Tällaisen väitteen todenperäisyyttä on vaikea arvioida pelaajana, ja joudun varmaan vain uskomaan Maxisin sanaa. Täytyy silti sanoa, että Sim Cityn satunnaisia kansalaisia naksutellessa alkaa syntyä vahva vaikutelma siitä ettei studiolla ole vain rehvasteltu.
Auton klikkaaminen kertoo mistä se on tulossa ja minne se on menossa. Yhdessä istuu tehdastyöläinen matkalla duuniin, toisessa taas burgeria janoava kaveri, joka ei ole onnistunut löytämään purilaismestaa ja palaa nyt kotiinsa pettyneenä. (Täytyy kaavoittaa lisää kaupallisia alueita.) Futiskentällä pelataan puolestaan, yllätys-yllätys, futista.
Minulla on vain 20 minuuttia aikaa testata pelin demoa, joten lopetan satunnaisten kansalaisten häiritsemisen lyhyeen. Parempaakin tekemistä riittää, koska puolesta kaupungista puuttuu juokseva vesi, ja palokunta on täysin alimitoitettu. Myös jäteveden käsittely on riittämätöntä, taloja on liian vähän, samoin kauppoja ja tehtaita. Pieniä ilmoituksia ilmaantuu koko ajan ruudulle, ja puhekuplat ihmisten yläpuolella kertovat näiden tarpeista.
Sulateltavan tiedon määrä on valtaisa, ja tämä on vain pieni demo, jossa kansalaisia ei ole kuin 2 500 kappaletta. Tietoa tarjoillaan kuitenkin elegantilla tavalla, ja kaikki tarvittava on vain muutaman naksautuksen päässä. Peli ei tyrkytä enempää tietoa kuin mitä kullakin hetkellä tarvitsen. Kaavoitusalueiden värit esitetään, kun kaavoitustyökalu on valittuna, ja jos naksautan jätevesilaitosta, näen kirjaimellisesti pökäleiden matkaavan putkissa. Sama periaate pätee kaikkiin muihinkin laitoksiin ja resursseihin, ja tätä järjestelmää oli ilo käyttää.
Klikkailen menemään. Asuntoja tänne, teitä tuonne, lisää kauppoja, lisää teollisuutta. Verorahat valuvat kirstuun, ja kansalaiset ovat iloisia. Laajennan niin nopeasti kuin vain ehdin ja pian minulle tarjotaan uutta tehtävää. Säämiehet ennustavat tulevaa lämpöaaltoa, joka nostaa tulipalojen riskiä. Onnistuneesta suorituksesta palkitaan 50 000 taalalla, ja koska nykyinen tuntituloni on vain 3 000 dollaria, on kyseessä melkoinen summa. Kieltäydyn silti tarjouksesta, sillä haluan vain rakentaa, rakentaa, ja rakentaa vielä hieman lisää.
Ennen Sim Cityn demoa Maxisin kehittäjät kertoivat joistakin Gamescomissa paljastetuista uusista ominaisuuksista. Sim Cityyn sisältyy nyt Citylog, joka on kuin Autolog Need for Speedistä tai Battlelog Battlefieldistä. Sen kautta pelaaja voi seurata kavereidensa puuhia, ja ottaa vastaan haasteita niiden perusteella. Peliin tulee myös globaali talous, joka perustuu kysyntään ja tarjontaan. Öljyn hinta on näemmä nousussa, kuka olisi arvannut? Pienellä suunnitelmallisuudella ja erikoistumisella voi siis kääriä itselleen hyvät rahat maailmanmarkkinoilla. Tämä tuo mukanaan tietysti myös globaaleja haasteita, kuten työttömyyden, jotka pelaajien pitää ratkaista yhdessä.
Demossa piti keskityin edelleen uusien kotien rakentamiseen. Mietin myös pitäisikö minun rakentaa uusi ohitustie tiheästi asutetulta länsipuolelta idän teollisuusalueelle pääkadun ruuhkien helpottamiseksi. Naksuttelen menemään, kehittäjien varoitellessa samalla, että kyseessä on vasta varhainen alfaversio, joten outoja bugeja voi tulla vastaan. Itse en niitä vielä huomannut, ja olisin riemuissani ottanut jo tämän demon mukaan kotiin.
Olen juuri päivittämässä kaupungintaloani, joka sallisi minun rakentaa paremman jätevesilaitoksen, kun hälyttimet alkavat soida ja valtaisa meteorisade iskeytyy kaupunkiini, sytyttäen luomukseni tuleen. Asukkaat juoksevat ympäriinsä paniikissa, ajastetun demon kiittäessä minua yrityksestäni. Ei kestä kiittää, kasva vain valmiiksi peliksi pian!