Noin seitsemän vuotta sitten id Software julkaisi Ragen, joka oli heidän ensimmäinen pelinsä Bethesdan kanssa. Alun perin julkaisijana piti olla EA, mutta asia muuttui Bethesdan ostettua studion itselleen. Näkemäni ennakon perusteella näyttää siltä, että Rage 2 on se, mitä ensimmäisen Ragen olisi pitänyt olla.
id Software on tällä kertaa päättänyt tehdä yhteistyötä Just Cause -studio Avalanche Studiosin kanssa. Rage 2:ssa maailmanlopun jälkeinen maailma on hiljalleen alkanut toipua, sillä eco-podit luovat uutta elämää luontoon. Ihmisyhteisöt ovat alkaneet jälleen muodostua, mikä tietenkin merkitsee konflikteja.
Päähenkilö Walker on ääninäytelty, ja hänen kauttaan pelaaja oppii, miten maailma makaa ja mitä oikeastaan on tapahtunut. Esittelytilaisuuden aluksi Walker kulkee tiheässä bambumetsässä. Kasvusto noin yleensäkin on erittäin monipuolista ja vaikuttavan näköistä. Tarkoituksena on demon aluksi tavata ensimmäisestä Ragesta muistettava Doctor Kvasir, joka on joutunut Authority-organisaation mutanttien piirittämäksi. Moisen pikkujutun hoitamisen jälkeen lähtee liikenteeseen mittava välivideo, jossa Walkerin ja tohtorin keskinäinen suhde selkiytyy. Tarinankerrontaan on selvästi panostettu, ja erilaiset henkilöhahmot ovat keskeisiä tekijöitä luomassa pelin tunnelmaa.
Tohtori antaa tehtäväksi poimia mukaan nanotriteja, jotka sattuvat olemaan käyttämättömän eco-podin sisällä, joka puolestaan leijailee Maan kiertoradalla. On siis otettava haltuun maan pinnalla oleva ohjauskeskus, ja saatava eco-pod palaamaan takaisin Maahan. Ongelma on siinä, että ohjauskeskus on väärällään Goonsquad-pahiksia.
Ensimmäisen persoonan pyssyttely on keskeinen ominaisuus id Softwaren peleille. Lyhyen testaamisen perusteella on kuitenkin vaikea sanoa, onko tämä osuus ennallaan Rage 2:ssa. Visuaalisesti ainakin kaikki on kunnossa.
Pääsin pelaamaan E3-demon läpi kahdesti. Mukana oli lyhyt opastusosio nanokykyjen käytöstä, ja varsinainen pelaaminen alkoi Goonsquadin valtaamalta avaruusasemalta. Ulkopuolella taisteltiin lyhyesti muutamien pahiksien kanssa, ja rakennuksen sisällä kohdattiin enemmän ennakolta ohjattuja tilanteita. Pelaaminen alkoi rynnäkkökiväärillä ja pistoolilla, mutta pian käsiin annettiin haulikko.
Nano-kyvyistä pääsi testaamaan dashia (nopea liikkuminen kaikkiin suuntiin) ja slamia (ilmasta maahan paiskautuminen saa viholliset hetkeksi pyörryksiin). Toisin sanoen omia tappojaan pystyy taitavalla pelaamisella ketjuttamaan, vaikkakin pahikset vaativat melkoisesti kuulaa kaatuakseen. Niin ikään itsensä voi kiihottaa niin sanottuun overdrive-tilaan, jolloin aseet ja kyvyt tekevät entistä enemmän vahinkoa.
Aseiden osalta kokeiltu ensimmäinen demo oli peruskauraa munakkaan pistoolin, rynnäkkökiväärin ja haulikon kanssa. Eksoottisempiakin "mutkia" on luvassa, mutta niistä pysyteltiin vielä hiljaa. Oletettavasti ainakin tarkkuuskivääriä ja sinkoa nähdään valmiissa pelissä.
Ajokkeja näytettiin, mutta niillä ei päässyt ajelemaan. Walkerilla on käytössään oma päivitettävä ajokki, joskaan tuunailu ei onnistu samassa mitassa kuin studion Mad Max -pelissä. Maailmasta löytyvien ajokkien puikkoihin pääsee myös. Se ainakin on selvää, että oma ajokki on melkoisen tulivoimainen tankki kaikkine konekivääreineen ja ohjuksineen.
Rage 2 tarjoillaan pelaajille perinteisessä Avalanche Studiosin avoimessa maailmassa, jossa sekoittuvat keskenään ennalta määrätyt tehtävät ja erilaiset aktiviteetit, jotka riippuvat osittain pelaajan valitsemasta pelityylistä. Tarkoituksena on tietenkin ajoittain saada pelaaja harhautumaan tiukan tarinavetoiselta tieltä tutkimaan maastoa, tekemään sivutehtäviä ja keräilemään roinaa.
Rage 2 on määrä julkaista vuoden 2019 alussa PC:lle, PS4:lle ja Xbox Onelle.