Q.U.B.E. eli Quick Understanding of Block Extrusion pyörii nimensä mukaisesti kuutioiden ympärillä. Pelimaailman valkoisen steriilit käytävät ja kammiot on niistä rakennettu ja kaikki pulmatkin kietoutuvat tiiviisti niiden ympärille. Kuvakulma on ensimmäisessä persoonassa ja fysiikkapohjaiset pulmat keskittyvät pääosin siihen, kuinka edetä huoneesta toiseen. Kuulostaako jo tutulta? Hengenheimolaisuutta Portaliin ei voi olla huomaamatta. "Portal kuutioilla" ei olisi hassumpi myyntilause, mutta samankaltaisista lähtökohdista huolimatta se olisi harhaanjohtava.
Siinä missä Portal tarjosi yhden pelihistorian muistettavimmasta hahmoista intensiivisellä juonikuorrutteella, on Q.U.B.E:ssa lähdetty täysin toisenlaiselle tangentille. Peli ei nimittäin tarjoa ruudulle minkään valtakunnan juonta, dialogia tai ohjeita. Kokemus on minimalistinen ja abstrakti. Jopa musiikit muodostuvat hyvin hienovaraisista ja lähes huomaamattomista ambient-soinnuista. Hyvässä Q.U.B.E. on puhdasta pulmien ratkaisua, ja pahassa ei mitään muuta.
Q.U.B.E:n minimalistisuus on toisaalta virkistävää. Usein peleihin tungetaan kuin väkisin turhaa höttöä ja tekstiä niin, että se alkaa tuntua jo pelaajan aliarvioimiselta. Tällä kertaa siitä ei ole pelkoa, vaan kaiken saa oivaltaa itse. Q.U.B.E onnistuu tavoittamaan pulmapelien tärkeimmän ytimen: oikean ratkaisun keksiminen on autuas tunne - kun vain hetki sitten tehtävä tuntui täysin mahdottomalta.
Ikävä kyllä Q.U.B.E. on harmittavan lyhyt. Se tuntuu vajaalta jopa indie-peliksi. Vikkelimmät pulmapelien veteraanit voivat läpäistä sen parissa tunnissa; itse tosin jäin puupäänä jumittamaan parissa huoneessa niin, että peliaikani venyi runsaaseen kolmeen tuntiin. Aivopähkinöiden keskivertovaikeustaso ei kuitenkaan ole kovin korkea ja alku on sopivan helppo, jottei se torjuisi uusiakaan uskalikkoja. Tehtävät on rytmitetty kiitettävän hyvin eivätkä uudet elementit tyrmää pelaajaa heti kättelyssä. Peruselementit koostuvat punaisista seinistä ja lattioista vedettävistä torneista, sinisistä ponnahduslaudoista, keltaisista rappusista sekä liiloista nuolista, joilla käännetään koko huonetta kuin Rubikin kuutiota ikään. Myöhemmin sekaan heitetään magneetteja sekä valonsäteiden ja alamäkeen pyörivien pallojen ohjausta.
Q.U.B.E:n monista elementeistä olisi saanut rakennettua paljon lisääkin pelattavaa, joten on hieman harmillista, että innostuksen ollessa ylimmillään peli jättää odottamaan lisäsisältöä. Peli maksaa Steam-palvelussa 14 euroa, mikä tuntuu aavistuksen korkealta sisältöön nähden. Julkaisua ovat vaivanneet myös ärsyttävät tekniset ongelmat, ja vaikka onneksi suurin osa niistä on jo korjattu päivityksellä, kummittelee siellä täällä pieniä bugeja. Arvosteluversiossa jäi esimerkiksi osa saavutuksista avautumatta.
Kaiken kaikkiaan kyseessä on silti pulmapelien ystäville mukava uusi tuttavuus, joka sisältää - jos ei runsain mitoin sisältöä - ainakin paljon potentiaalia. Siitä löytyy roppakaupalla hyviä ideoita ja pelattavuus on kohdallaan. Vertailukohta esikuvaan ei tosin anna armoa. Portalin kaltaista kokemusta ei kannata odottaa, eikä sen tasolle päästäisikään. Abstrakti audiovisuaalinen toteutus on miellyttävä, mutta mielikuvitusta olisi pitänyt käyttää paljon enemmän, jotta juoneton peli seisoisi paremmin omilla jaloillaan. Jään kuitenkin toivomaan, että tämä reipas pulmailu myy tarpeeksi, jotta kehittäjä Toxic Games pääsisi kehittämään ideaa eteenpäin. Aivotonta räiskintää löytyy markkinoilta on jo vallan tarpeeksi.