Suomi
Gamereactor
arviot
Ratchet & Clank: A Crack in Time

Ratchet & Clank: A Crack in Time

Aika, tuo mysteereistä mystisin. Moni on sitä yrittänyt hallita mutta epäonnisin tuloksin. Ratchetin ja Clankin arkkivihollinen tohtori Nefarious on kuitenkin keksinyt keinon. Noin suurinpiirtein universumin keskipisteessä sijaitseva suuri kello määrää ajan kulun ja se ken suurta kelloa hallitsee, hallitsee myös ajan kulkua.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Tarina jatkuu suoraan siitä mihin sankarimme Ratchet & Clank Future: Quest for Bootyn lopussa jäivät. Clank on suuren kellon vankina, Ratchet taas metsästää ystäväänsä vihreätrikoisen, tuoreinta toimintaelokuvaansa mainostavan kapteeni Qwarkin kera. Tarina on sinänsä perinteinen, mutta kirjoitettu erinomaisesti. Huumorin kukka on huipussaan alusta pitäen eikä kuihdu yllättäen edes suomennoksen myötä. Dialogi on todella hyvin käännettyä ja ääninäyteltyä, ja vaikka luonnollisesti alkuperäiskielen lentoon onkin kotimaisella vastineella vaikea päästä, käännös on silti suorastaan erinomaista jälkeä. Erityisesti Nefariouksen ja kapteeni Qwarkin ääninäyttelijät loistavat.

Ratchetilla pelattavat osiot ovat jo sarjan aiemmista osioista tutta tasoloikintaa hilpeillä aseilla varustettuna. Tussarit ovat mielikuvituksellisia ja hauskoja -- monessako muussa pelissä pääsee käpistelemään tappavia röyhtäyksiä henkäilevää kalahaulikkoa tai vapaasti kieriteltävää sähköansaa? Aseita pystyy virittelemään matkan varrelta löytyvien päivityspakettien avulla, ja ne myös kehittyvät paremmiksi käytön myötä. Myös itse Ratchetille on tarjolla kevyen hahmonkehityksen lisäksi kolme kappaletta tuoreita superpukuja. Kenttien välissä voi etsiytyä pienemmille planeetoille aarteita etsimään tai suorittamaan sivuhahmojen antamia sivutehtäviä.

Ratchet & Clank: A Crack in Timen suurimmat innovaatiot koetaan kuitenkin Clankin seikkaillessa suuren kellon syövereissä. Clankin osioita on nimittäin höystetty kiperillä aikapulmilla, joissa ideana on kloonata Clankeja nauhoittamalla tämän tekemisiä. Esimerkiksi huoneesta pois johtava ovi saattaa vaatia yhtä Clankia painamaan nappia, toista hidastamaan aikaa, kolmannen kipittäessä ovesta ulos. Kuulostaa hankalalta, mutta on tosiasiassa helpompaa kuin luulisi. Puzzlet myös rauhoittavat pelin muuten varsin hektistä tempoa mukavasti.

Tekemistä pelissä on valtava määrä. Kiitos ahkerasti kaatuilleen arviolevyn, en joka nurkkaa pystynyt nuuskimaan, mutta omasta etenemisestäni päätellen ahkeralle seikkailijalle kestoa löytyy kevyesti yli 20 tunnin verran, eli tasohyppelylle varsin kiitettävä suoritus. Tekemisen paljoudesta huolimatta jotain aivan ihka uutta odottelevat joutuvat pettymään. Edellisten osien jekkuja hyödynnetään kuitenkin taidolla ja pieniä viittauksia muihin pelisarjoihin vilisee siellä täällä. Sivutehtäväplaneetat tuovat etäisesti mieleen Super Mario Galaxyn, raiteilla grindailu puolestaan Sonicin seikkailut ja avaruusradio hilpeine mainoksineen on pieni nyökkäys Grand Theft Auton suuntaan. Kokonaisuus on kuitenkin niin huolella paketoitu, ettei peli missään nimessä ole mikään kierrätysosista kasattu tilkkutäkki.

