Zombeja. Post-apokalyptinen asetelma. Molemmat elementit ovat olleet viime vuodet suosituimpien peliaiheiden joukossa, ja Naughty Dog menee tulevassa Playstation 3 -pelissään The Last of Usissa jopa niin pitkälle, että yhdistää nämä samaan soppaan. Voisi siis perustellusti sanoa, että pelin lähtökohdat eivät kuulosta järin omaperäisiltä.
Mutta kun asiaa kysyy kehittäjiltä, tällä ei ole väliä. Sen sijaan oleellista on se, ettei kukaan ole vielä kyennyt tekemään peliä, joka hyödyntäisi genreä oikein. Tällaiset pelit keskittyvät yleensä räjähdyksiin, irtoraajoihin ja verenroiskeisiin. 28 Days Laterin (28 päivää myöhemmin) tai The Roadin (Tie) kaltaisten tarinoiden kiinnostavuus ei kuitenkaan synny zombivyörystä tai autioituneista kaupungeista. Ne ovat vain tausta, jonka päälle varsinainen hahmovetoinen draama voi rakentua.
Juuri tässä piilee The Last of Usin tavoite: sen tulisi asettaa uusi standardi selviytymiskauhulle ja draamalle peleissä.
Peli paljastettiin Spike TV:n Video Game Awardseissa viikonloppuna teaser-trailerilla, joka esittelee kaksi päähahmoa, Joelin ja Ellien, antaen myös vihjeitä siitä, millainen The Last of Usin maailma todellisuudessa on.
Ihmiskunta on lähellä sukupuuttoa. Tuhoisa sieni on tartuttanut valtaosan väestöstä ja muuttanut ihmiset kannibalistisiksi hirviöiksi. Idea perustuu itse asiassa todelliseen sienilajiin, joskin se kykenee tarttumaan ja tappamaan vain hyönteisiä.
Toistaiseksi ei tarkkaan tiedetä, miten pitkä aika pandemian puhkeamisesta on kulunut, mutta Joel on riittävän vanha muistamaan maailman niin kuin se ennen oli, kun taas 14-vuotias Ellie ei ole koskaan nähnyt maailmaa ilman infektiota.
Tällaisessa ympäristössä eläminen ja kasvaminen on rankkaa, eikä Ellie pelkää käyttää stilettiään, kun sairastuneet käyvät kimppuun. Joel puolestaan on selviytyjä, joka luottaa tuliaseisiin tylppiin lyömäaseisiin raivatessaan niin sairastuneet kuin uhkaavat ihmisetkin tieltään.
VGA-teaseri oli keskiössä myös vieraillessamme Naughty Dogin studiolla Santa Monicassa kaksi päivää maailman ensi-illan jälkeen. Pikavilkaisulla video ei näytä kertovan paljoakaan The Last of Usin pelimekaniikasta, mutta luovan johtajan Neil Druckmannin mukaan se nostaa esiin itse asiassa parikin seikkaa.
Ympäristöjen tutkiminen on tärkeä osa peliä, ja siihen liittyy niukkojen tarvikkeiden metsästäminen. Ammukset ovat ilmeisesti harvassa. Joskus onkin fiksumpaa paeta tartunnan saaneita kuin yrittää taistella vastaan.
Toinen seikka on se, että video on kokonaisuudessaan tehty pelimoottorilla. Samat hahmomallit, tekstuurit ja ympäristöt näkyvät varsinaisessa pelissä. Saimme todistaa tämän itse, kun Naughty Dogin johtaja Evan Wells käynnisti pelin PS3:n kehitysyksilöllä, liikutteli kameraa ja vaihtoi kuvatilan (törkeän yksityiskohtaisiin) rautalankamalleihin.
The Last of Us näyttää siis erinomaiselta. Peli perustuu samaan teknologiaan, jota Naughty Dog on hionut jo Uncharted-sarjassa. Näin ollen se hyödyntää myös kehittäjän tavaramerkiksi muotoutunutta motion capture -tekniikkaa tarjoten ilmeikkäitä hahmoanimaatioita.
Naughty Dog tuntui toistaiseksi keskittyvän vain pelistä puhumiseen, sillä lukuun ottamatta vähäistä konseptitaidetta ja muutamaa klippiä motion capture -sessioista (Ellietä esittää Ashley Johnson ja Joelia Troy Baker, jota Wells kutsuu uudeksi Nolan Northiksi) VGA-teaserin maisemia enempää pelikuvaa ei esitetty. Tämä jättää monet kysymykset auki, joskin pelin ohjaaja Bruce Straley vahvisti, että pelaaja ottaa Joelin roolin eikä suunnitelmia kaksinpelille ainakaan toistaiseksi ole.
The Last of Us on ollut tekeillä nyt noin kaksi vuotta; projekti alkoi heti Uncharted 2:n valmistuttua. Se on poikkeus Naughty Dogin perinteiseen kehitystapaan, jossa studio keskittyy vain yhden pelin työstämiseen kerrallaan. Evan Wells perusteli poikkeusta sanomalla, että studiolle on ollut lähes välttämätöntä laajentua. Näennäisesti kaikki Naughty Dogin työntekijät ovat saaneet soittoa muiden yhtiöiden headhuntereilta. Samaan aikaan monet studion ihmisistä ovat toivoneet lisää vastuuta, mutta heillä ei ole ollut projektia, johon heittäytyä. Siksi oli kriittisen tärkeää luoda jotain muutakin kuin Unchartedia, ettei studiolla alkaisi tapahtua aivovuotoa.
Se ei silti tarkoita, että The Last of Us tehtäisiin vain Naughty Dogin henkilöstön aktivoimiseksi. Pääpamput Wells ja Christophe Balestra alleviivasivat, ettei tuotantoon ryhdytä noin vain, vaan myös oikean idean on oltava taustalla.
Studio on selvästi itse vakuuttunut, että The Last of Us on se oikea idea. Ulkopuolisten on ehkä vielä hieman vaikea samaistua siihen - mutta tämä johtuu vain siitä, miten vähän pelistä toistaiseksi tiedetään. Sama toistuu aina uusien sarjojen kohdalla. Tietoa julkistetaan portaittain, ja monet asiat voivat olla jo lukkoon lyötyjä, mutta niitä ei vielä jaeta suurelle yleisölle. Yksi tällainen yksityiskohta on julkaisuaika. Wells kuitenkin vahvisti, ettei peliä nähdä ainakaan ennen kesää. Näin ollen julkaisu voisi tapahtua aikaisintaan ensi vuoden loppupuolella, mutta veikkauksemme osuu vuoden 2013 alkupuolelle.