Suomi
Gamereactor
arviot
Star Trek: Bridge Crew

Star Trek: Bridge Crew - The Next Generation DLC

"Tutkimaan uusia maailmoja ja etsimään uusia elämänmuotoja"

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Koin positiivisen yllätyksen saadessani käsiini päivityksen yhteen viime vuoden mielenkiintoisimmista VR-peleistä. Paljon potentiaalia osoittanut ja hauskoja yhteispelisessioita tarjonnut Star Trek: Bridge Crew on saanut kaikkien trekkereiden iloksi The Next Generation -päivityksen. TNG:tä pidetään pitkään kestäneen televisiosarjan parhaana osana ja henkilökohtaisesti juuri näiden jaksojen pohjalta omakin trekkeyteni on alkanut. Ei siis ihme, että kiinnostukseni on enemmän kuin suuri päästessäni tutkimaan D-luokan Enterprise-avaruusaluksella uusia maailmoja ja etsimään uusia elämänmuotoja.

Uuden aluksen myötä on myös sen toiminnallisuus kehittynyt. Aikaisempaan alukseeni USS Aegiseen verrattuna taktinen puoli ja aluksen ohjattavuus ovat pysyneet lähes samana, mutta koneiston hoitaminen on korvattu kokonaisvaltaisella aluksen operoinnilla. Nyt asemassa oleva upseeri voi mikromanageroida aluksen miehistöä asiaankuuluville pisteilleen tarpeiden mukaan ja pitää aluksemme toimintakuntoisena. Kohtaamiemme vaarojen edessä tämä tehtävä on osoittautunut varsin haastavaksi, ja salamannopeaan reagoimiseen ja kylmän loogiseen päättelyyn sopii parhaiten androidi. Onkin hienoa, että olemme onneksemme saaneet mukaan Enterpriselle uuden miehistönjäsenen juurikin androidista.

USS Enterprise NCC-1701-D edustaa selkeää tähtilaivaston teknistä kärkeä. Alus on kykenevä entistä pidempään tähtien väliseen matkailuun ja myös taisteluvalmiudet ovat selkeästi paremmat. Istuessani kapteenin tuoliin komentosilta avautuu eteeni juuri sellaisena kuin olen sen aina unelmoinut kosketusnäytöllisiä ohjauspaneeleita ja jalopuukoristelua myöten.

Star Trek: Bridge CrewStar Trek: Bridge CrewStar Trek: Bridge CrewStar Trek: Bridge Crew
Tämä on mainos:

Kapteenin lokikirja, tähtipäivämäärä 1206.2018 Uudesta aluksesta ja miehistönjäsenistä huolimatta tehtävämme tähtiliitossa ei ole muuttunut. Jatkamme edelleen matkaamme dynaamisesti muuttuvien tilanteiden parissa. Välillä saamme myös spesifisiä tehtäviä, jotka vaihtelevat pelastustehtävistä avaruuden salojen tutkimiseen ja liittolaistemme puolustamisesta vihollisten hyökkäysten torjumiseen. Erityisesti romulanit ovat viime aikoina haastaneet riitaa usealla sektorilla, eivätkä heidän verhoutuvat aluksensa ole helpottaneet tehtäväämme estää heidän sotaisia suunnitelmiaan. Vihollistuli on kehittynyt pelkän tuhoamisen sijaan myös lamauttamaan aluksemme tiettyjä ominaisuuksia, mikä tekee taisteluista entistä intensiivisempiä ja monipuolisempia. Uusi uhka on myös nostanut päätään jostain aliavaruuden kulmilta. Nämä borgit eivät tunnu reagoivan diplomatiaan vaan pyrkivät ainoastaan sulauttamaan meidät lopun ihmiskunnan mukana, osaksi yhteisöään.

