Lue Ossin aiempi arvio tavallisella tavalla pelattuna täältä.
Vuoden 2015 Star Wars Battlefrontin (EA DICE) sisältämä yksittäinen VR-tehtävä Playstation 4:llä on edelleen yksi parhaista virtuaalisista kokemuksista PSVR:llä. Ei siis mikään ihme, että Star Wars: Squadronsia on tullut odotettua kuin Kuolemantähteä nousevaa varsinkin, kun koko peli on koettavissa VR-kypärän läpi.
Tavallisten kaksiulotteisten alkuvideoiden jälkeen Star Wars: Squadrons pääsee täyteen virtuaaliseen loistoonsa. Avaruusalusten laukaisualusta piirtyy silmien edessä kaikessa mahtavuudessaan. Tunnelma nousee heti tähtiin nähdessäni ikonisia aluksia Star Wars -elokuvista ja huoltomiehiä niiden kimpussa. Hangaari ja muut tilat itse lentelyn ulkopuolella tuntuvat selkeästi näyttävämmiltä verrattuna normaaliin kaksiulotteiseen näkymään, joka varmaan osittain johtuu onnistuneesta syvyysvaikutelmasta.
Avaruusaluksen sisällä on juuri niin siistiä ja näyttävää kuin kuvittelinkin sen olevan. Kojelauta on täynnä hienoja yksityiskohtia valoista kytkimiin, ja ympärille katselu paljastaa ohjaamon kaikessa komeudessaan kattoa ja istuinta myöten. Pelkästään ympäristön ihastelu eri alusten sisällä vie aikaa itse lentelyltä, mutta jonkin tason fanipoikana se on välttämätöntä (ja sen arvoista).
Lentoon lähteminen tuntuu hienolta alusta ohjatessa laukaisualustalta suureen tuntemattomaan. Jopa pilotin kädet reagoivat ohjaussauvoissa pelaajan antamiin käskyihin, mikä vahvistaa realistisuuden tunnetta entisestään. Yllättäen ohjaus tuntuu virtuaaliversiossa selkeästi herkemmältä kuin mitä se on television kautta pelattuna. Voi olla, että virtuaalisena nähtynä silmät käsittelevät tilannetta eri tavoin, mutta jopa minun vuosia VR:ssä marinoitunutta päätäni alkoi heittää heti ensimmäisten tynnyripyörähdysten myötä. Tämä on sinänsä outoa, sillä kun näkyvissä on aluksen ohjaamoa, joka ankkuroi pelaajaa staattiseen tilaan, ei vastaavia ongelmia ole tullut vastaan esimerkiksi Battlefrontin VR-tehtävässä. Minulla tämä rajoittaa yhtämittaista pelisessiota aika lailla, ja paha olo seuraa häiritsevän kauan virtuaalikypärän pois ottamisen jälkeenkin.
Avaruustaistelut luonnistuvat moitteetta näkökentän ollessa laaja, ja kun tilannetta voi seurata eteenpäin tuijottamisen sijaan myös mahdollisista sivu- ja kattoikkunoistakin. Peli rullaa hienosti Playstation 4 Pro:lla, ja ohjattavuus tottelee käskyjä viiveettä. Visuaalinen anti on mitä mainioin, kun saa syötettyä lasersarjan jahtaamaansa viholliseen ja pääsee näkemään tämän kirkkaan räjähdyksen lähietäisyydeltä tuhoutuneiden palasten ropistessa omaan ikkunaan.
Siinä missä peli näyttää upealta hävittäjien, efektien ja taustojen suhteen, PSVR:n rajat tulevat vastaan suuremmissa aluksissa ja muissa avaruuskomplekseissa. Hyvänä esimerkkinä toimii heti ensimmäisen tehtävän meteoriitin kylkeen kyhäilty kauppapaikka. Avaruusaseman tekstuurit ovat karun suttuisia, ja muistuttavat lähinnä olevan kuin jopa vuosikymmeniä vanhasta pelistä. Vaikka nämä isoimmat sutut eivät pilaakaan pelikokemusta niin täytyy myöntää, että illuusio realistisesta avaruuslentelystä sakkaa kuitenkin hieman.
Virtuaalisena Star Wars: Squadrons on fanien unelmien täyttymys. Monipuolista, autenttista ja tunnelmallista Tähtien sotaa riittää yllin kyllin jo pelkästään yksinpelikampanjassa. Mutta kun kylkeen isketään vielä tiivistunnelmaiset moninpelikärhämät, pelattavaa on tarjolla enemmän kuin mitä vatsa kestää. Suurimmaksi osaksi grafiikat ovat näyttäviä ja onnistuvat siellä missä niitä eniten tarvitaankin. Peli on ehdottomasti kokemisen arvoinen virtuaalisimulaattori, kunhan muistaa ottaa oksennuspussin mukaan ohjaamoon.