Suomi
Gamereactor
ennakot
The Darkness II

The Darkness II

Jackie Estacadon seikkailu jatkuu muutaman vuoden tauon jälkeen. Ruotsin Gamereactorin työmyyrä Jonas Mäki suuntasi New Yorkiin tutustumaan The Darknessin toiseen osaan.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

"Anna minulle Darkness-voimasi", huutaa arpinen mies, jonka iho on kuin vihreä kuunpinta. Samalla hänen kätyrinsä lyövät suuret tammiseipäät käsieni läpi ja katselen ensimmäistä ristiinnaulitsemistani ensimmäisen persoonan kuvakulmasta. Päähahmo Jackie hätkähtää rujosta kohtelusta, mutta saa tuta vielä lisää iskuja. Violetti energia valuu hänen kehostaan alle asetettuun uurnaan. Vaikka näkymä on kaamea, silmitön väkivalta ei ole ensimmäinen asia, joka kiinnittää huomioni, vaan itse grafiikka.

Olen New Yorkissa katsomassa The Darkness II:ta, jota kehittää ruotsalaisen Starbreezen sijaan kanadalainen Digital Extremes. Studio on luopunut ensimmäisen osan realistisesta visuaalisesta tyylistä korostaakseen pelin juuria, jotka ovat sarjakuvissa. Jatko-osa onkin käsin piirretyn näköinen samaan tapaan kuin esimerkiksi Borderlands tai Ubisoftin vanha XIII. Yhtään liioittelematta voi sanoa, että Darkness on liikkeessä sarjakuvamaisin peli, mihin olen koskaan törmännyt. Ruudut tuntuvat heräävän henkiin, ja äkkisiltään tyylinmuutos vaikuttaa erittäin osuvalta valinnalta.

The Darkness II

The Darkness II sijoittuu aikaan pari vuotta ensimmäisen osan jälkeen, eikä Jackie ole vieläkään päässyt yli murhatusta tyttöystävästään Jennystä. Peli paljastaa lisää hänen kohtalostaan, ja Jennylle on varattu myös pieni rooli tarinassa. Tästä huolimatta peli on kirjoitettu niin, ettei se sorsi uutta yleisöä, joka ei ehkä ole pelannut ensimmäistä osaa tai lukenut Darkness-sarjakuvia. Samalla sarjakuvien luojat ovat olleet mukana varmistamassa, etteivät lojaalit fanitkaan koe käsikirjoitusta epäjohdonmukaiseksi.

Tämä on mainos:

Esittely jatkuu Digital Extremesin siirtyessä pelin tapahtumissa hieman taaksepäin. Jackie kävelee halki snobityylisen ravintolan, jonka tarjoilija ilkkuu antisankarillemme, kun taas pari blondia yrittää herättää tämän huomion. Yksityiskohtien määrä on häkellyttävä, ja sarjakuvamaisuus tuo aivan erilaista elävyyttä hahmoihin kuin vastaavissa peleissä on totuttu näkemään. Tarina on keskeinen osa The Darkness II:ta. Pelissä on runsaasti ennalta käsikirjoitettuja kohtauksia, jotka kuljettavat tapahtumia eteenpäin. Yhtäkkiä kuva kääntyy ikkunaan, josta sisään syöksähtää auto, mikä johtaa tuimaan tulitaisteluun. Lieskat, lasinsirut sekä valtaisa tuho virittävät tunnelman korkealle, ja Jackie voi käyttää kättä pidempänä joko perinteisiä mutkia tai kahta käärmemäistä lonkeroaan.

Kehittäjät ovat pyrkineet tekemään lonkeroista aiempaa helppokäyttöisempiä. Vasen liipaisin poimii esineitä, kun taas oikea aktivoi hyökkäyksen. Kaikki aina lyhtypylväistä autonoviin - ja jopa vihollisiin - on poimittavissa, ja Digital Extremesin tavoitteena on ollut antaa pelaajien keskittyä itse räiskintään. Lonkerokäsi pitääkin automaattisesti autonovea Jackien edessä suojana, kun taas sijoiltaan riuhtaistu vihollinen nakataan toisia päin tai revitään ja piestään riekaleiksi.

The Darkness II

Kokonaisuudessaan taistelut tuntuvat selvästi vauhdikkaammilta, ja Jackie liikkuu vimmaisesti, nappaa etäältä aseita lonkeroillaan ja yksinkertaisesti tulittaa tiensä eteenpäin. Äänimaailmassa on mukavasti rytinää ja joka aseessa riittää potkua. Kaiken aikaa pelaaja voi improvisoida poimittavien esineiden kanssa - esimerkiksi käyttämällä kylttejä sekä lyömäaseina että keihäinä.

Tämä on mainos:

Siinä missä ensimmäisen osan kentät olivat usein pimeitä, lähes uuvuttavan synkkiä, Digital Extremes on päätynyt hieman eri ratkaisuun. Pimeys on Jackien peruselementti ja edellytys erikoiskykyjen käytölle, ja siksi se esitetään tarkkana ja terävänä. Valo sen sijaan näkyy ylikirkkaana ja sumeana - suorastaan epämiellyttävänä silmille. Valojen rikkominen tarjoaa lisää tilaa hyödyntää pimeyden voimia, mutta paradoksaalisesti se myös antaa nähdä pelimaailman paremmin. Näin ollen pelaajana tuntee olonsa kotoisammaksi juuri pimeässä, mikä on mainio yksityiskohta.

Toinen muutos koskee Darklingeja. Digital Extremesin mukaan he eivät olleet täysin tyytyväisiä tapaan, jolla pikkupiruja hyödynnettiin ensimmäisessä osassa. Studio päättikin muovata joustavamman systeemin Darklingeille, jotta niiden käyttö olisi hauskempaa ja tilannesidonnaisempaa ja jotta ne toimisivat luonnollisempana jatkeena pelille. Hahmoilla on nyt jekkuja omasta takaa, ja intensiivisessä tulistaistelussa metrotunnelissa huomasin yhden erityisen ilkeän Darklingin nousevan ylös ja virtsaavan kaatuneen vihollisen naamalle. Koko huoneellinen journalisteja repesi kovaääniseen röhönauruun kohtauksen nähdessään.

The Darkness II

Esittelyn lopuksi Jackie repii itsensä irti ristiltä ja lähtee ajamaan takaa arpinaamaa. Pahis pakenee henkensä edestä, huutaen käskyjä kätyreilleen estää Jackien kulkua. Kohtauksesta muodostuu myös lähtölaukaus seikkailulle, joka vaikuttaa varsin lupaavalta. Syksyllä selviää, nouseeko jatko-osa sarjakuvajuuriensa tasolle.

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
The Darkness IIScore

The Darkness II

ARVIO. Kirjoittaja Eerik Rahja

The Darknessin jatko-osa tuo muutoksia muun muassa pelisarjan visuaaliseen tyyliin. Eerik otti selvää, miten uudistukset toimivat.

0
Lataa The Darkness II ilmaiseksi PC:lle

Lataa The Darkness II ilmaiseksi PC:lle

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Viime viikkoina on julkaistu mukavasti uusia pelejä pääsiäisen pyhiä viihdyttämään, mutta varmaan mukaan mahtuu vielä yksi ilmainen PC-peli? Humble Store tarjoilee...

0
The Darkness II

The Darkness II

ENNAKKO. Kirjoittaja Love Bolin

Ruotsin Gamereactorin Love Bolin testasi, miltä helmikuussa julkaistava The Darkness II tuntuu.



Ladataan seuraavaa sisältöä