Aikani Enterprisellä on saanut minut hiukan ihmettelemään näkemääni ympäristöä. Alukseni komentosilta on todella hieno, eikä yksityiskohdissa ole säästelty. Kuitenkin tarkastellessani avaruutta planeettoineen näkymät ovat todella rujot: kuin jostain vanhasta tietokonepelistä. Muistan harmikseni kohdanneeni samaista ongelmaa jo USS Aegesin kannella. Myös käteni tuntuvat oudon epävakailta. Vaikka minulla jonkin sortin nakkisormet onkin, eivät ne ole yleensä näin epätarkat. Tästä epätarkkuudesta voi tulla ongelmia kohdatessani borgit seuraavan kerran. Onneksi miehistöni ymmärtää myös tyypilliset puhekäskyt kohtuullisen hyvin, jotta aluksemme ei lamaannu keskellä kiihkeintä toimintaa epätarkkaan sohimiseen.

Näköaisti- ja käsikoordinaatio-ongelmien ohella (kaikesta hienoudestaan huolimatta) D-mallin Enterprisellä toimiminen ei ole pelkkää tasaista seilaamista. Olen huomannut, että jostain toistaiseksi mystisestä syystä käskynjakopaneelini häviää edestäni jokaisen yksittäisen antamani käskyn jälkeen. Tämä hiukan rasittaa useampiosaisen käskynjaon toteuttamista ja erityisesti nostaa stressitasoa keskellä taistelua, jolloin ratkaisut voivat olla kiinni vain sekunneista. Pienten teknisten ongelmien lisäksi olen alkanut epäillä myös hiukan miehistöni pätevyyttä. Aluksen liikkumisesta vastaava upseeri pyrkii tehokkaasti lentämään käskystäni suoraan kohteeseen. Ja suoraan lentämisellä tarkoitan täysin suoraan esimerkiksi läpi meteoriittien ja muiden alukselle haitallisten esineiden. Ilman täysin tarkkaa selitystä jokaisesta mutkasta aluksemme kerää pintanaarmuja lukuisten eri taivaankappaleiden parissa harva se hetki. Myös käytäntö yhteydenpidosta muiden alusten ja hahmojen kanssa tuntuu Enterprise D:llä olevan varsin poikkeavaa totutusta. Vaikka hienoon kapteenin tuoliini on erikseen lisätty nappi kommunikaation avaukselle, päästää kommunikaatiosta vastaava upseerini viestit välittömästi läpi niiden tultua vähät välittämättä käskyistäni. Kiusallisilta tilanteilta ei ole tullut vältyttyä, ja selkeästi niin miehistöllä kuin heidän kapteenillaankin on vielä paljon opittavaa.

Kapteenin lokikirja, täydennys. Voin tarpeen tullen vaihtaa miehistöni ystäviini, joiden parissa käskynjako onnistuu huomattavasti inhimillisemmin ja tehtävät sujuvat ammattimaisesti. Niin tai näin, matka tuntemattomaan on erittäin tunnelmallista ja kiehtovaa ja odotan innolla seuraavaa komennustani.

Tämä on mainos:

Myönnän olevani innoissani kokemistani seikkailuista korpimaissa. Muutamat tekniset kömmähdykset seurasivat minua aikaisemmalta alukselta, mutta tilalle on tullut klassista ja odotettua rekisisältöä, jonka avulla epätarkat kädet Move-ohjaimilla tai epäpätevät upseerit eivät voi pilata tunnelmaa. Epäilen kuitenkin tämän uudistuksen auttavan avaruuden tutkimisesta vähät välittävien löytämään pelin pariin. Jos taas uusien maailmojen ja elämänmuotojen tutkiskelu on jo entuudestaan todettu hauskaksi ja omaperäiseksi ajanviihteeksi, on D-Luokan Enterprisen komentosillalle pääsy ja borgien kohtaaminen lähes pakollinen lisä kokemukseen.

Star Trek: Bridge CrewStar Trek: Bridge CrewStar Trek: Bridge CrewStar Trek: Bridge Crew
HQ
HQ
HQ
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
USS Enterprice NCC-1701-D, borgit, yksityiskohtainen henkilöstönhallinta, pelattavissa VR:llä tai ilman
-
Samat epätarkkuus & epäloogisuusbugit kuin aikaisemminkin, grafiikan epätasaisuus
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä