Menneen yhdeksän kuukauden aikana on julkaistu niin Street Fighter 6, Mortal Kombat 1 kuin Tekken 8. Kaksi ensin mainittua olivat hyviä, ja onneksi niin on myös kolmas peli Tekken 8.
Tekken 7 julkaistiin pelihalleissa vuonna 2015, ja kotikonsoliversio kaksi vuotta myöhemmin. Paljon on siis ehtinyt tapahtua, ja muun muassa pelimoottori Unreal Engine 4 on päivitetty malliin Unreal Engine 5. Lisäksi verkkopelaamista on päivitetty puhumattakaan mittavasta tarinatilasta.
Mukana on muutakin, kuten Tekken Ball ja jokaiselle tappelijalle oma pieni tarinansa. Niin ja Arcade Quest tuo lisää mielekkyyttä taistella tekoälyvastustajia vastaan. Tätä pelitilaa voi kutsua nimellä harjoittelukampanja. Bandai Namco on niin ikään tehnyt kokeiluja kevennetyllä ohjauksella, jotta saadaan houkuteltua uusia pelaajia mukaan taistoihin.
Tappelupelit ovat kuitenkin aina parhaimmillaan, kun mittaa otetaan muista ihmisistä joko samalla sohvalla tai verkossa. Pelaaminen on aiempaa aggressiivisempaa. Keskiössä on uusi Heat-mekaniikka, joka palkitsee nopeiden turpasaunojen antamisesta. Heatin voi käynnistää painamalla nappia (Heat Burst kestää 10 sekuntia), tai sitten Heatin voi leipoa osaksi liikesarjaa nimellä Heat Engager, jolloin kestoa on vielä ylimääräiset 5 sekuntia. Lopputuloksena on aivan uudenlainen kiihkeys. Pelimekaniikka rohkaisee aivan uudella tavalla käymään kiinni kuin sika limppuun.
Harjoittelua varten vietin paljon aikaa Arcade Questissa, jossa siis taistellaan tie halki japanilaisten pelihallien ja tullaan lopulta Tekkenin parhaaksi. Näin pelaamalla avataan joukko kosmeettisia tavaroita, ja samalla toki opitaan pelaamisen tavoille. Kyseessä on siis yksi parhaista näkemistäni harjoittelutiloista, sillä oppi annetaan viihtymisen ohessa.
Pelaamisen tavoille oppii tietenkin myös sen tarinatilan avulla. Pelkän tarinan vuoksi ei peliä kannata ostaa, mutta tappelupelien mittapuulla juoni on oikein mukava kaikkineen. Bandai Namco ottaa tarinan kaikessa hulluudessaan tosissaan, ja siksi juoni toimii. Hieman lyhyemmäksi tarinan olisi voinut jättää, mutta kaikkiaan suoritus on vaikuttava. Mortal Kombat 1 kertoo siitä huolimatta tarinansa paremmin.
Arcade Questin ja tarinan jälkeen voi edelleen halutessaan harjoitella vaihtoehtoisella ohjaustavalla Special Style. Tämän saa päälle (ja pois) painamalla LB otteluiden aikana. Uudempi ohjaus ei ole yhtä monipuolinen, mutta tekee kuitenkin Tekkenin aloittelijaystävällisemmäksi. Huonona puolena on, että jokainen pelattava hahmo toimii sen jälkeen suurin piirtein samalla tavalla. Toisin sanoen vaihtelevuus menetetään.
Ohjaus on erittäin hyvä, ja pelaajalla on selkeä käsitys siitä, mitä mistäkin napista tapahtuu. Jokaisesta voitosta voi palkita itseään, ja jokaisesta tappiosta syyttää vain itseään. Joskus ottelun jälkeen olen ollut suorastaan hengästynyt, sillä niin kiivasta meno on ajoittain.
Paperilla uuteen pelimoottoriin vaihtaminen on hyvä asia, mutta Tekken 8 ei näytä ottavan kaikkea irti päivityksestä. Ulkoisesti Tekken 8 näyttää paremmalta kuin edeltäjänsä, mutta samaan aikaan niin Street Fighter 6 kuin Mortal Kombat 1 ovat paremman näköisiä pelejä. Tekken 8 toimii kuitenkin kautta linjan sujuvasti, vaikka parempaa grafiikkaa olisikin voinut toivoa.
Tekken Ball ei ehkä viihdytä tuntikausia, mutta siinäkin on mukana se "vielä yksi matsi" -tunnelma oikeassa seurassa pelatessa. Kysymys on eräänlaisesta lentopallosta, jossa piestään rantapalloa. Tasapaino eri pelihahmojen kesken ei vaikuta olevan kohdallaan, mutta varsinainen pelaaminen on silti hauskaa. Super Ghost Battlesissa luodaan tekoälyversiot pelaajista, joita vastaan voi harjoitella. Jos siis joku pelikavereista pelaa tietyllä tavalla ja tietyllä tappelijalla, voi harjoitella hänestä tehdyn tekoälyvastustajan kanssa. Ajatus on teoriassa oikein hyvä, mutta ajan kanssa on päästävä testaamaan useampia tekoälyvastustajia voidakseen sanoa, miten hyvä mallinnus lopulta on verrattuna oikeaan vastustajaan. Kolmanneksi jokaisella tappelijalla on oma pieni tarinansa, jonka voi kokea. Mukana on vain kourallinen otteluita, joiden jälkeen katsellaan ihastuttava loppuratkaisu.
Street Fighter 6 ja Mortal Kombat 1 jäävät kirjoissani jälkeen Tekken 8:lle. Bandai Namco on halunnut optimoida jo luomansa pohjan ottamatta paineita jonkin uuden ja oudon luomisesta. Nyt vielä kun grafiikka olisi parasta mahdollista niin se olisi siinä. Tappelupeli ei tästä enää paljoa parane.