Tämä on mainos:

Kuten odottaa sopii, Ratchet & Clank: A Crack in Time on syötävän hyvän näköinen. Tekninen toteutus on paikoin todella huikeaa ja visuaalinen suunnittelu loistaa. Aikaa ja vaivaa on nähty todella paljon ja mielikuvituksekkaat maailmat ja persoonalliset hahmot jaksavat ilahduttaa kerta toisensa jälkeen. Hykerryttävän hienon ulkoasun lisäksi myös äänimaailma on hienoa jälkeä. Aiemmin mainittujen ääninäyttelijöiden lisäksi ääniefektit kuulostavat todella hyvältä, kuten myös radiokanavilla pauhaavat musiikit. Paketti on kiireestä kantapäähän todella laadukasta jälkeä ja marinat unohtuvat nopeasti.

Kaiken muun hienouden vastapainona Ratchet & Clank: A Crack in Time on vaikeustasoltaan turhan anteeksiantavainen. Kun hengenlähdön hetki koittaa, palautetaan hahmo vain edelliseen tarkistuspisteeseen. Kuoleminen ei edes nollaa mitään, vaan jopa ennen nirrin lähtöä kerätyt kokemuspisteet pysyvät tallella. Niinpä jopa vaikein vaikeustaso ei meinaa tarjota tarpeeksi haastetta ja aseiden päivittäminen helpottuu tarpeettomasti. Hengenlähdöstä ei joka tapauksessa voi missään vaiheessa syyttää kuin itseään, sillä kontrollit ovat erittäin tarkat ja hyvin suunnitellut, eivätkä viholliset käytä epäreiluja keinoja pelaajan pysäyttämiseen.

Hetket Ratchet & Clank: A Crack in Time parissa ovat silkkaa karkkipäivää. Hymy ei kaikkoa huulilta missään vaiheessa ja pelaaminen on penteleen hauskaa. Ideoiden lievästä kierrätyksestä ja liiasta helppoudesta huolimatta - tai oikeastaan niiden ansiosta - peli etenee virtaviivaisesti koko ajan. Pelissä on hykerryttävän kiva lauantai-aamun piirrettyjen henki vahvasti mukana, tai ainakin sellaisena kuin minä ne muistan. Ja ne ovat hienoja muistoja ne.

Ratchet & Clank: A Crack in Time
Tämä on mainos:
Ratchet & Clank: A Crack in Time
Ratchet & Clank: A Crack in Time
Ratchet & Clank: A Crack in Time
Ratchet & Clank: A Crack in Time
Ratchet & Clank: A Crack in Time
Ratchet & Clank: A Crack in Time
Ratchet & Clank: A Crack in Time
Ratchet & Clank: A Crack in Time
Ratchet & Clank: A Crack in Time
Ratchet & Clank: A Crack in Time
Ratchet & Clank: A Crack in Time
HQ
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Näyttää ja kuulostaa upealta, tekemistä ja vaihtelua piisaa, loistava käsikirjoitus ja äkkiväärä huumori, esimerkillinen suomennos
-
Uudet ideat vähissä, turhan lepsu vaikeustaso
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Käyttäjäarviot

  • modernipoika
    Vaikka edellinen Ratchet & Clank tuntui vain lisäosalta, niin tämä on kyllä odotuksen arvoinen, PS3:n mestariteos. Tässäkin R&C:ssä on... 9/10
  • Raunold
    Tools Of Destruction oli kova peli. Luonnollisesti A Crack In Timen odotukset olivat pilvissä Ratchet and Clank fanina. Kyllä se odotukset... 9/10

Aiheeseen liittyviä tekstejä

3
Ratchet & Clank: A Crack in TimeScore

Ratchet & Clank: A Crack in Time

ARVIO. Kirjoittaja Tero Kerttula

A Crack in Timessa on hykerryttävän hyvä lauantai-aamun piirrettyjen henki, pelaaminen on penteleen hauskaa, eikä hymy kaikkoa huulilta missään vaiheessa.

1
Haastattelussa Insomniac ja TJ Fixman

Haastattelussa Insomniac ja TJ Fixman

ARTIKKELI. Kirjoittaja Annakaisa Kultima

Anna-Kaisa otti käsittelyyn Insomniacin digivelhon ja pelinkirjoittajan: TJ Fixman kertoo, millä eväillä taistelupari Ratchet & Clankin viimeisin seikkailu on tehty.



Ladataan seuraavaa sisältöä