Suomi
Gamereactor
ennakot
Redfall

Redfall paljastaa ennakossaan, pystyykö Arkane ylläpitämään tuttua laatua

Redfallin kaupungin takaisin saaminen vaatii valkosipulisen kaulakorun ja runsaasti puisia vaarnoja.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Arkane on tehnyt maailmalle Dishonored-pelit, Preyn ja Deathloopin, joten ansioluettelo on kohdillaan. Mutta kun kaikki on aiemmin ollut laadukasta, luo se odotuksia jatkosta. Näin Redfallilla on painetta onnistua.

Pääsin taannoin matkustamaan Zenimaxin päämajaan Lontoossa, ja kokeilemaan 90 minuutin ajan Redfallia rajoituksitta. Testissä oli mukana tarinallinen tavoite, mutta sitä ei ollut pakko suorittaa. Avoin maailma oli siis vapaa koluttavaksi.

Redfall

Pelisuunnittelija Harvey Smith kertoi ennen aloitusta, että vaikka markkinoinnissa on paljon painotettu kavereiden kanssa pelaamista, ovat tekijät panostaneet runsaasti myös siihen, että yksin pelaavalla on hauskaa. Henkilökohtaisesti en tätä koskaan epäillytkään. Dishonoredilla, Preyllä ja Deathloopilla studio on osoittanut osaavansa tehdä myös yksinpelejä. Ja sama pätee Redfalliin.

Tämä on mainos:

Pääsin testaamaan vain Redfallin yksinpeliosuutta, mutta 90 minuutin perusteella tulossa juuri sellaista kuin voisi Arkanen peliltä odottaakin. Kenttäsuunnittelu on virheetöntä huolimatta mittavasta avoimesta maailmasta. Pahiksia vastaan voi käydä ja tavoitteita kohti pyrkiä melkein miten vain haluaa. Korkeuseroja riittää, joten korkealta paikalta voi ampua tarkkuuskiväärillä vampyyreita, tai vain halutessaan hiippailla ohi huomaamatta.

Redfall

Redfallin avoimessa maailmassa on paljon tekemistä. Maastossa kulkiessani kohtasin satunnaisia sivutehtäviä, joissa autetaan elossa olevia kaupungin asukkaita, tai opitaan lisää siitä, miksi suurin osa väestöstä muuttui vampyyreiksi. Redfallissa on monia keinoja taistella yökulkijoiden vaikutusvaltaa vastaan. Vampyyrien pesään astumalla siirrytään toisiin ulottuvuuksiin, joissa kohdataan supervoimaisia verenimijöitä. Turvataloja putsaamalla saa käyttöönsä pikamatkustuspaikkoja, joissa voi samalla täydentää omia varastoja. Konstit ovat siis monet. Vampyyrien pesissä on erityisesti potentiaalia, sillä ne ovat omia pikkutehtäviään.

Redfall on selvästi sitä mieltä, että monipuolisuus ja vaihtelu kannattavat. Samaa voi sanoa henkilöhahmoista, joista jokaisella on oma taidolla kudottu taustatarina ja kykypuut omanlaiseen pelaamiseen. Toisin kuin esimerkiksi Borderlandsissa, Redfallissa valittu hahmo ei ole rajoittunut käyttämään yhtä pääkykyään, vaan kaikilla on useita erilaisia vaihtoehtoja kulkemiseen ja pahiksien päihittämiseen. Käyttämäni Jacob pystyi etsimään vihollisia taikaisella linnullaan, verhoamaan itsensä hiippailua varten ja käyttämään paljon tuhoa tekevää Heartstopper-kivääriä.

Tämä on mainos:
Redfall
Redfall

Ennen testaamisen aloittamista Harvey Smith kuvaili Redfallin pelaamista yritykseksi juoda vettä paloletkusta. Aluksi tuntuma onkin juuri sellainen, mutta varsin nopeasti homman nimestä pääsee jyvälle varsinkin, jos on pelannut aiemmin Arkanen pelejä. Redfall tuntuukin hieman liiaksi tutulta Arkanen peliltä varsinkin yksin pelatessa. Nähtäväksi jää, riittääkö se houkuttelemaan tarpeeksi pelaajia.

Kaikesta huolimatta sellainen vaikutelma jää, ettei Redfall saavuta kaikkea potentiaaliaan. Se saattoi johtua siitä, etten päässyt kokeilemaan kavereiden kanssa pelaamista. Yksin paikkojen koluaminen on hauskaa, mutta kieltämättä sellainen vaikutelma jää, että peli pääsee valloilleen vasta kavereiden kanssa. Nähty tarinallinen osuus riitti herättämään kiinnostuksen. Ongelmana oli se, että juonen sijoittelu oli epäonnistunut, eikä se tuntunut sitovan omaa pelihahmoani osaksi kertomusta niin hyvin kuin Arkanen peleissä on yleensä tapana.

Redfall

Taistelumekaniikka on liian yksinkertaista. En ole se maailman paras pelaaja, mutta Redfallin pahiksilla ei ole mitään mahdollisuuksia laittaa kampoihin. Tämä saikin pohtimaan, miksei paikallinen yhteisö ole ryhtynyt vastarintaan tällaisille pahiksille. On myös mahdollista, että vaikeustasoa oli laskettu ennakkotestiä varten, tai yksin pelaavalla on muuten vain helpompaa.

Joitakin pieniä teknisiä ongelmia lukuun ottamatta Redfall näyttää olevan jälleen yksi Arkanen peli. Kyse voi olla kohonneista odotuksista ja lukuisista lykkäyksistä, mutta "se jokin" tuntuu puuttuvan, joka tekisi Redfallista pakko-ostoksen heti julkaisussa.

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä