Tales of Arise -pelin ensimmäinen chapter tutustuttaa hiljakseen pelaajat uusimman Tales-sarjan osan menoon. Sankari on edelleen rautanaamion alla, minkä vuoksi nimenä on yksinkertaisesti "Iron Mask". Kasvojen lisäksi puuttuvat muistot, eikä hän tunne kipuakaan lainkaan. Vastaavasti oikeudentaju on viimeisen päälle kehittynyt, ja ehkä siksi pulaan joudutaan varsin helposti.
Ensikatsomalla päähenkilö vaikuttaa tunteettomalta ja tyhjältä astialta, jollaisia nähdään vanhan koulukunnan JRPG-peleissä, mutta itse asiassa päähenkilöllä on omat ajatuksensa, ja hän jopa puhuu omasta puolestaan. Energinen mies kehittyy seikkailun aikana. Mutta ennen kuin siihen päästään, on syytä esitellä pelin keskeiset ryhmittymät. Tales of Arisessa Dahnan kansaa alistetaan ja riistetään orjien lailla, ja riiston tekee Rena. Muutama sata vuotta sitten heidän kesken sodittiin, ja dahnalaisia on siitä asti alistettu. Sankari kokee konfliktin seuraukset itse, koska hän kaivaa malmia yhdessä orjakaivoksessa Orbus Calaglialla.
Matka alkaa toden teolla, kun Shionne ilmaantuu mukaan. Nuori nainen on renalainen, mutta on joutunut vangituksi tuntemattomien syiden johdosta. Tietenkään sankari ei epäröi auttaa neitoa pulassa, ja niin se sitten alkaa. Epätavallinen pari liittyy paikalliseen vastarintaan nimeltä Scarlet Crows, joka ensimmäisen chapterin kuluessa haluaa hyökätä Castle Glanymedeen. Vapauttaakseen alueen orjat on uhmattava imperiumin hallitsijaa "wild beast" Balsephia. Järkytyksestä selvittyään kaksikko kerää tarvikkeita, tiedustelee tilannetta ja oppii lisää Renan-Dahnan sodasta.
Ennen kuin kohdataan kelvoton paroni tulisella valtaistuimellaan, joudutaan taistelemaan susia, ampiaisia, vyötiäisiä, muutamaa golemia ja renalaisia vartijoita vastaan kolmen tunnin ajan. Vastustajat liikkuvat pelimaailmassa reaaliajassa, ja taistelun alettua ketjutetaan hyökkäyksiä ja aktiivisia kykyjä reaaliaikaisissa taistoissa. Ajoitus on tärkeää Tales of Arisessa, sillä vihujen hyökkäyksien väistäminen on keskeistä. Täydellinen väistöliike mahdollistaa vastahyökkäyksen ja erikoisliikkeet, jotka voi käynnistää komennosta niin aktiivisille kuin passiivisillekin oman joukon jäsenille.
Taistelumekaniikka tuntuu aluksi kovasti rankaisevalta, mutta vaikeustason skaalaus tekee vaikeustason vaihtelut siedettäviksi (ainakin pelin alussa). Tappeluita voittamalla saa vieläkin voimakkaampia passiivisia ja aktiivisia kykyjä, ja näiden Artes-kykyjen käyttäminen parantaa niitä entisestään. Lisääkin kykypuita avautuu ajan kanssa, kunhan tietyt ehdot täyttyvät ("paina X saadaksesi pahikset lentämään voimalla maahan 25 kertaa"), tai kyvyn saa palkinnoksi sivutehtävän suorittamisesta. Jos sitten saa avatuksi kaiken yhdestä kykypuusta, saa vielä lisääkin kiitosta ja palkintoa. Lisäksi tekoälyä voi rohkaista pelaamaan halutulla tavalla, joten pelattavaa hahmoa kannattaa vaihtaa säännöllisesti pysyäkseen perillä oman joukon hahmonkehityksestä.
Mukana on isompia alueita ja muita paikkoja tutkimista varten. Kutsuisin silti Tales of Arisea varsin lineaariseksi pelikokemukseksi ainakin ensimmäisen chapterin perusteella. Sivupoluilla vastaan tulee aarrearkkuja, kosmeettista tavaraa (joilla siis voi muokata pelihahmojen ulkonäköä) tai jopa liian vahva ja paha endgame-tason pomovastus, joka haastaa oman joukon niin totta vie sitten pelin lopussa. Kingdom of Calaglia on pääasiassa autio aavikko palavien kivien kera, mutta silti mukana on mukavasti vaihtelua.
Toistaiseksi Tales of Arise vaikuttaa lupaavalta, mutta samalla hieman turhan tutulta. Pelaaminen tuntuu painottavan niin sanottua grindaamista, mutta toisaalta taistoissa pärjää hyvällä taktiikalla itseään korkeatasoisempia pahiksia vastaan. Toistaiseksi en ole ehtinyt pelaamaan juurikaan sivutehtäviä, mutta sitäkin enemmän olen kuunnellut NPC-hahmojen ajatuksia ympäristön vaihtumisesta. Keskushahmojen kehitys vaikuttaa sekin mielenkiintoiselta, sillä jännite Iron Maskin ja Shionnen kesken on hyvä. Lisäksi fantastinen maailma on täynnä taikaa.