Yksinkertaisesti sanottuna rakastuin Remnant: From the Ashesiin. Gunfire Gamesin toimintaeepos veti minut mukaansa vakuuttavilla ominaisuuksillaan ja lukitsi sitten kiinnostukseni jännittävällä pelattavuudellaan ja tiukalla mekaniikallaan niin paljon, että itse asiassa jähmetyin paikoilleni ja pelasin kaikki pelin lisäosat. Sen looter-shooter -tyyli ja satunnaisesti luotu tasosuunnittelu varmistivat aina sen, että minulla oli tekemistä, ja vuosien varrella olen upottanut nimikkeeseen melkoisen paljon aikaa. Sanomattakin on selvää, että olen erittäin innoissani nähdessäni, kuinka jatko-osa, Remnant II, näyttää parantavan mielenkiintoista kaavaa entisestään. Tämän vuoden Summer Game Fest Play Days -tapahtumassa Los Angelesissa olen saanut kokea juuri sitä.
Lyhyessä 30 minuuttia kestävässä käytännönläheisessä istunnossa sain mahdollisuuden tutustua muutamaan maailmaan ja testata yhtä saatavilla olevista hahmotyypeistä (tarjonnassa oli useita hahmoja, mutta lyhyt käytännön harjoittelujakso tarkoitti, että oli mahdollista saada kunnolla tuntumaa vain yhdestä luokasta). Vaikka jokainen luokkatyyppi toimii hyvin eri tavalla kykyjensä ja pelityyliensä puolesta, päätin valita sen, mikä näyttää ulkoisesti ainutlaatuisimmalta hahmolta. Sen nimi on Handler. Tämä luokka toimii suunnilleen samalla tavalla kuin Remnant on aina toiminut, mutta tämä luokka tarjoaa koirakumppanin, jonka tehtävänä on hyökätä vihollisia vastaan, ampua tulta ja jopa elvyttää kaatuneita liittolaisia ja myös isäntänsä. Sanomattakin on selvää, että yksinpelaajille tämä luokka erottuu jo varmana voittajana, koska se lisää valtavasti selviytymismahdollisuuksia vaikuttamatta dramaattisesti pelattavuuteen.
Tyypillisesti Handleria voidaan mukauttaa joukolla kykyjä ja perkkejä, jotka parantavat tai muuttavat hieman luokan pelaamista, ja tämä koskee myös muita luokkatyyppejä (Gunslinger ja Challenger). Myönnettäköön, että tämä ei todellakaan poikkea siitä, miten Remnant: From the Ashes on aina toiminut, mutta Remnant II:ssa näkemäni perusteella on selvää, että rakentelu- ja kehitysominaisuuksissa on tällä kertaa enemmän vaihtoehtoja ja monipuolisuutta. Tämä tarkoittaa, että on luovempia tapoja suunnitella ja rakentaa oma hahmo.
Vaikka Remnant II:ssa on edelleen ryöstämistä ja ampumisen elementtejä, on rakentaminen silti äärimmäisen tärkeää, varsinkin kun otetaan huomioon monet erilaiset viholliset, joita jatko-osassa kohdataan. Uusien tappavien villieläinten ja ilmeisempien vaarojen kohdalla Remnant II nostaa uhkatasoa merkittävästi, mikä näkyy yhä selvemmin, kun pomot ja muut suuret viholliset asettuvat vastaan. Koska minulla oli mahdollisuus pelata Remnant II:ta toisen toimittajan kanssa, pystyimme yhdessä uhmaamaan kuolemaa (nelijalkaisen kumppanini avulla), mutta silti kuolimme muutaman kerran kokeilujakson aikana. Tämä osoitti, kuinka vaativasta, mutta samalla jännittävästä jatko-osasta on ajoittain kyse.
Vaikka Remnant II on yksityiskohtaisempi ja monimutkaisempi kuin Remnant: From the Ashes, niin peli on myös suurempi useimmissa kohdissa. Tasot, jotka on jälleen luotu satunnaisesti, tarkoittavat, että et koskaan löydä itsesi tutkimasta samoja alueita. Lisäksi ne ovat suurempia, sisältävät enemmän vihollisia, ryöstettäviä arkkuja sekä mahdollisuuksia. Siellä on jopa laajempi valikoima biomeja, jotka vievät pelaajan joko eräänlaiseen helvettiin, alieneiden kansoittamaan metsään ja niin edelleen. Kaiken lisäksi tarjolla on paljon sivutehtäviä ja syitä poiketa pääpolun ulkopuolelle. Kokonaisuus muodostaa pelin, jossa Gunfire on selvästi käynyt läpi edeltäjän puutteet ja parantanut siellä, missä parannuksilla on eniten merkitystä.
Remnantin sama jännittävä ydin on edelleen läsnä. Haasteellisuus, tiukka ammuskelu, kokkomaisen kiviset tallennuspisteet ja mukaansatempaavat liikejärjestelmät on säilytetty, joten saat tutun, mutta vaativamman ja viihdyttävämmän kokemuksen kuin mitä edeltäjässä tarjottiin. Kaiken kruunaavat parannellut visuaaliset elementit ja tunnelman, joka tuntuu jatkon arvoiselta. Kuten nimestä voi päätellä, Remnant II tuntuu Remnant: From the Ashesin 2.0-versiolta.
Sen perusteella, mitä näin Remnant II:sta Summer Game Festissä - se ei vain ilahduttanut minua uusilla mekaniikoilla ja pelielementeillä, vaan se myös jalosti alkuperäistä ja rakastettua peliä mielekkäällä tavalla. Mikäli pidit Remnant: From the Ashesista, tulet olemaan kuin kotonasi sen seuraajassa. Jos sinulla ei koskaan ole ollut mahdollisuutta pelata tuota loistavaa alkuperäiskappaletta, Remnant II on täydellinen paikka aloittaa sarja, sillä se on yksinkertaisesti parempi versio pelistä. Kun tämä peli ja Immortals of Aveum julkaistaan viiden päivän sisällä toisistaan heinäkuussa, en ole varma, kummasta olen tässä vaiheessa enemmän innoissani.