Ensimmäinen kosketus paljonpuhuttuun nettiroolipeliin heittää suoraan aloittelevan palkkionmetsästäjän saappaisiin. Moraali hemmettiin, epämääräisyydellä ja itsekkyydellä saa osakseen paljon enemmän hubaa. Toki vaihtoehtoja on, onhan tämä Biowaren peli. Keskustelut rönsyilevät, ja lupausten mukaisesti kaikki on myös tällä kertaa ääninäytelty. Tämä todella vahvistaa hahmoja, joskin Imperiaalisilla on edelleen säännönmukaisesti englantilainen korostus.
Tarina on Old Republicissa muita nettiroolipelejä keskeisemmässä asemassa, ja ensimmäisten tuntien aikana pelaaja saakin normaalin jauhamisen sijasta enimmäkseen jutella. Koska palkkionmetsästäjältä puuttuu moraalibarometri, luovat tämän laidasta laitaan menevät valinnat dynaamista ja jännittävää pelattavaa.
Peli avautuu Huttan planeetalta, jossa ollaan ottamassa osaa suureen jahtiin. Mainetta on silti ensin kerättävä ja mahdollisia kilpailijoita harvennettava. Bioware on pitänyt huolta siitä, ettei pelaajia pitkästytetä satunnaisten syöpäläisten ammuskelupuuhissa. Sen sijaan pelin alku vangitsee Mos Eisleyn fiiliksen ensimmäisestä Star Wars -elokuvasta.
Pelin valtava skaala paljastuu siinä edetessä. Galaksia piisaa ja planeettojen välillä räiskyvät avaruustaistelut. Nämä käydään tutulla raidemallilla, jossa voi keskittyä räiskimään ohilentäviä hävittäjiä tai räjäyttelemään suojageneraattoreita.
Testipäivien aikana kehittäjät lisäsivät päivityksiä hahmoihimme, mikä antoi hieman esimakua tulevista kyvyistä. Uusia taitoja sekä erikoistumisvaihtoehtoja näyttäisi piisaavan varsin runsaasti, eikä kaiken ylös kirjaaminen ollut mitenkään mahdollista. On siis selvää, ettei Old Republicista ainakaan tule puuttumaan valinnanvaraa tällä saralla.
Ensimmäisen päivän huipennuksena kaikki testaajat koottiin yhteen kokemaan Old Republicin versio "luolastosta", jossa tarkoituksena oli ottaa komentoon Imperiaalistien avaruusalus. Matkalla valinnat tapahtuivat enemmistön päätösten mukaan, mutta yksittäiset pelaajat saavat silti moraalipisteytystä omien valintojensa mukaisesti. Perinteiseen Biowaren tapaan tämäkin reissu voi loppua erilaisilla tavoilla, mikä rohkaisee pelaamaan tehtävät läpi useita kertoja.
Old Republic tukee suorastaan omituisen paljon yksinpelikokemusta, joka tuntuu kärsivän, kun jokainen joutuu tekemään kompromisseja toisten pelaajien vuoksi. Toisaalta, on vaikea moittia peliä sen vahvasta juonellisesta sisällöstä, etenkin kun juuri se erottaa Old Republicin monista ohuemmista verkkoroolipeleistä.
Kokemamme alkutunnit tästä uudesta eepoksesta olivat kokonaisuutena uskomattoman vahvoja, ja pelissä näyttäisivät yhdistyvän sekä sarjan että pelinkehittäjän parhaat puolet. Se tarjoaa vaihtoehdon genren ystäville ja kiinnostaa varmasti kaikkia maailman Boba Fett -faneja. Nähtäväksi silti jää, pystyykö peli todellakin yhdistämään vahvan yksinpelinarratiivin massiiviseen moninpeliin, mutta toivon niin.