Suomi
Gamereactor
arviot
The Ascent

The Ascent (PS4)

Päheää kyberprekaaripaukuttelua

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
The AscentThe AscentThe AscentThe Ascent

Gamereactorin aiemman arvion voi lukea täältä.

Dystooppista ja koneellistettua lähitulevaisuutta kiikaroivilla kyberpunk-pelieepoksilla on ollut 2020-luvulla vähän vaihteleva taival kuljettavanaan, mikäli tarkastellaan isompien julkaisujen vastaanottoa. Joulukuussa 2020 ilmestynyt Cyberpunk 2077 -messiaspeli oli ainakin väistyvän konsolisukupolven laitteilla melkoisen kulmikas kalkkuna, jota CD Projekt Red on onneksi malttanut hioa ja kypsytellä parempaan pelikuntoon vitospleikkarilla ja Xbox Series X:llä. Kesällä 2021 neonvaloa oli näkyvissä kahden mahtipelin muodossa, kun markkinoille pujahti sekä näyttävää brainpunk-aivotoimintaa tarjonnutta Scarlet Nexus -roolipeliä että ruotsalaislähtöistä The Ascent -roolipeliräiskintää. PC- ja Xbox-pelaajat pääsivät nauttimaan The Ascentista ensinnä, mutta nyt maaliskuussa 2022 Neon Giantin näyttävä seikkailu livahti myös Sonyn konsoleille.

The Ascent sijoittuu Veles-planeetan suurkaupunkikeskittymään, jossa onnenonkijat raapivat elantoa kasaan päivänvaloa kestämättömien pikkuhommien tekemisellä. Pelaajan itse luoma hahmo joutuu huoltohommiin kaupunkikompleksin alakertaan, jonka varjoista on sikiämässä jos jonkinlaisia kauhuja ja vaaroja samalla, kun jännitteinen yhteiskuntajärjestys pettää lopullisesti. Sarjakuvamainen ja näyttävä pelimaailma hahmoineen, rotuineen ja yhteiskuntajärjestelmineen jää turhankin helposti odottamaan pelaajan lukemista pelivalikoiden Lore-tekstitiedostoihin, mutta vauhdikkaasti etenevä juoni näyttävine välianimaatioineen luo tarinallista selkärankaa tehtäviin asettumatta liiaksi tyydyttävän toiminnan tielle.

Tämä on mainos:

The Ascentin ulkoasu tekee vaikutuksen, vaikka PS4-konsolin kanssa tehdyt graafiset kompromissit välillä pistävätkin silmään. Kattavassa muokkaustilassa muovautuva hahmo säväyttää yksityiskohdillaan, mutta kentällä isometrisestä kuvakulmasta pyörivän pelin hahmomalleissa on selvästi pihistelty tai ainakin siirretty tehoja muualle, sillä taas toisaalta The Ascent pyörii hienosti ja tasaisesti jopa perusmallin nelospleikkarilla. Rakeiset ja paljaannäköiset hahmot ovat aika tympeännäköisiä ilmestyksiä muuten kuvasuunnittelultaan hienossa pelissä. Tehdessäni arviota ennen The Ascentin PS4-version julkaisupäivää panin merkille muutamia silmäpakoja, kuten kuolevien pomovastustajien näkymättömiin häviämisen niskalaukauksen jälkimainingeissa. Onneksi lisäammukset ja rahat sentään lennähtävät pelihahmon taskuun ruumiin katoamisesta huolimatta. Latausajat ovat myös sangen mittavia, mutta itse toiminta pyörii sentään ilman hidasteluita ja ruudunpäivityksen nikotteluita.

The Ascentin visuaalinen ilme tekee kuitenkin kauppansa, sillä kaupunkimaisemat tarjoilevat dystooppisen jätepaljouden ja neonvalaistujen rakennusten lisäksi hienoja illuusioita korkeuseroista ja jalankulkuun tarkoitettujen tasojen välissä ammottavista huimaavista kuiluista. Monikerroksisissa maisemissa navigointikin sujuu ongelmitta, kun pelaaja voi tarkastaa työn alla olevan tehtävän oikean etenemissuunnan painamalla ristipainikkeen ylänappia.

The AscentThe AscentThe AscentThe Ascent

Kahden tatin räiskintänä etenevä The Ascent ei petä, muttei toisaalta kauheasti yllätäkään. Alun perin hiirellä ja näppiksellä rullannut isometrinen räiskintä siirtyy luontevasti Dualshock 4 -ohjaimen namiskoihin. Kamera pyörii pelaajan käännellessä aseen lasertähtäintä oikealla tatilla, ja vihollisten suolaaminen on tarkkaa ja tyydyttävää veristen paukutteluiden myötä. L2-olkanappia pohjassa pitämällä pelihahmo pystyy kohottamaan aseen korkeammalle ja tarkasti ampumaan pahaa-aavistamattomia vihuja turvavälin päästä. Myös suojan takaa räiskiminen onnistuu sama L2-nappi pohjassa, ja pienimuotoisesta yllätyksettömyydestä huolimatta taistelu ja ammuskelusta heruvilla kokemuspisteillä tapahtuva hahmonkehitys eivät keksi pyörää uudestaan.

Tämä on mainos:

Augmentaatioilla päähahmo oppii L1- ja R1-napeista lähteviä erikoisempia lähitaisteluliikkeitä, jotka ovat näyttävyydestään huolimatta vähän turhia lisiä kokonaisuuteen. Kovemmalla vaikeustasolla kranaatit ja voimaiskut pelastavat pelaajan tiukoista paikoista, mutta vähemmän hengästyttävillä haasteasetuksilla uudet tavat vihujen suolaamiseen toki piristävät paukuttelua. Sitä vastoin vaateparsien vaihtelu pelin suuresta muotivalikoimasta kiinnostaa ja innostaa, ja uusien vaatekappaleiden keräily siellä täällä lojuvista arkuista innostaa koluamaan peliympäristöt astetta tarkemmin läpi.

The Ascentin laadukas toteutus nojaa vakaasti lajityypissä aiemminkin nähtyihin ominaisuuksiin ja elementteihin. Kovaksi keitetty kyberpunk-kerronta pitää homman mukavasti kasassa ennen kaikkea välianimaatioiden puolella, mutta on harmi, ettei pelimaailmassa tai sen hahmoissa ole särmää tai syvyyttä tämän enempää.

HQ
The AscentThe AscentThe Ascent
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Näyttävä räiskintä ja ohjattavuudeltaan napakka ammuskelu, hahmonkehittämisen runsaat vaihtoehdot, kiinnostavat peliympäristöt, pelaamisen ja tekemisen määrä
-
Valikoiden Lore-teksteihin unohtuva pelimaailman rakentaminen ja syventäminen, yleinen omaperäisyyden puute, PS4-version tekniset ongelmat ja pitkät latausajat
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

The AscentScore

The Ascent

ARVIO. Kirjoittaja Ossi Mykkänen

Visuaalisesti huikea scifi-seikkailu on myös pelillisesti persoonallinen ja tarinallisesti kiehtova



Ladataan seuraavaa sisältöä