Sleep Awake -ennakko, torkahda, ja häviät
Olemme käyneet tutustumassa Eyes Outin tulevaan immersiiviseen psykedeeliseen kauhupeliin.
Vasta viime vuonna tuotantoyhtiö Blumhouse, joka on tunnettu kauhuprojekteihin keskittyneenä, ilmoitti aikovansa murtautua videopelialalle ja perustaa oman kustannusyhtiön. Kesällä 2024 syntyi Blumhouse Games, joka johti pian Fear the Spotlight -pelin tuloon, jota seuraa kaksi muuta projektia eri kehitysstudioilta.
Toinen on Crisol: Theatre of Idols Vermila Studiosilta ja toinen Sleep Awake Eyes Outilta. Jälkimmäisestä puhuttaessa minulla oli hiljattain tilaisuus saada esimakua toiminnasta demosessiossa yhdessä kehitystiimin kanssa.
Niille, jotka eivät tunne Sleep Awakea, kyseessä on psykologinen kauhupeli, jossa pelaaja ottaa roolin Katjana, naisena, jonka tehtävänä on selviytyä maapallon viimeisessä kaupungissa. Kuten olettaa saattaa, viimeinen kaupunki on kaukana siitä, missä haluaisi lomailla, sillä se on pimeä, likainen, ränsistynyt ja täynnä vaaroja, sekä ympäristöstä että ihmisistä johtuvia. Jos tämä ei olisi vielä tarpeeksi paha, asukkaat katoavat jatkuvasti unissaan. Jep, ihmiset katoavat selittämättömästi, ja ainoa tapa välttää tämä synkkä kohtalo on pysyä hereillä, mikä on haaste, joka saa kansalaiset psykedeeliseen kierteeseen.
Niinpä Katja elää piinaa ja kidutusta paikassa, jota ei voi erottaa helvetistä. Kaiken kukkuraksi Katja on jotenkin keksittävä keino selvittää menneisyys ja luoda tulevaisuus, jonka vuoksi kannattaa pysyä hereillä. Tämä tehtävä tarkoittaa, että on mentävä vihamieliselle alueelle, jota hallitsevat kuolemankultit tai pahempaa...
Tämän pohjalta esikatselutaso, jonka sain kokea, kiteytti pelin neljännen luvun. Löydämme Katjan loukussa korkeassa rakennuksessa, joka toimii kuolemankultin tukikohtana, ja tavoitteena on liikkua eri kerroksissa ja lopulta paeta, jotta Katja voi tasaisesti päästä takaisin kotiinsa. Tämä saattaa kuulostaa massiiviselta yritykseltä, mutta käytännössä se on melko suoraviivaista. Sleep Awakessa on suhteellisen yksinkertainen mekaniikka, joka on ymmärrettävä ja hallittava, hieman samaan tapaan kuin Little Nightmaresissa ja siinä, miten sinun on vältettävä uhkia yksinkertaisesti piiloutumalla varjoihin ja pysymällä poissa vaarojen silmistä. Kuljeskelet avoimilla tasoilla, piiloudut pöytien alle ja ryömit ilmanvaihtoaukkojen läpi salamyhkäisyysmekaniikan avulla ja käytät pimeyttä suurimpana liittolaisenasi. Sinun on opittava vihollisen liikkumismallit, kiinnitettävä huomiota tasosuunnitteluun ja liikuttava nopeasti varjojen ja piilopaikkojen välillä edetessäsi järjestelmällisesti eteenpäin.
Ja suurimmaksi osaksi tämä näyttää olevan suurin osa siitä, mitä Sleep Awake vaatii pelaajalta. Vihollisia ei tarvitse heittää esineitä harhauttamaan tai hallita muita immersiivisiä simulaattorimaisia järjestelmiä. Kyse on vain hiippailusta, kuten Snake tekisi, jos hänellä ei olisi apuvälineitä matkan varrella.
On sanottava, että Eyes Openilla on myös muita temppuja, joilla se kehittää pelattavuutta, ja ne ovat tyypillisesti ympäristöpulmia. Saatat joutua keksimään, miten navigoida tasolla sammuttaaksesi virtakytkimen, tai kiinnittämään huomiota ympäristöön ymmärtääkseen, miten syöttää värikoodi löytääksesi oven, joka ei muuten ole näkyvissä. Kehittäjä leikittelee ajoittain psykedeelisillä ideoilla pulmissa, ja se toimii tyypillisesti pelin eduksi, kuten myös ylösnousemusjärjestelmä, jossa hieman Death Stranding -nimisen järjestelmän tapaan kuollessasi et vain palaa tarkistuspisteeseen, vaan kävelet kuolemanjälkeisen järjestelmän läpi palataksesi hetkeen, joka oli ennen tappamistasi. Tämä on hyödyllistä alueilla, joilla on vihollisia, mutta ehkä enemmänkin silloin, kun kehittäjät käyttävät muutamia tuhmia temppuja saadakseen sinut yllättymään, esimerkiksi pudottamalla hissin päällesi pulman aikana... Elät ja opit, kuten sanotaan.
Kun nämä ideat yhdistetään synkkään ja levottomaan tunnelmaan, juoneen, jossa on karmivia yliluonnollisia elementtejä, ja psykedeelisiin FMV-jaksoihin, jotka lisäävät syvyyttä, näyttää siltä, että Eyes Open on saanut mielenkiintoisen luovan vision käsiinsä Sleep Awakessa. Aika näyttää, riittääkö melko perustavanlaatuinen peruspelityyli tukemaan täyspitkää tarinaa, mutta kokemani varhaisen maistiaisen perusteella, jos koko projektin kesto voi olla jossakin viiden ja kymmenen tunnin välillä, sen pitäisi olla tarpeeksi pitkä ja lyhyt pysyäkseen tarpeeksi karmivana ja kiinnostavana, jotta fanit haluavat nähdä, miten tarina päättyy.
Mitä tulee siihen, milloin Sleep Awake tekee tuloaan, odotamme vielä tiettyä julkaisupäivämäärää nimikkeelle.





