ja seinien pinnoilla ja tolpissa kiipeily on mukavaa. Prinssillä on vasemmassa kädessään teräshanska, jonka avulla voi kiivetä ja laskeutua turvallisesti korkeista paikoista.

Mukana kulkevan Elikan magian avustuksella prinssi saa hyppyihinsä enemmän pituutta ja pystyy käyttämään seinien voimalaattoja, joiden avulla pääsee lentämään, loikkimaan suuria matkoja sekä juoksemaan pystysuorilla seinillä. Elika on prinssille myös eräänlainen turvaverkko, sillä pelissä ei voi kuolla. Mikäli kiipeilyn epäonnistuessa tippuu korkealta, tempaisee Elika prinssin turvaan edelliselle tasanteelle. Aiempien pelien ajan kelaamisen korvaavana ratkaisuna tämä toimii kohtalaisen hyvin.

Tämä on mainos:

Hyppelyosuuksissa pelin haasteettomuus on vielä ymmärrettävää, mutta vihollistaisteluissa epäonnistumisen mahdottomuus on järjetöntä. Elika pitää myös taisteluissa huolen, ettei prinssi voi kuolla. Kun tähän lisätään yksinkertainen ja kömpelö taistelumekaniikka, prinssin etanamainen liikkuminen ja loputtoman tuntuiset oikea-aikaisten, ennalta määritettyjen nappien hakkaamisjaksot - joissa ei voi edes vahingoittaa vihollista - saadaan lähes surkuhupaisa lopputulos. Taisteleminen on kamalaa ja pelin loppua kohden järkyttävän pituista. Yli kymmenminuuttiset taistelut eivät ole mielekkäitä, sille ne vain rikkovat pelin rytmiä puisevuudellaan ja turhauttavuudellaan.
Koska virheistä ei ratkaista, on pelissä loputon turvallisuuden tunne. Ilmeisesti tekijät ovat halunneet antaa pelaajalle mahdollisimman sujuvan ja etenemistä kannustavan hyppelykokemuksen.

Antoisimmillaan peli on puhtaasti esteettisestä näkökulmasta tarkasteltuna. Piirrosmaiseksi tyylitelty graafinen ulkoasu on onnistunut. Maisemat ovat upeita ja niissä näkee henkeäsalpaavan kauas. Grafiikka myös rullaa tasaisen pehmeästi. Vakuuttava hahmoanimaatio korostaa liikkeiden akrobaattisuutta hienosti, mutta yleisestä näyttävyydestä huolimatta piirrosteemaa olisi voinut hyödyntää vielä luovemmin. Grafiikan satumaisia ja epätodellisia ulottuvuuksia olisi voinut korostaa voimakkaammin, sillä kokonaisuus kärsii mielikuvituksen puutteesta. Esimerkiksi maailman rehevöittäminen näyttää lattealta, eikä pärjää lainkaan esimerkiksi Okamin vastaavaan tapahtumaan. Tyylittely ei tuo seikkailuun odotettua lisäulottuvuutta.

Äänitoteutus on samaan tapaan hyvän ja hengettömän yhdistelmä. Äänitehosteet kuulostavat hyvältä ja vahvistavat liikkeiden fyysisyyttä ja nopeutta. Musiikissa on paikoin mukavia seikkailuteemoja, mutta kokonaisuuteen kaipaisi lisää vetovoimaa. Hahmojen välinen dialogi kuulostaa hirvittävän huonolta ja ärsyttävältä. Ääninäyttely muistuttaa kamaluudessaan amatöörimäistä dubbausta, joka ironisesti sopii puujalkavitsejä kertovalle ylimieliselle ja näsäviisaalle prinssille.

Peli myös lyö kaikki korttinsa pöytään ensimmäisen tunnin aikana. Tämän jälkeen tietää mitä odottaa: Pimeän valtaaman alueen läpi pomppimista, loppuvastuksen kukistaminen, alueen viheriöitys ja takaisin hyppely valopisteiden perässä. Riittävää vaihtelua tai yllätyksellisyyttä ei ole. Se on outoa, sillä toimintaseikkailujen voima kumpuaa juuri tutkimisen kautta opituista uusista liikkeistä, tehokkaammista aseista tai esineistä, uusista vihollisista ja haastetason kohoamisesta juontuvista uusista haasteista. Prince of Persiassa ei ole mitään edellä mainituista muutamaa ankeaa rattaiden pyörittelyongelmaa lukuun ottamatta. Näyttävä hyppely on parhaimmillaan nautittavaa ja antoisaa, mutta se viihdyttää vain tiettyyn pisteeseen asti. Suoraviivainen kenttäsuunnittelu ei kannusta pelaamaan eikä tarjoa mieleenpainuvia elämyksiä. Tapahtumapaikat ja grafiikat muuttuvat, mutta esteet toistavat itseään tismalleen samanlaisina läpi pelin reilun kymmentuntisen keston. Läpipeluun jälkeen pelissä ei ole uutta nähtävää tai tehtävää.

Tämä on mainos:

Uudesta Prince of Persiasta saanevat eniten hupia sarjaa tuntemattomat satunnaiset pelaajat. Prince of Persia: The Sands of Timen kokeneille edessä on vääjäämättä pettymys. Markkinoilla on niin paljon lajityypin parempia edustajia, että kilpailu on liian tiukkaa Prince of Persialle.

Prince of Persia
Prince of Persia
Prince of Persia
Prince of Persia
Prince of Persia
Prince of Persia
Prince of Persia
Prince of Persia
Prince of Persia
Prince of Persia
Prince of Persia
Prince of Persia
Prince of Persia
Prince of Persia
Prince of Persia
Prince of Persia
Prince of Persia
Prince of Persia
Prince of Persia
Prince of Persia
06 Gamereactor Suomi
6 / 10
+
hyppyjen hyvä ohjaus, näyttäviä kiipeilyliikkeitä, paikoin hyviä kenttiä, komea grafiikka
-
surkeat taistelut, itsensä toistaminen, haasteettomuus, ääninäyttely, ei jälleenpeluuarvoa
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Käyttäjäarviot

  • Riepu
    Monia vuosia elänyt, useilla alustoilla kohtuu useassa muodossa nähty Prince of Persia on pienistä kompuroinneistaan huolimatta yksi niitä... 5/10

Aiheeseen liittyviä tekstejä

3
Prince of PersiaScore

Prince of Persia

ARVIO. Kirjoittaja Johannes Valkola

Uusi Prince of Persia on hienon näköinen toimintaseikkailu, mutta se ei vetoa kokeneeseen pelikonkariin.



Ladataan seuraavaa sisältöä